مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی منشاء آلودگی هوای مشهد

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: براساس مطالعات سیاهه انشار آلودگی هوای مشهد، منشاء بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا، حوزه حمل‌ و نقل است و ۲ منبع اصلی این آلودگی نیز خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها هستند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، ایمان فرهمندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش کیفیت هوای شهر مشهد طی روزهای اخیر افزود: راندمان آلودگی هوا ناشی از تردد با ناوگان اتوبوسرانی تقریبا یک پنجم خودروی شخصی است و از سوی دیگر سفر با قطارشهری، به‌خاطر برقی بودن، هیچ گونه آلودگی موضعی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: سیاست کلان و هدف اصلی حوزه حمل‌ و نقل مدیریت شهری برای مدیریت آلودگی هوا، سوق دادن سفرهای شهروندان به سمت سیستم حمل‌ و نقل همگانی و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی است لذا از یک سو باید ظرفیت‌سازی کافی در این حوزه صورت گیرد و از سوی دیگر پوشش شبکه و کیفیت ارائه خدمات به شهروندان افزایش یابد.

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: در کنار این اقدامات، به‌عنوان مکمل می‌توان محدودیت‌هایی نیز برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها لحاظ کرد.

فرهمندی با اشاره به مصوبه اخیر شورای مشهد در خصوص تخفیف ۲۰ درصدی و به تبع آن، عدم افزایش بهای بلیط اتوبوس و قطارشهری، اظهار امیدواری کرد که با این اقدام در آستانه فصل پاییز، مانع از سفرهای درونشهری با استفاده از حمل‌ و نقل خصوصی شویم.

وی اضافه کرد: اتخاذ و اجرایی کردن برخی سیاست‌ها در بحث مقابله با آلودگی هوا، همچون توسعه فضای سبز و به‌کارگیری ابزارهای تصفیه هوا و آب و خاک شروط لازم هستند ولی کارایی زیادی ندارند و به‌ جای سیاست‌های درمانی باید به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت کرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: آلودگی را در مبادی تولید باید کنترل و مدیریت کرد و تصفیه هوا و صرف هزینه‌های فوق‌العاده زیاد در این زمینه، پس از انتشار آلودگی، موفقیت آنچنانی به‌ همراه ندارد.

فرهمندی افزود: از دیگر اقدامات پیشگیرانه در بحث تولید آلودگی هوا، ارتقا و بهبود فناوریهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی و برقی کردن وسایل حمل‌ و نقل عمومی و شخصی است و توسعه حمل‌ و نقل برقی نیز در برنامه مدیریت شهری قرار دارد. 

وی با اشاره به اجرای طرح برخورد و اعمال قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا که در ابتدای پاییز هرسال با قوت بیشتری انجام می‌شود ادامه داد: اقداماتی که شهرداری در بحث مقابله با آلودگی هوا طی سال‌های گذشته انجام داده باید با قدرت و دقت بیشتری ادامه یابد.

روزانه یک میلیون دستگاه خودرو در مشهد تردد می کنند.

کیفیت هوای این کلانشهر در روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه برای پنجمین روز متوالی در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا