داودکریمی: زیرساختهای اجرایی منع تردد وسایل نقلیه آلاینده از سال 1401 مهیا نیست

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص قابلیت اجرایی منع تردد خودروها و موتورسیکلتهای آینده در کلانشهرها از سال 1401 مطابق با آییننامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک گفت: اجرای موضوع این بند از آییننامه با پارادوکسها و موانع متعددی از جمله معاینه فنی مواجه است که به عنوان سدی در برابر تسریع در اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا عمل میکنند.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، داود کریمی اظهار داشت: پیرو رای دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف سن فرسودگی از ماده 8 قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست پیشنهاد جایگزینی سن مرز فرسودگی با سن فرسودگی را مطرح کرد.
وی در خصوص آییننامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک که در خرداد ماه سال جاری به تصویب رسید و ابلاغیه اجرایی آن نیز اخیرا به هیات دولت ارسال شد، گفت: تغییری در این آییننامه اعمال نشده و سن مرز فرسودگی جایگزین سن فرسودگی شده است. بر اساس ابلاغیه اخیر، سن مرز فرسودگی به مرحله اجرا رسیده و همچنین مالکان بر اساس سن و نوع خودروها، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی در دفعات متعدد و در دورههای زمانی یک ساله شدهاند.
نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص ممنوعیت تردد خودروها و موتورسیکلتهایی که به سن مرز فرسودگی رسیدهاند، از سال 1401 و در شهرهای دارای اولویت آلایندگی توضیح داد: اگر این خودروها و موتورسیکلتها قادر به دریافت گواهی معاینه فنی نشوند، با حکم منع تردد مواجه خواهند شد و تردد مشروط به دریافت این گواهی است.
کریمی در خصوص قابلیت اجرایی و زیرساختهای موردنیاز برای اجرای این بند از آییننامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک تصریح کرد: عدم اجرای دقیق معاینه فنی و فقدان نظارت موثر و دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی و همچنین فقدان امکانات کافی نظارتی و سیستمی از قبیل دوربینهای شناسایی پلاک خودروهای فرسوده در کلان شهرها و جادهها و عدم برخورداری شهرداریها و پلیس راهور از امکانات پارکینگ برای هدایت تعداد زیاد خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، اجرای موضوع این بند از آییننامه را با پارادوکسها و موانع متعدد مواجه نموده که به عنوان سدی در برابر تسریع در اجرای قانون و کاهش آلودگی هوا عمل میکنند.
وی با بیان اینکه چشمانداز روشنی برای اجرای این بخش از قانون مبنی بر کنترل تردد خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده قابل تصور نیست، ادامه داد: مکانیزمی برای هدایت به مراکز اسقاط برای آن دسته از خودروها و موتورسیکلتهایی که به سن مرز فرسودگی رسیدهاند و علاوه بر آن، قادر به پاس کردن معاینه فنی نیز نیستند، وجود ندارد و اسقاط اینها منوط بر اراده مالک است.
نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده اضافه کرد: فروش خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و یا نگهداری آنها در پارکینگها از راههای پیش روی مالکان این دستگاهها است و الزامی به اسقاط نیست، زیرا این آییننامه مبتنی بر حفظ حقوق مالکیت شخصی شهروندان است به طوری که اگر این خودروها و موتورسیکلتها نتوانند گواهی معاینه فنی را دریافت نمایند، هر چند ممکن است با منع تردد مواجه شوند، اما الزامی بر تحویل آنها به مراکز اسقاط وجود ندارد.
پایان پیام/