سند تبیین رویکرد دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو و موتورسیکلت + آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال‌های 1400 و 1401 (به تفکیک شرکت‌ها)

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، سند تبیین رویکرد دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو در اختیار عموم قرار گرفت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تجارت نیوز، این سند زير نظر شورای راهبری صنعت خودرو، در 4 فصل تدوین شده است:

  • ترسیم زیست بوم کنونی صنعت خودروی ایران
  • مزیت‌های صنعت خودروی ایران
  • دانش‌بنیان کردن صنعت خودروی کشور
  • صنعت موتورسیکلت در ایران

برای دریافت فایل pdf سند اینجا را کلیک کنید.

مقدمه

صنعت موتورسیکلت در ایران دارای پیشینه‌ای طولانی بوده و نزدیک به 60 سال سابقه دارد. با درنظر گرفتن پارامترهایی چون کاهش زمان تردد در ترافیک شهرهای بزرگ، هزینه پایین تعمیرات و نگهداری، استفاده در کسب‌وکارها، و افزایش قیمت خودرو و سوخت، این وسیله‌نقلیه همواره از محبوبیت بالایی در میان مردم کشورمان برخوردار بوده است. با این همه در تمامی این سال‌ها تولید موتورسیکلت در کشور صرفاَ متمرکز بر فرآیند مونتاژ بوده و این صنعت در حوزه دستیابی به خودکفایی و بالا بردن عمق داخلی‌سازی، به‌خصوص در بخش‌های مهم موتورسیکلت، شامل موتور احتراقی و گیربکس هیچگاه موفق نبوده است. در واقع فعالان صنعت موتورسیکلت، عمده فعالیت خود را بر واردات محصولات، به‌ویژه از کشورهای چین و هند، معطوف ساخته‌اند و در حوزه تحقیق‌و‌توسعه به‌منظور دستیابی به دانش فنی طراحی موتورسیکلت و یا انتقال فناوری به کشور سرمایه‌گذاری خاصی به انجام نرسیده است.

با توجه به این مقدمه و به‌منظور ایجاد تحول در صنعت موتورسیکلت کشور، سه رویکرد را می‌توان متصور شد:

  1. رویکرد اول در حوزه افزایش عمق داخلی‌سازی در مورد محصولات پرتیراژ و پرفروش به‌منظور دستیابی به پلتفرم بومی: در این بخش نه تنها دانش طراحی و تولید موتورسیکلت در کشور نهادینه خواهد شد، بلکه تولیدکنندگان امکان بهره‌گیری از قطعات داخلی‌سازی شده به منظور ایجاد معماری‌های متنوع در طراحی و ساخت موتورسیکلت را خواهند داشت. این رویکرد نه تنها از خروج سرمایه‌های کشور جلوگیری خواهد کرد، بلکه مبتنی بر دانش فنی حاصل شده، امکان طراحی موتورسیکلت در کلاس‌های مختلف به‌وجود آمده و شرایط صادرات به سایر کشورها را فراهم خواهد آورد.
  2. رویکرد دوم در حوزه طراحی، توسعه و تولید موتورسیکلت‌های برقی: با درنظر گرفتن سهم بزرگ موتورسیکلت‌های بنزینی در انتشار آلاینده‌ها و آلودگی هوا و محیط زیست، به‌خصوص در کلان‌شهرهای کشور، توسعه و تولید موتورسیکلت‌های برقی با هدف کاهش این آلایندهها و آلودگی‌ها در کنار افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های سلامت و کاهش مصرف سوخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طی سالیان اخیر، چندین شرکت دانش‌بنیان در حوزه طراحی و ساخت موتورسیکلت‌های برقی و سیستم‌های آن‌ها شامل سیستم باتری و مدیریت آن، الکتروموتور، کنترلر، شارژر باتری، مبدل‌های ولتاژ، و واحد کنترل مرکزی در کشور فعال بوده‌اند و می‌توان گفت در حال حاضر پتانسیل بسیار بالایی در این بخش وجود دارد. لذا با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و اختصاص اعتبارات لازم می‌توان بر برقی‌سازی سهم قابل توجهی از موتورسیکلت‌های کشور با تمرکز بر توانمندی‌های داخلی امیدوار بود.
  3. رویکرد سوم در حوزه ایجاد زیرساخت سواپ در موتورسیکلت‌های برقی: با توجه به محدودیت‌ها و نگرانی‌های مداوم پیرامون عملکرد، عمر و هزینه سیستم باتری موتورسیکلت‌های برقی، که مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین بخش این قبیل وسایل‌نقلیه هستند، ایجاد زیرساخت سواپ باتری به‌منظور پیمایش مطمئن، مدیریت انرژی و هزینه در موتورسیکلت‌های برقی، امری اجتناب ناپذیر می‌باشد.

آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال 1400

آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال 1401


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تجارت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا