مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرهنگ حمید طریقت: از امروز تعدادی کفی برای انتقال موتورسیکلت‌ها در سطح شهر مستقر می‌شوند

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از بازگشت دوباره «کفی» به خیابان‌ها و انتقال موتورسیکلت‌های متخلف به پارکینگ خبر داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از مهر، سرهنگ حمید طریقت فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت گفت: از امروز و در نقاط مختلف سطح معابر و تقاطع‌ها و میادین سطح شهر تهران تعدادی کفی به جهت انتقال موتورسوارانی که تخلفات دارند و بمنظور تشدید برخورد با موتورسواران متخلف، مستقر می‌شوند.

وی افزود: از امروز طرح برخورد با تخلفات موتورسواران تشدید شده و موتورسوارانی که تخلف مخدوشی پلاک و یا نداشتن پلاک دارند، موتورسیکلت‌های آنها توسط همکاران بنده توقیف شده و به وسیله کفی‌ها به پارکینگ منتقل می‌شوند.

سرهنگ طریقت گفت: اگر موتورسیکلتی پلاک ندارد و یا اگر مخدوشی پلاک دارند و می‌خواهند در سطح راه قرار بگیرند ابتدا وضعیت پلاک موتورسیکلت خود را مشخص کرده و از ورود به سطح معابر با چنین وضعیتی جدا خودداری نمایند تا درگیر سیر مراحل قانونی این تخلف نشوند.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص پوشش و مخدوشی پلاک گفت: در ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی به صراحت بیان شده که تغییر در ارقام و وضعیت ظاهری وسیله نقلیه جرم محسوب شده و مجازات از شش ماه تا یکسال حبس را دارد.

وی گفت: اگر قانون برای ترک فعل مجازات تعیین کند آن دیگر جرم تعریف می‌گردد و فاعل آن کار نیز مجرم است که در بحث تغییر در ارقام پلاک و یا مخدوشی پلاک این مصداق صدق می‌کند.

سرهنگ طریقت بیان داشت: همکاران بنده در خصوص برخورد با این جرم که در سطح شهر توقیف را انجام می‌دهند اگر به عنوان مثال عدد ۳ شماره پلاک را به ۲ و یا عدد ۲ را به یک و عدد ۱ را به طور مثال به ۴ تغییر دهند این تغییر در ارقام پلاک است و جرم محسوب می‌گردد

وی ادامه داد: پلیس در قبال این جرم اقدامات قانونی خود را انجام داده و با استقرار کفی در سطح معابر موتورسیکلت را متوقف نموده و بالای کفی خواهد رفت و با جریمه شصت و سه هزار تومان اعمال قانون خواهد شد.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: افرادی که تخلف مخدوشی پلاک را انجام می‌دهند احتمال دارد تخلفات دیگری را پس از آن مانند تخلف ورود به خط ویژه، فاقد مدارک و کلاه کاسکت و یا از چراغ قرمز عبور و ورود به پیاده رو و یا خلاف جهت انجام دهند.

سرهنگ طریقت افزود: پس از آنکه موتورسیکلت به پارکینگ توسط کفی منتقل شده و به جهت تعیین تکلیف پرونده تشکیل شده و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

سهم ۵۰ درصدی موتورسواران از تصادف در صورت ورود به خط وی

وی گفت: بند ۴۹ ماده ۱ آئین نامه راهنمایی و رانندگی خط ویژه را چنین تعریف کرده است: خط ویژه مسیری است که مخصوص تردد یک یا چند وسیله خاص مانند اتوبوس، وسایل نقلیه امدادی و پلیس می‌باشد.

وی افزود: خط ویژه برای توسعه حمل و نقل عمومی و رفاه عمومی است که مردم بتوانند سریع‌تر از این مسیر استفاده نمایند و انگیزه داشته باشند که از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس استفاده کرده و سریع‌تر به مقصد خود برسند.

سرهنگ طریقت گفت: اگر دیگران از این مسیر استفاده نمایند مسیر مختل می‌شود و این تخلف است و اتوبوس دیر به مقصد می‌رسند.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تخلفات و تصادفات موتورسواران در خط ویژه گفت: موتورسواران بدانند همین که وارد خط ویژه بشوند و تصادفی روی دهد ۵۰ درصد سهم تقصیر برای آنان لحاظ خواهد شد.

وی با ذکر مثالی افزود: خیابان ولیعصر (عج) را در نظر بگیرید که یک طرف آن خط ویژه و یک طرف آن لاین عادی است و برای همه آزاد است که اگر تصادفی جلو به عقب بین موتور و اتوبوس در لاین عادی روی دهد مسلماً در شرایط عادی اتوبوس نسبت به موتورسیکلت مقصر است و تمام خسارت‌های مادی و معنوی این موتورسیکلت را می‌بایست راننده اتوبوس پرداخت نماید.

سرهنگ طریقت بیان داشت: حال همین تصادف را در همین شرایط در خط ویژه خیابان ولیعصر (عج) در نظر بگیرید و اینجا اگر این تصادف با همین شرایط اتفاق بیافتد اتوبوس دیگر مقصر نیست و اتوبوس ۵۰ درصد نقصی دارد و نصف آن خسارت را باید اتوبوس پرداخت نماید و نصف پرداخت خواهد شد و مطلبی که دوباره به ضرر موتورسیکلت خواهد بود این است که باید نصف خسارتی هم که به اتوبوس وارد شده را نیز پرداخت نماید مثلاً اگر اتوبوسی ۲۰ میلیون تومان خسارت دیده موتورسوار باید ۱۰ میلیون تومان هم به اتوبوس به عنوان خسارت پرداخت نمیاد پس این اقدام به ضرر موتورسوار هست که می‌خواهد از خط ویژه استفاده نماید.

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر کارشناس تصادفات به سر صحنه تصادف در خط ویژه بیاید و بررسی‌های خود را انجام دهد و اگر تخلفات مؤثر دیگری هم آن تصادف ببیند می‌تواند سهم تقصیر موتورسوار را داخل خط ویژه به صد درصد برسد.

وی گفت: بعد از آنکه موتورسیکلت در خط ویژه متوقف شد به مبلغ هشتاد و چهار هزار تومان به دلیل ورود غیر مجاز به خط ویژه مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت بعد خود این فرد می‌بایست در طرح موتوریار در کنار تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته و کاوری بر تن خواهد کرد و در طرح موتوریار حضور خواهد یافت و حداقل موتورسیکلت وی به مدت یک ساعت در محل ایمن متوقف گردیده و خود راکب موتورسیکلت هم در کنار همکاران بنده قرار خواهد گرفت و تجهیزات ترافیکی در اختیار وی قرار خواهد گرفت و به هر حال ساعتی را در کنار همکاران بنده صبر کند و آموزش‌های لازم را ببیند.

سرهنگ طریقت گفت: توصیه‌های همیشگی پلیس به راکبین موتورسیکلت این است که پوشش پلاک نداشته و اقدام به مخدوشی پلاک نیز ننمایند و همواره از کلاه ایمنی استفاده کرده و داخل خط ویژه نشوند و از چراغ قرمز عبور ننمایند و از پیاده رو گذر نکرده و ایمنی خود و دیگر شهروندان را حفظ کرده تا خدای ناکرده شاهد تصادفات این عزیزان نباشیم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
مهر
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا