مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ایمان فرهمندی: موتورسیکلت‌ها ۵ درصد و خودروهای شخصی ۳۳ درصد در آلودگی هوای شهر مشهد نقش دارند/ تولید برق نیروگاه توس مشهد از مازوت فاجعه است

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه نیروگاه توس تنها نیروگاه شهر مشهد است که برای تولید برق از مازوت استفاده و همه اکسیدهای گوگرد تولیدی در این شهر را تولید می‌کند و این یک فاجعه است، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶، میزان تولید آلاینده‌های مهم هوای تهران، عمدتا به شدت کاهش پیدا کرده یا حذف شده و اکسیدهای گوگرد در این شهر به صفر رسیده است؛ ذرات معلق به یک سوم کاهش پیدا کرده و تولید هیدروکربن‌های نسوخته نیز تقریبا صفر شده است، اما اکسیدهای نیتروژن مشهد ۳ برابر تهران شده و اکسیدهای گوگرد که خروجی نیروگاه‌ها هستند، در شهرمان ۱۷۵ برابر تهران است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، ایمان فرهمندی در نطق پیش از دستور بیست‌ودومین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: ۲۹ دی‌ماه، روز هوای پاک است، اما هوای مشهد پاک نیست. از ابتدای سال تاکنون فقط ۷ روز هوای پاک داشته‌ایم، آخرین روزی که شهرمان هوای پاک داشت دو ماه و نیم قبل بود و به صورت نادر دو روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها را تجربه کرده‌ایم.

وی افزود: شاخص کیفیت هوای امروز ۷۴ است که نشان می‌دهد تا چه حد با هوای پاک فاصله داریم؛ شاخصی که باید ۵۰ باشد و این امر زنگ خطر و تهدیدی برای همه ما است که در حال حرکت به سمت آسیب جدی هستیم. کارنامه عملکرد ما به عنوان جامعه بشری، کارنامه قابل دفاعی نیست؛ چراکه زمین، آب، خاک، هوا ،صوت و نور را آلوده می‌کنیم و بیشترین آسیب را به خود و حیات جانوری در زمین وارد می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد بیان کرد: سالانه بیش از ۵۰ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای در دنیا و ۳۴۵ هزار تن انواع آلاینده هوا در مشهد تولید می‌شود که ۶۴ درصد از آن، مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد، مربوط به منابع ثابت است. بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر را حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می‌کند و یک سوم کل آلودگی هوای شهر ناشی از خودروهای شخصی است.


بیشتر بخوانید:

اعتراض «محمدعلی نژادیان» به‌نظر اعلام شده توسط «سازمان حفاظت محیط‌ زیست» درباره آیین‌نامه فنی (ماده 2 قانون هوای پاک)

انتقاد «محمدعلی نژادیان» به سخنان «سیدشهریار زینی» درباره مونتاژکنندگان موتورسیکلت

محمدعلی نژادیان خواستار رفع اجبار تولید سهم 10 درصدی موتورسیکلت‌های برقی در سبد محصولات سه ماهه مونتاژکنندگان شد


فرهمندی ادامه داد: تمام آلاینده‌های خطرناک اکسیدهای گوگرد در این شهر توسط چند عامل آلاینده محدود و چهار نیروگاه در این شهر تولید می‌شود که شامل  ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر است، ۱۳ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از کامیون‌هایی است که در سطح شهر تردد می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر مشهد ناشی از حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است. باید توجه داشت که یک سوم آلودگی هوای شهر به دلیل خودروهای شخصی است.

تولید آلودگی هوا به ازای هر سفر با خودروی شخصی، ۱۰ برابر همان سفر با اتوبوس است

وی اضافه کرد: وانت‌بارها بیش از ۶ درصد، موتورسیکلت‌ها ۵ درصد، جایگاه‌های سوخت ۵ درصد، واحدهای صنعتی به‌جز نیروگاه‌ها ۶ درصد و خودروهای شخصی ۳۳ درصد در آلودگی هوای شهر نقش دارند. خودروهای شخصی درحالی یک سوم آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند که تنها  ۴۴ درصد سفرهای شهری را انجام می‌دهند، در حالی که ناوگان اتوبوسرانی با وجود اینکه ۱۷ درصد سفرهای درون‌شهری را انجام می‌دهد، تنها ۱.۳ درصد آلودگی هوا را باعث می‌شوند. این اعداد یعنی راندمان تولید آلودگی هوا به ازای هر سفر با خودروی شخصی، ۱۰ برابر همان سفر با اتوبوس است اتوبوس‌هایی که امروز به شدت فرسوده هستند، میانگین سنی آن‌ها از ۱۱سال گذشته و وضعیت قابل دفاعی ندارند، اما در عین حال باید در جهت اصلاح و به‌روزرسانی آنها تلاش کنیم. ما به عنوان سیاست‌گذاران شهر باید به این نکته توجه کنیم و سیاست‌های خود را به سمتی ببریم که سفرهای مردم از خودروهای شخصی و سواری به سمت خودروهای جمعی و حمل‌‎ونقل پاک سوق پیدا کنند.

تمام بودجه عمرانی شهر مشهد ۴۷۰۰ میلیاردتومان است

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: امروز برای ایجاد کوچکترین و معمولی‌ترین زیرساخت‌های شهری باید میلیاردها تومان هزینه کرد؛ به‌عنوان مثال، ایجاد هر کیلومتر قطارشهری، ۱۵۰۰ میلیاردتومان، هر مترمربع پیاده‌روسازی یک میلیون تومان، هر کیلومتر مسیر دوچرخه ۵۰۰ میلیون تومان و خرید هر دستگاه اتوبوس، ۴.۷ میلیاردتومان برای مدیریت شهری هزینه دارد. این درحالی است که تمام بودجه عمرانی شهر مشهد ۴۷۰۰ میلیاردتومان و معادل ۳ کیلومتر قطارشهری است.

وی ادامه داد: از دولت و نماینده عالی دولت در استان تقاضا داریم که فکری به حال آلودگی هوای شهر مشهد کنند؛ چراکه با ظرفیت و توان شهرداری و مدیریت شهری این کار شدنی نیست؛ همه دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست، وزارت رفاه به عنوان مالک نیروگاه توس و … باید پای کار بیایند. نیروگاه توس تنها نیروگاه شهر مشهد است که برای تولید برق از مازوت استفاده و همه اکسیدهای گوگرد تولیدی در این شهر را تولید می‌کند که این یک فاجعه است.

فرهمندی عنوان کرد: از سال ۹۲ تا ۹۶، میزان تولید آلاینده‌های مهم هوای تهران، عمدتا به شدت کاهش پیدا کرده یا حذف شده و اکسیدهای گوگرد در این شهر به صفر رسیده است؛ ذرات معلق به یک سوم کاهش پیدا کرده و تولید هیدروکربن‌های نسوخته نیز تقریبا صفر شده است، اما اکسیدهای نیتروژن مشهد ۳ برابر تهران شده و اکسیدهای گوگرد که خروجی نیروگاه‌ها هستند، در شهرمان ۱۷۵ برابر تهران است.

وی گفت: منشأ این ظلم و بی عدالتی در حق زائران و مجاوران بارگاه رضوی چیست؟ چرا گاز استان خراسان از خانگیران باید در نیروگاه نکا سوزانده شود و مازوت پالایشگاه تهران و اصفهان با لوله و تانکر به نیروگاه مشهد منتقل و سوزانده شود؟ این سوال را به نمایندگی از ۳.۵ میلیون شهروند مشهدی می‌پرسم و نهادهای مسئول باید پاسخگو باشند. آیا نمی‌توانیم این نیروگاه‌ها را از شهر خارج کنیم و برنامه‌ای برای خارج کردن نیروگاه‌ها از شهر داریم؟ برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای تغییر سوخت مازوت به سوخت‌های پاکتر داریم؟  ظاهرا جواب منفی است.


بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است

تاثیر بهبود نظام ملی نوآوری در صنعت موتورسیکلت ایران


رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مدیریت شهری در بحث کاهش آلایندگی خودروهای سواری چه کار کرده است؟ آیا سیاست نرخ‌گذاری در خدمات حمل‌ونقل عمومی، مشوق شهروندان برای استفاده بیشتر از حمل‌‎ونقل همگانی به جای خودروی شخصی بوده است؟ آیا سیاست‌های کنترلی استفاده از خودروهای شخصی همچون طرح زوج و فرد را اجرا کرده‌ایم؟ آیا در توسعه مسیرهای دوچرخه و پیاده‌روسازی در سطح محلی موفق بوده‌ایم و کارنامه خوبی داریم؟

وی گفت: شبکه دوچرخه‌سواری ایجاد کرده‌ایم و پیاده‌روهای معابر اصلی مناسب‌سازی شده، اما برای سفرهای کوتاه و داخل محلات تدبیری اندیشیده نشده است. در موضوع کنترل معاینه فنی خودروها چقدر توفیق حاصل شده و مراکز معاینه فنی ما چقدر موفق عمل می‌کنند؟ دولت باید تعهدات خود را در توسعه حمل‌ونقل همگانی به نحو شایسته اجرایی کند. رئیس جمهور محترم به خوبی در سفر اخیر خود بر لزوم تقویت حمل‌ونقل درون و برون‌شهری تاکید داشتند و به درستی فرمودند که باید در جهت تقویت سیستم اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد گام برداشت.

بدهکاری ۲۰۶ میلیون دلاری شهرداری به صندوق توسعه ملی 

فرهمندی ادامه داد: شهرداری مشهد امروز ۲۰۶ میلیون دلار بابت خطوط قطارشهری که پیشتر ساخته شده، به صندوق توسعه ملی بدهکار است. اگر این عدد را بخواهیم پرداخت کنیم باید دو سال تمام پروژه‌های عمرانی شهر را تعطیل کنیم. روسای سه قوه توجه داشته باشند که این صدای استمداد مردم شهر مشهد است. مدیریت شهری مشهد نمی‌تواند برای اعتباری که از آن استفاده تجاری نکرده، سود تجاری پرداخت کند. شهرداری با این پول تجارت نکرده و پرداخت سود تجاری بابت آن ظلم در حق شهر و شهروندان است؛ در شرایطی که مردم به رایگان و به یک دهم قیمت واقعی از خدمات حوزه حمل‌ونقل عمومی بهره‌برداری می‌کنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا