در صورت تایید هیات دولت بهزودی تغییراتی در تخصیص برگههای اسقاط خودرو برای مونتاژکنندگان موتورسیکلت صورت میپذیرد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو: بهازای یک برگه اسقاط خودرو 7 موتورسیکلت نوشماره پلاک دریافت میکردند که در صورت قانون جدید به 28 موتورسیکلت میرسد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از صمت، محمود مشهدی شریف، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو درباره چرایی کمبود برگه اسقاط به صمت گفت: براساس قانون جدید که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ارائه برگه اسقاط برای سازندگان موتورسیکلت تا 25 درصد تقلیل پیدا کرده و بهاین ترتیب، اگر در گذشته برای هر شمارهگذاری موتورسیکلت باید یک برگه اسقاط تحویل میشد. در حال حاضر با یک برگه اسقاط تولیدکنندگان میتوانند برای 4 موتورسیکلت پلاک دریافت کنند.
وی افزود: در بخش معادلسازی با برگه اسقاط خودرو هم بهازای یک برگه 7 موتورسیکلت نوشماره پلاک دریافت میکردند که براساس این قانون جدید به 28 موتورسیکلت رسیده است.
او ادامه داد: اگر این قانون در هیات دولت تایید و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود میزان مورد نیاز برگ اسقاط به یک چهارم کاهش پیدا میکند.
رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو با اشاره به آمار مصرف برگه اسقاط در صنعت موتورسیکلت گفت: سال گذشته 60 هزار برگه اسقاط مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به تغییراتی که در قانون رخ داده، امسال به 15 هزار گواهی اسقاط نیاز است. او گفت: این قانون باید هرچه زودتر به تایید هیاتدولت برسد و برای این امر نمایندگان خانه ملت 3 ماه مهلت دادهاند که یک ماه آن گذشته و باید دید در زمان باقیمانده بالاخره هیاتدولت این تغییرات را تایید میکند یا خیر.
مشکل چیست؟
مشهدیشریف در ادامه سخنان خود درباره کمبود برگه اسقاط برای شمارهگذاری موتورسیکلت گفت: مشکل در ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور است. سال گذشته این برگهها در سامانه ستاد شارژ میشد و با تایید پلیس ناجا در صفحه تولیدکنندگان بهطور اتومات قرار میگرفت و آنها بهراحتی میتوانستند برای موتورسیکلتهای خود پلاک دریافت کنند. اما امسال شرکت پیمانکاری که با ستاد همکاری داشته برای شارژ برگههای اسقاط تغییر کرده و تیم جدید کار را درست انجام نمیدهند؛ از اینرو تولیدکنندگان با مشکل کمبود برگه اسقاط روبهرو شدهاند در حالیکه به اندازه کافی برگه اسقاط در کشور موجود است. او گفت: انجمن صنفی اسقاط خودرو مراتب اعتراض خود را به شکل شفاهی و کتبی به ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور اعلام کرده و دو هفته است ستاد قرار بر حل این مشکل دارد.
رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ستاد سامانه جدید برای شارژ برگه اسقاط راهاندازی کرده که مشکلاتی دارد و هنوز بهطور رسمی شروع بهکار نکرده است. با راهاندازی این سامانه افراد میتوانند مراجعه و برای اسقاط وسیله نقلیه فرسوده خود اعم از سواری، سنگین و موتورسیکلت اقدام کنند. فقط امیدواریم قیمت برگههای اسقاط تا حدودی کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان قادر به خرید بیشتر باشند. بهاین ترتیب، تعداد خودروهای فرسوده بیشتری از چرخه مصرف حذف خواهند شد.
مشهدیشریف در پاسخ به این پرسش که اگر نرخ اسقاط کاهش پیدا کند آیا صاحبان خودرو مبادرت به فروش خودرو فرسوده خود برای اسقاط خواهند کرد، گفت: بهترین راهکار برای تشویق صاحبان خودروهای فرسوده طرح کلید به کلید است؛ اینکه فرد خودرو و موتورسیکلت فرسوده خود را تحویل دهد و همزمان خودرو و موتورسیکلت نو را تحویل بگیرد.
سخن پایانی
بنا بر این گزارش پس از حذف «سن فرسودگی» و جایگزین شدن « سن مرز فرسودگی» قرار است با کاهش حجم برگههای اسقاط موجود کشور، تغییراتی در برخی الزامات قانونی داده شود. گران شدن خودرو و موتورسیکلت و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده افراد بهجای اسقاط وسیله نقلیه خود آن را تعمیر و نوسازی کرده و با تعویض قطعات همچنان از خودرو قدیمی خود استفاده کنند. بهاین ترتیب، هر سال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تنها قانون هوای پاک است که قربانی میشود.
پایان پیام/