مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بهمن ضیاءمقدم: صنعت موتورسیکلت در مقایسه با صنعت خودرو از لحاظ استانداردها روزآمدتر است

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: انجمن به دنبال تعریف یک استراتژی معین برای صنعت موتورسیکلت با یک افق حداکثر 5 ساله است، اما به فعلیت درآمدن برنامه‌ها منوط به تحقق شروطی است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، بهمن ضیاءمقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: انجمن به دنبال تعریف یک استراتژی معین برای صنعت موتورسیکلت با یک افق حداکثر 5 ساله است، اما به فعلیت درآمدن برنامه‌ها منوط به تحقق شروطی است.

بهمن ضیاء مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: انجمن از مدت‌ها پیش، در قالب پیش نویس اولیه نسبت به سیاست‌گذاری برای صنعت موتورسیکلت اقدام کرد اما با توجه به اینکه فضای کسب و کار حاکم بر این صنعت از شرایط باثباتی برخوردار نیست، این موضوع، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌ها را برای این صنعت دشوار نموده است.

وی افزود: البته انجمن به دنبال تعریف یک استراتژی معین برای این صنعت با یک افق حداکثر 5 ساله است، اما به فعلیت درآمدن برنامه‌ها منوط به تحقق شروطی است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن انتقاد از تصویب قوانین و صدور بخشنامه‌های متعدد و ناموفق برای صنعت موتورسیکلت گفت: انجمن همواره با ارائه دلایل و مستندات، این وضعیت را مورد انتقاد قرار داده اما در مقابل متهم به سرپیچی از قانون و مقاومت در برابر آن می‌شود در صورتی که این موضوع صحت ندارد. به عنوان مثال، تولیدکنندگان نسبت به ارتقای استانداردهای زیست محیطی تعریف شده در حد توان و به نحو احسن جامه عمل پوشانده‌اند.

ضیاء مقدم ادامه داد: صنعت موتورسیکلت نیازمند یک فرصتی حدودا 5 ساله و اعلام تنفس برای تولیدکنندگان است تا بتوانند نسبت به برنامه‌ریزی برای آینده اقدام نمایند از سوی دیگر، تحریم‌ها به عنوان مانعی در برقراری ارتباطات بین‌المللی، سرمایه‌گذاری برندهای معتبر خارجی در داخل یا ورود تکنولوژی را عقیم نگه داشته است.

وی با تایید این مطلب که هر صنعتی می‌بایست استراتژی و چشم‌اندازی برای آینده خود ترسیم نماید، بیان کرد: لازمه این امر، صدور بخشنامه یا مصوبه‌ای است مبنی بر اینکه تا حداکثر 5 سال آینده تغییری در قوانین و بخشنامه‌ها اعمال نخواهد شد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اذعان داشت: علی‌رغم تمامی شرایط گفته شده، صنعت موتورسیکلت در مقایسه با صنعت خودرو از لحاظ استانداردها روزآمدتر است که کسب استاندارد یورو 4 این موضوع را نشان می‌دهد. ارتقای استاندارد یورو 4 به یورو 5 نیز به دلایل متعدد به مدت یک سال به تعویق افتاده که محدودیت آزمایشگاه‌ها و عدم آمادگی منابع تامین برای تولید قطعاتی همچون انجین با استاندارد یورو 5 از اهم دلایل آن است، به طوری که در سال آینده نیز به طور قطع ارتقای استاندارد امکان‌پذیر نخواهد بود.

ضیاء مقدم در خصوص استراتژی حاکم بر بازار موتورسیکلت گفت: تولیدکنندگان موتورسیکلت به هر حال از قوانین معینی تبعیت می‌کنند و موتورسیکلت‌های تولیدی را به شکل امانی یا با هدف فروش و با شرایط تعیین شده از سوی شرکت‌ها در اختیار عاملین فروش قرار می‌دهند و یا اینکه محصولات از طریق فروشگاه‌های رسمی تولیدکنندگان به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص مرجع قیمت‌گذاری موتورسیکلت و نظارت بر قیمت و بازار این محصول تصریح کرد: قیمت‌گذاری برای صنایع مختلف تعریف مشخصی دارد و اقلام مشمول آن نیز تعیین شده، اما موتورسیکلت از کالاهای اساسی مشمول قیمت‌گذاری دستوری به شمار نمی‌رود. قیمت این محصول بر اساس بهای تمام شده تولید و مبتنی بر سیاست‌های داخلی هر شرکت در اختیار تولیدکنندگان است.

ضیاء مقدم در پایان خاطرنشان کرد: اکنون مدل‌های پرفروش موجود در بازار با برندهای مختلف، تفاوت چندانی از لحاظ قیمتی با یکدیگر ندارند و با توجه به کاهش تقاضا در بازار کنونی، شرکت‌های تولیدکننده ضمن اینکه با هدف تداوم حیات کارخانجات و حفظ سهم بازار نسبت به فروش اقساطی با چک‌های بلندمدت اقدام نموده‌اند، قیمت‌های نامعقولی نیز برای محصولات خود در نظر نمی‌گیرند چنانکه، موتورسیکلت‌های عرضه شده به بازار طی سال 99، افزایش قیمت قابل توجهی را به خود ندیدند و در سال جاری نیز تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نشده است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا