مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

منصور شیشه‌فروش: شاهد تردد بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر اصفهان هستیم/ خشک‌سالی؛ عامل مؤثر در آلودگی هوای اصفهان

شهر اصفهان از ابتدای امسال تا ۲۵ دی‌ماه، ۱۷۳ روز هوای قابل‌قبول و ۱۲۸ روز هوای ناسالم پشت سر گذاشته، اما یک روز هم هوای پاک نداشته است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، به تصویب قانون هوای پاک در مردادماه ۱۳۹۶ با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره اشاره و اظهار کرد: براساس این قانون، آلودگی هوا عبارت است از انتشار یک یا چند آلاینده اعم از آلاینده‌های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، بو و صدا در هوای آزاد، به‌صورت طبیعی یا انسان‌ساخت، به مقدار و مدتی که کیفیت هوا را به‌گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بوم‌شناختی (اکولوژیکی) یا آثار و ابنیه زیان‌آور بوده و یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی‌شود.

منصور شیشه‌فروش بابیان اینکه منابع آلوده‌کننده هوا، شامل منابع طبیعی یا انسان‌ساخت است، گفت: منابع طبیعی شامل طوفان‌های گردوغبار، طوفان‌های شن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، آتش‌فشان‌ها و هواویزهای دریایی است.

وی منابع انسان‌ساخت را شامل منابع متحرک و ثابت برشمرد و افزود: منابع انسان‌ساخت نیز شامل منابع متحرک و منابع ثابت است. منابع متحرک هرگونه منبعی از قبیل وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری است که در اثر حرکت ایجاد آلودگی می‌کند. منابع ثابت نیز هرگونه منبعی از قبیل صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، بخش‌های خدماتی، تجاری، اداری و خانگی است که در محلی ثابت سبب انتشار آلاینده‌ها می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: براساس قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است همه مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، کارگاهی و خدمات عمومی که آلودگی آن‌ها بیش‌ازحد مجاز مصوب است را مشخص کند و مراتب را با تعیین نوع، میزان آلودگی و وسعت و حساسیت منطقه به مالکان اعلام کرده و حتی آن‌ها را جریمه کند.


بیشتر بخوانید:

اعتراض «محمدعلی نژادیان» به‌نظر اعلام شده توسط «سازمان حفاظت محیط‌ زیست» درباره آیین‌نامه فنی (ماده 2 قانون هوای پاک)

انتقاد «محمدعلی نژادیان» به سخنان «سیدشهریار زینی» درباره مونتاژکنندگان موتورسیکلت

محمدعلی نژادیان خواستار رفع اجبار تولید سهم 10 درصدی موتورسیکلت‌های برقی در سبد محصولات سه ماهه مونتاژکنندگان شد


خشک‌سالی؛ عوامل مؤثر در آلودگی هوای اصفهان

وی با اشاره به اینکه براساس این قانون شرکت‌ها و واحدهای صنعتی جدیدالاحداث باید حداقل ۱۰ درصد از فضای خود را به ایجاد فضای سبز اختصاص دهند، گفت: واحدهای صنعتی با بیش از ۵۰ نفر نیروی انسانی باید پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا را داشته باشند، ضمن اینکه مکلف به ایجاد واحد سلامت بهداشت و محیط‌زیست هستند.

شیشه‌فروش شرکت نفت را متولی تولید و عرضه سوخت مطابق با استانداردهای روز دانست و افزود: وزارت نیرو باید زمینه تولید و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را ایجاد کند. وزارت راه و شهرسازی نیز موظف به تهیه طرح‌های جامع تفصیلی شهرها و طرح‌های هادی روستاها است و در مطالعات توسعه این مناطق باید الزامات مسائل محیط‌زیستی را رعایت کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بابیان اینکه در این قانون وظایف همه دستگاه‌ها مشخص‌شده و باید اقداماتی برای کاهش انتشار آلاینده‌ها انجام دهند، تصریح کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تشکیل‌شده و دبیرخانه آن اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است که باید به‌طور مرتب بر اجرای قوانین و مصوبات و همکاری بخش‌ها نظارت کند.

وی در ادامه عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی، پاک، ارزان، در دسترس و سازگار با محیط‌زیست، بارگذاری جمعیت و وسایل نقلیه تا چندین برابر ظرفیت، کیفیت پایین خودروهای داخلی، ضعف در نظارت بر منابع ثابت و متحرک، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر، توپوگرافی و وضعیت اقلیمی، نقض مقررات اجرایی و کافی نبودن ضمانت اجرایی را از دلایل آلودگی هوا در کشور برشمرد.

شیشه‌فروش شرایط خاص اقلیمی، توپوگرافی، پایداری هوا، خشک‌سالی و کم‌بارشی را از عوامل مؤثر در آلودگی هوای اصفهان دانست و افزود: شهر اصفهان از ناحیه شمال شرق در محاصره کانون‌های بحران فرسایش بادی است. همچنین سهم استان در تولید گازوئیل و بنزین و مصرف بنزین و گازوئیل از دیگر عوامل مؤثر در آلودگی هوا است، به‌طوری‌که شاهد تردد بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر اصفهان هستیم.


بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است

تاثیر بهبود نظام ملی نوآوری در صنعت موتورسیکلت ایران


۱۴۰ هزار واحد صنفی در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند

وی با اعلام اینکه استان اصفهان دارای ۶۰۵ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگ‌بری، ۵ ناحیه تولید آجر، ۷۰ شهرک صنعتی و بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی است که در ۸ درصد از مساحت استان متمرکز شده‌اند، همچنین ۱۴۰ هزار واحد صنفی تنها در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به اقدامات انجام‌شده برای کنترل کانون‌های گردوغبار از سوی اداره کل منابع طبیعی اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۷ هزار هکتار بیابان‌زدایی در کانون‌های گردوغبار انجام‌شده و امسال نیز در ۵۰۰ هکتار اجرا می‌شود. طرح‌های بادشکن در اطراف جاده‌ها نیز باهدف حفاظت در برابر گردوغبار در کنار نهال‌کاری و اجرای طرح‌های مطالعاتی در دست اجرا است.

وی اعلام کرد: با پایش‌هایی که از ابتدای امسال تا ۲۵ دی‌ماه انجام‌شده، شهر اصفهان ۱۷۳ روز هوای قابل‌قبول و ۱۲۸ روز هوای ناسالم تجربه کرده، اما هیچ روز پاکی نداشته است. ضمن اینکه تعداد روزهای ناسالم برای عموم امسال نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

شیشه‌فروش بابیان اینکه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به‌عنوان مسئول پایش هوا، از نیمه دوم آبان تاکنون با همکاری بخش‌های مختلف ۳ هزار و ۸۷ مورد پایش انجام داده که ۹۱۱ پایش به‌صورت شبانه انجام‌شده است. این پایش‌ها منجر به صدور ۶۲۶ اخطاریه و ۳۲ مورد مهروموم بخش‌هایی شده که استانداردهای انتشار آلودگی هوا را رعایت نکرده‌اند. همچنین ظرفیت فعالیت واحدهای تولید آجر طی مدت یادشده یک‌چهارم شده است.

وی ادامه داد: محیط‌زیست سامانه‌ای طراحی کرده که دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک نقش دارند باید اقدامات خود را در این سامانه بارگذاری کنند و محیط‌زیست به‌صورت آنلاین این اقدامات را بررسی کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مطالعاتی که در خصوص سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها و نرخ انتشار آلایندگی توسط دانشگاه صنعتی و اصفهان انجام‌شده و همچنین بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا، گفت: خروجی این مطالعات در اختیار محیط‌زیست قرار گرفته و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ‌شده است.

وی توضیح داد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد در نیمه اول سال در شهر اصفهان سهم انتشار آلاینده‌ها در بخش حمل‌ونقل ۵۶ و در بخش صنعت ۱۲ درصد است. اما در نیمه دوم سال، سهم بخش حمل‌ونقل ۳۳ و صنعت ۳۷ درصد و بقیه هم گردوغبار و عوامل دیگر است.

به گفته شیشه‌فروش، در حال حاضر ۱۶ ایستگاه فعال سنجش کیفیت هوا در شهر اصفهان داریم که از این تعداد ۹ ایستگاه متعلق به شهرداری است.

وی در ادامه راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان پیشنهاد داد و گفت: هماهنگی در اجرای یکپارچه قوانین، افزایش کیفیت و کمیت وسایل حمل‌ونقل عمومی، حذف ناوگان فرسوده، تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر، جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری، توسعه وسایل نقلیه پاک نظیر الکترونیکی، ارتقا کیفیت تولید خودرو، جدیت در انجام معاینه فنی، تعویض کاتالیست‌های فرسوده، اجرایی شدن آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون هوای پاک در مورد معاینه فنی، نوسازی وسایل ناوگان حمل‌ونقل مثل تاکسی و اتوبوس و تأکید به منابع ثابت آلاینده مثل راه‌آهن، ترمینال، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع به رعایت الزامات زیست‌محیطی از اقداماتی است که باید در سطح کشور دنبال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به شرایط خاص هوای اصفهان، گفت: کم‌بارشی، سکون هوا، نفوذ توده‌های هوای سرد، شرایط خاص اقلیمی و شناسایی ۴۵۰ واحد آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان از عواملی است که باعث می‌شود دقت بیشتر و حساسیت برای عدم استفاده از مازوت در اصفهان وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا