مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت بنگلادش در سال 2021/ آمادگی دولت برای ورود موتورسیکلت‌های 500 سی‌سی

بازار موتورسیکلت بنگلادش در دو سال گذشته به‌دلیل اثرات کووید 19 رشد خود را در ظرفیت تولید و قدرت خرید مصرف‌کننده متوقف کرد. این بازار در سال 2020، برای اولین‌بار در سال‌های اخیر، 9.3 درصد سقوط کرد و در سال 2021 به‌طور متوسط ​​بهبود یافت (0.6٪) و درست زیر فروش نیم میلیونی باقی ماند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، دوچرخ نشان‌دهنده اصلی‌ترین وسیله تحرک فردی در این کشور است و فضای بزرگی برای رشد در دهه آینده دارد. بنگلادش با جمعیتی بالغ بر 167 میلیون نفر، رشد تولید ناخالص داخلی سالانه به‌طور متوسط ​​بیش از 7 درصد در پنج سال گذشته داشته است. این کشور یکی از 5 اقتصاد نوظهور برتر جهان برای دهه آینده است. علیرغم دوبرابر شدن در پنج سال گذشته، درآمد سرانه همچنان در بین کمترین میزان در جهان است (1.829 دلار آمریکا در سال 2019)، اما پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده دو برابر شود.

رونق اقتصادی این کشور تقاضای زیادی برای جابه‌جایی فردی ایجاد کرد و صنعت دوچرخ که نشان‌دهنده کارآمدترین راه‌حل است از مسیری پیروی می‌کند که قبلاً توسط چندین کشور دیگر آسیای جنوبی دنبال شده است. خوشبختانه، دولت‌های محلی این فلسفه را پذیرفته‌اند و مجموعه‌ای از ابتکارات مالیاتی، سیاست‌های واردات و مشوق‌های نوآوری را به اجرا گذاشته‌اند.

یک دهه پیش هدف حمایت از راه‌اندازی تولید داخلی، ایجاد مانع برای وسایل‌نقلیه و قطعات وارداتی بود. اما، در بیشتر سال‌های اخیر دید بازترشده و دولت تعرفه قطعات وارداتی را (از 25 به 20 درصد) کاهش داده است.


بیشتر بخوانید:

تعداد فروش موتورسیکلت جهان در سال 2021 منتشر شد/ بررسی تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت دوچرخ


بنگلادش به‌عنوان یکی از کشورهای نادر در جهان با محدودیت‌های ظرفیت موتورسیکلت، از اواخر سال گذشته در پی برخی پیشنهادات سرمایه‌گذاری برای تولید دوچرخ‌های با ظرفیت بالا در داخل، در تلاش برای رفع چنین مانعی بوده است، در حالی که شرکت‌ها برنامه خود را پیدا نمی‌کنند. بدون فروش در بازار محلی امکان پذیر است.

بر اساس توصیه‌های کمیسیون تعرفه و درخواست‌های چند سرمایه‌گذار جدید، وزارت بازرگانی اقدامی را برای اجازه دوچرخ‌های حداکثر 500 سی‌سی در جاده‌های محلی آغاز کرده است. اما وزارت صنایع با این ایده تا قبل از پایان سال 2023 برای حمایت از بازار مونتاژکنندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت مخالفت کرد.

اکنون، از زمانی که وزارت بازرگانی تغییرات را آغاز کرده است، سرمایه‌گذاران به رهایی از محدودیت موتورسیکلت‌های دارای قابلیت بزرگراه که با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در سراسر کشور محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، خوش‌بین هستند. این در حالی است که بازار داخلی در دو سال اخیر به‌دلیل تاثیرات کووید در ظرفیت تولید و قدرت خرید مصرف‌کننده، رشد را متوقف کرده است.

تولید موتورسیکلت در بنگلادش

خودروی هندی باجاج از سال 2015 به‌صورت محلی تولید می‌کند و بلافاصله پس از آن هیرو موتورز، تی‌وی‌اس، سوزوکی و یاماها قرار گرفتند.

آخرین کسی که طرحی را باز کرد هوندا بود. در واقع، هوندا کارخانه موتورسیکلت خود را در نوامبر 2018 افتتاح کرد. این کارخانه باید در سال 2021 برای ظرفیت جدید 200 هزار دستگاه توسعه یابد.

در واقع بیش از 80 درصد از خودروهای دوچرخ فروخته شده در بنگلادش در داخل این کشور تولید می‌شوند.

در بنگلادش، عوارض واردات 45 درصد است و قیمت موتورسیکلت‌ها را حدود 2.5 برابر بیشتر از هند نگه می‌دارد. با این حال، تولیدکنندگان داخلی در صورتی که حداقل یک پنجم دوچرخ را در کشور تولید کنند، می‌توانند با دولت در مورد تخفیف این وظیفه توافق کنند.

تحول و چشم اندازهای بازار

یک دهه پیش، فروش دو چرخ بنگلادش زیر 10 هزار دستگاه در سال بود. سپس به لطف سرمایه‌گذاری برندهای محلی جدید مانند (رانر و والتون)، شرکت‌های هندی (باجاج اتو، هیرو موتور و تی‌وی‌اس) و شرکت‌های ژاپنی (سوزوکی، یاماها و هوندا)، این صنعت به سرعت تکامل یافت.

در سال 2012، بازار در مقایسه با 5 سال قبل، 10 برابر شده بود، در حالی که تا سال 2016، زمانی که فروش از 250 هزار دستگاه فاصله چندانی نداشت، رشد ثابتی داشت. با این حال، سیاست جدید ایجاد شده توسط دولت در سال 2017، چشم‌انداز صنعت را تغییر داد و بلافاصله تقاضا را رونق داد. به لطف کاهش قیمت موتورسیکلت‌ها در محدوده 20 درصد (هم برای مدل‌های وارداتی و هم برای مدل‌های داخلی) و زندگی جدیدی آغاز شد.

در سال‌های بعد، حجم بازار دو برابر شد و به 487 هزار دستگاه در سال 2018 رسید و در نهایت به بیش از 549 هزار دستگاه در سال 2019 رسید.

در حالی که برندهای ژاپنی در حال رشد هستند، بازار به معنای واقعی کلمه تحت تسلط برندهای هندی است و باجاج اتو پیشتاز با نزدیک به 33 درصد سهم دارد و پس از آن هیرو موتور و تی‌وی‌اس قرار دارند. هوندا به سرعت در حال رشد است و سهم بازار نزدیک به 11 درصد را در اختیار دارد.

واردات موتورسیکلت با حجم موتور بالا محدودیت دارد و به همین دلیل برندهای برتر در کشور وارد نمی‌شوند. با این حال اخیرا کی‌تی‌ام با مدل‌های 125 سی‌سی وارد این کشور شد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا