مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرهنگ ابوالفضل موسوی: تخلفات مربوط به پلاک، بیشترین تخلف موتورسیکلت‌ها است

موسوی پور در رادیو گفت وگو عنوان کرد: با اجرای طرح انضباط‌ بخشی تردد موتورسیکلت سواران در سه روز گذشته 3 هزار و 962 موتورسیکلت متخلف متوقف شدند که بیشترین تخلفات مربوط به پلاک و مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و.. بوده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از رادیو گفت وگو ، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد طرح ساماندهی موتور سواران متخلف افزود: بعد از تخلفات مربوط به پلاک، رانندگی با موتور فاقد کلیه مدارک با 656 مورد، حرکت خلاف جهت و عبور ممنوع با 491 مورد تخلف، عبور از خط ویژه با 504 مورد تخلف، عبور از پیاده رو با 314 مورد و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی با 192مورد بیشترین تخلفات بوده است.

وی افزود: در طرح انضباط بخشی موتورسواران در پایتخت که از شنبه در 100 تقاطع و میادین تهران اجرا می‌شود، اقدامات پلیس قهری نبوده و بیشتر رویکرد تذکر دارد و موتورسیکلت افراد متخلف حداکثر به مدت 12 ساعت به صورت موقت در تقاطع یا میدان توقیف خواهد شد.

موسوی پور با بیان اینکه از مجموع 3 هزار و 964 موتورسیکلت متوقف شده در سه روز گذشته تنها 25 دستگاه موتور با کفی به پارکینگ منتقل شده است بیان داشت: در اجرای این طرح با 10 تخلف عمده عبور از چراغ قرمز، عبور از عبور ممنوع و حرکت در خلاف جهت، عبور از پیاده رو، عبور از خط ویژه، تخلفات مربوط به پلاک، حمل بار غیر متعارف، حرکات نمایشی و مخاطره آمیز، رانندگی بدون گواهینامه، آلودگی صوتی و صدای ناهنجار، رانندگی فاقد مدارک برخورد می‌شود.

44 درصد جانباختگان تصادفات، موتور سواران هستند

وی با تاکید بر پیامد‌های ناخوشایند تصادفات موتورسیکلت‌ها گفت: متاسفانه 44 درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتور سواران است و در ده ماهه اول سالجاری از 450 مورد فوت ناشی از تصادفات 198 مورد موتور سوار بودند، که البته موتور سواران در تصادفات با عابرین پیاده هم نقش دارند که از 450 نفر 175 نفر هم عابر پیاده بودند.

جانشین پلیس راهور تهران در ادامه با تاکید بر اینکه تقریبا به اندازه تعداد ماشین‌های موجود در ایران، موتور سیکلت هم وجود دارد بیان داشت: بیش از 12 میلیون موتور سیکلت در ایران داریم که بیش از 4 میلیون و 200 هزار موتور سیکلت یعنی بیش از یک سوم یا 30 درصد موتور سواران در تهران تردد می‌کنند.

موسوی پور اظهار داشت: بررسی‌ها بیانگر این موضوع است که از این میزان موتور در تهران بیشترین تردد‌ها مربوط به 300 هزار موتور سیکلت است که در بخش پیک و مسافر روزانه فعالیت دارند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تماس‌های شهروندان با پلیس110 و شماره 197 و اعلام نارضایتی از تخلفات موتور سیکلت سواران و درخواست برخورد پلیس با تخلفات موتور سواران گفت: مجموع تخلفات موتور سواران به اندازه‌ای رسیده است که دیدگاه غالب مردم و عموم جامعه برخورد با تخلفات موتور سواران است.

جانشین پلیس راهور تهران در ادامه با تاکید بر اینکه در مورد برخورد با تخلفات موتور سیکلت سواران ضعف قانون وجود ندارد و قانون گذار در ماده 20 قانون مصوب اسفند 89 آورده است کلیه قوانین مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتور سیکلت هم جاری است و حرکت در پیاده رو، یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، حرکات نمایشی، مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی تخلف محسوب و باید با موتور سیکلت متخلف برخورد شود گفت: بر اساس قانون در مرحله اول موتور سیکلت متخلف یک هفته و در صورت تکرار یک ماه در پارکینگ توقیف می‌شود.

موسوی پور بیان داشت: ماده 164 قانون رانندگی به بحث کلاه ایمنی موتورسواران تاکید دارد، ماده 165 حرکت نکردن به موازات هم در معابر، براساس ماده166 ترک نشین باید زین جداگانه داشته باشد، طبق ماده 167 موتور سیکلت در پیاده رو، بازار، محل‌های شلوغ نباید تردد کند، بر اساس ماده 168 بار غیر متعارف نباید حمل کند، و بنا به ماده 169 در زمان لغزنده بودن معابر موتورسیکلت نباید تردد کند گفت: مشکل اصلی در جامعه اصلی تفکری است که حاکم شده و موتور سواران خود را مانند عابر پیاده می‌دانند و قوانین مربوط به عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: پلیس با تخلفات موتورسواران کنار نیامده و کنار هم نمی‌آیید و در سالیان گذشته به شکل‌های مختلف با تخفات موتور سواران برخورد کرده، در مقطعی در اجرای قانون ماده 20، برخورد با تخلفات موتور سواران به شکل توقیف و حمل با کفی‌ها به پارکینگ بود که نتیجه آن 70 هزار موتور سیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها است.

جانشین پلیس راهور اظهار داشت: از دیماه سال گذشته نیز طرحی در قالب موتور یار در 200 نقطه شهر تهران اجرا شد که در راستای پرداخت هزینه کمتر موتور سواران برای ترخیص موتور سیکلت توقیفی از پارکینگ اجرا می‌شد که در این طرح به جای توقیف یک هفته‌ای موتور در پارکینگ از موتور سواران متخلف در آموزش مباحث ترافیکی استفاده می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما برقراری انضباط تردد در شهر و رفع نگرانی شهروندان است گفت: هدف پلیس کاهش تخلفات، ایمنی تردد، کاهش تصادفات است و از موتورسیکلت سواران درخواست داریم به خاطر افرادی که دوست دارند به قوانین راهنمایی و رانندگی که برای حفظ جان آن‌ها است احترام بگذارند و رعایت کنند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا