مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت بنگلادش در سال 2020

به گزارش موتورسیکلت نیوز، صنعت موتورسیکلت بنگلادش نیز با شیوع کوئید19 تعطیل شده بود. قابل ذکر است که تا فوریه سال 2020 بازار موتورسیکلت این کشور در حال رشد بود و از طریق مشوق‌های دولت تقویت می شد و پیش بینی برای سال 2020 در حدود 700.000 دستگاه بود.

اما فروش در ماه آوریل صفر بود و در ماه می 80درصد و در ماه ژوئن 45درصد کاهش یافت و نیمه اول با 173.600 دستگاه پایان یافت و 37درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

بنگلادش با جمعیت 167 میلیون نفر و رشد تولید ناخالص داخلی سالانه به طور متوسط بیش از 7 درصد در پنج سال گذشته، یکی از 5 کشور برتر جهان در حال ظهور برای دهه آینده است. اما درآمد سرانه همچنان در رده پایین در جهان قرار دارد (1.521 دلار در سال 2017)، ولی پیش بینی می شود طی 5 سال آینده دو برابر شود و البته رونق اقتصادی تقاضای زیادی برای حمل و نقل فردی به وجود آورد.

خوشبختانه، دولت های محلی این فلسفه را پذیرفته اند و طیف وسیعی از ابتکارات مالیاتی، سیاست های واردات و انگیزه نوآوری را به وجود آورده اند.

معرفی خدمات اشتراك سواری ( ride-sharing) در داكا و چاتوگرام در سال های اخیر نیز باعث افزایش تقاضا برای موتورسواران شده است.

در این کشور باجاج از سال 2015 تولید محلی می کند و بلافاصله سوزوکی، یاماها، تی‌وی‌اس و هیرو نیز پیروی کردند و هوندا نیز کارخانه موتورسیکلت خود را در نوامبر سال 2018 افتتاح کرد. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه اولیه 100.000 دستگاه در سال را خواهد داشت. طبق گفته BHL که طی چند دهه گذشته بازاریابی دوچرخ برند هوندا در بنگلادش را انجام داده است، تا سال 2021، ظرفیت تولید به 200.000 دستگاه در سال خواهد رسید.

در واقع بیش از 80درصد از دوچرخ فروخته شده در بنگلادش به صورت محلی تولید می شود. با این حال، ارزش صادرات دو چرخ از هند به بنگلادش با 50 درصد رشد در FY 2018 به 277 میلیون دلار (1900 روپیه) افزایش یافت و بزرگ ترین بازار صادرات هند، پیش از سریلانکا بود.

ارزش حمل و نقل به بنگلادش از زمان FY 2016، زمانی که فقط 8 میلیون بود، بیش از دو برابر شده است.

در بنگلادش، میزان واردات 45درصد است و قیمت موتورسیکلت‌ها 2.5 برابر بیشتر از قیمت هند است. این در حالی است که تولیدکنندگان محلی در صورت تولید حداقل یک پنجم دوچرخ در کشور، می توانند با دولت برای تخفیف توافق کنند.

تکامل بازار و چشم انداز

یک دهه پیش، فروش دوچرخ بنگلادش کمتر از 10 هزار دستگاه در سال بود. سپس این صنعت به لطف سرمایه گذاری مارک های جدید محلی مانند رونر (Runner) و والتون (Walton)، شرکت های هندی مانند باجاج، هیرو و تی‌وی‌اس و برندهای ژاپنی مانند یاماها، سوزوکی و هوندا به سرعت تکامل یافت.

در سال 2012، این بازار در مقایسه با 5 سال قبل از آن 10 برابر شده بود ودر سال 2016، فروش حدود 250 هزار دستگاه شد.

با این حال، سیاست جدید ایجاد شده توسط دولت در سال 2017، چشم انداز صنعت را بلافاصله رونق بخشید و تقاضا را تغییر داد، به دلیل کاهش قیمت موتور سیکلت در بازه 20درصد (هم برای مدل های وارداتی و هم ساخت داخلی) و در نتیجه زندگی جدیدی آغاز شد و در سال 2018 فروش به 487.000 دستگاه و سرانجام در سال 2019 به بیش از 549.000 دستگاه رسید.

در واردات موتورسیکلت هایی با حجم زیاد قوای محرکه در بنگلادش محدودیت‌هایی وجود دارد و به همین دلیل ورود برندهای پریمیوم در این کشور محدودیت دارد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا