مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفی دنیای شگفت انگیز مینی بایک و مینی موتو

به گزارش موتورسیکلت نیوز، موتورسیکلت جیبی (Pocket Bike) که اغلب با نام مینی‌بایک (minibike) یا مینی‌موتو (minimoto) شناخته می‌شود، موتورسیکلت کوچکی است که معمولا از پیشرانه دو زمانه و سیستم محرکه زنجیری استفاده می‌کند. مینی‌بایک چرخ‌های کوچکی دارد و معمولا از پیشرانه ۱۲۵ سی‌سی یا کمتر بهره می‌برد. اگرچه استفاده از پیشرانه دو زمانه در دنیای مینی‌بایک رایج است، اما گاهی اوقات از پیشرانه‌های چهار زمانه نیز استفاده می‌شود. بیش‌تر موتورسیکلت‌های جیبی دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند و سیستم تعلیق بسیار کاملی روی آن‌ها سوار می‌شود. 

تاریخچه مینی‌بایک به سال ۱۹۴۶ برمی‌گردد؛ زمانی که اولین مینی‌موتو با نام دودل باگ اسکوتر (doodle Bug scooter) با پیشرانه تک‌سیلندر هواخنک و ۱.۵ اسب بخار قدرت روانه بازار شد. تقریبا ۴۰ هزار دستگاه مینی‌بایک تحت این برند به فروش رسید، که آمار فروش خوبی به نظر می‌رسد. پس از آن در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، بازار مینی‌بایک رونق بیش‌تری گرفت و هوندا نیز برای اولین بار مینی‌بایک Z50A را معرفی کرد. 

چه دلیلی برای خرید موتورسیکلت جیبی یا مینی‌بایک وجود دارد؟ اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، مهم‌ترین دلیل برای خرید مینی‌بایک، قیمت آن‌ است. یک جستجوی سریع در اینترنت می‌تواند ده‌ها گزینه مختلف مینی‌موتو با قیمت پایه ۲۳۹ تا ۳۰۰۰ دلار در اختیار شما قرار دهد. قیمت ۲۳۹ دلار برای مینی‌بایک Caglari با پیشرانه ۵۰‌ سی‌سی بسیار مناسب به نظر می‌رسد، در حالی که مینی‌بایک هوندا گروم (Honda Grom) با ۳۰۰۰ دلار گرانقیمت‌ترین گزینه محسوب می‌شود. بیش‌تر موتورسیکلت‌های جیبی برای استفاده آف‌رود و کاربرد تفریحی عرضه می‌شوند، بنابراین خریداران باید به این نکته دقت کنند. پلیس به شدت از تردد نوجوانان روی موتورسیکلت بدون گواهینامه جلوگیری می‌کند، به همین علت باید پیش از خرید به این مسئله دقت شود. مینی‌بایک‌ها حضور فعالی در مسابقات موتورسواری دارند و علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها برای مسابقه با دوستان در پیست استفاده کنند.

بیش‌تر مدل‌های مینی‌بایک دارای سرعت بیشینه حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت هستند، که برای کودکان مناسب است. در حالی که چنین سرعتی ممکن است برای بزرگسالان کمی کند باشد، مدل‌هایی با سرعت گسترده تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز عرضه می‌شود. دستیابی به چنین سرعتی در پیست مسابقه آف‌رود، بسیار هیجان‌انگیز است؛ هرچند که نباید توقع زیادی از پیشرانه کم‌حجم آن‌ها داشت. 

یکی از جذاب‌ترین مدل‌های مینی‌بایک، هوندا گروم است که واقعا می‌تواند لذت و هیجان به همراه آورد. هوندا گروم اگرچه یک برند ژاپنی است، اما اکثر قطعات آن توسط کارخانه‌های چینی ساخته می‌شود و واردکنندگان آن را پیش از ورود به بازار محلی مونتاژ می‌کنند. موتورسیکلت هوندا گروم از پیشرانه چهار زمانه ۱۲۵ سی‌سی در ترکیب با جعبه دنده چهار سرعته بهره می‌برد. 

یکی دیگر از مینی‌بایک‌های مناسب در بازار آمریکا و اروپا، GP-RSR است که با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار و طراحی اسپرت به فروش می‌رسد. مینی‌بایک GP-RSR دارای هیچ گونه چراغ جلو و راهنما نیست، بنابراین استفاده آن تنها به پیست محدود می‌شود و استفاده شهری ندارد. البته برخی برندها از مدل‌های جاده‌ای و خیابانی مجهز به پیشرانه ۱۱۰ و ۱۲۵ سی‌سی رونمایی کرده‌اند که با طراحی آف‌رود چاپر (chopper) و کلاس کافه ریسر (café Racer) از انواع امکانات ایمنی استفاده می‌کنند. برای علاقه‌مندان به سرعت، مینی‌بایک‌هایی تحت برند هوندا مجهز به پیشرانه ۱۱۰ و ۱۲۵ سی‌سی عرضه شده است، که مدل‌های بزرگ‌تر آن، مثل هوندا گروم و کاوازاکی Z125 برای جاده مناسب هستند.

نویسنده: ابوالقاسم اسلامی

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا