مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت‌ها و خودروهای جدید همچنان در بحران کمبود تراشه‌ها

کمبود جهانی نیمه رسانا تولید خودرو در سطح جهانی را حداکثر ۷.۱ میلیون دستگاه در سال میلادی جاری کاهش خواهد داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در اردیبهشت 1400 دی‌ساینس مدیرعامل یاماها موتور اروپا در سخنرانی خود به کمبود تراشه‌ها (semiconductor) اشاره کرد و در پایان ماه فوریه 2021 نیز باجاج گزارش داد که کمبود نیمه‌هادی‌ها بر توانایی تولید موتورسیکلت‌ها مانند هاسکوارنا، کی‌تی‌ام و دومینار تأثیر منفی می‌گذارد. نظر راجیو باجاج، مدیرعامل باجاج این بود که اگر می‌توانستند روی این اجزای سازنده کار کنند، آن‌ها قادر بودند دو برابر بیشتر دوچرخ بفروشند.

اما، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با تداوم کمبود تراشه‌ها محصولاتی که دارای تکنولوژی روز هستند کمیاب شده و همین امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. همچنین با توجه به افزایش درخواست موتورسیکلت در جهان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بازار خرید و فروش موتورسیکلت‌های دست دوم نیز داغ‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بحران جهانی نیمه‌هادی‌ها و تاثیر آن در صنعت موتورسیکلت/ سخنرانی مدیرعامل یاماها موتور اروپا درباره کمبود نیمه‌‌رساناها

بحران کمبود تراشه‌ها تا چه موقع ادامه دارد؟

شرکت تحقیقاتی آی اچ اس مارکیت در گزارشی ضمن پیش بینی مذکور، اعلام کرد بحران کمبود تراشه تا سه ماهه دوم سال میلادی آینده ادامه خواهد داشت و اوضاع در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بهبود پیدا می کند. این دورنمای تیره گواه آن است که بحران کمبود تراشه به این زودی برطرف نمی شود. پیش بینی آی اچ اس مارکیت جدیدترین کاهش تولید شرکت تویوتا را در نظر گرفته است. این شرکت خودروسازی ژاپنی قصد دارد موقتا تولید ۱۴ کارخانه خود را ماه آینده متوقف کند و تولیدش را ۴۰ درصد کاهش دهد.

محققان آی اچ اس مارکیت در گزارش خود نوشتند: این وضعیت همچنان سرشار از چالش است. ما شاهد نوسانات بیشتر به دلیل تدابیر قرنطینه کووید ۱۹ در مالزی هستیم که بسیاری از فعالیتهای مربوط به تولید و تست تراشه در آنجا انجام می شود.

نرخ پایین واکسیناسیون و افزایش نرخ ابتلا در جنوب شرقی آسیا باعث تعطیلی کارخانه های مونتاژ انواع نیمه رساناها شده است. شرکت فورد موتور روز چهارشنبه اعلام کرد فعالیت کارخانه تولید پیکاپ اف ۱۵۰ در نزدیک کانزاس سیتی میسوری را هفته آینده به دلیل کمبود قطعات نیمه رسانا که ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در مالزی است، متوقف می کند.

تویوتا که تراشه ها را انبار کرده و پیش از این اختلال کمتری را تجربه کرده بود، به شیوع کرونای دلتا در آسیا به عنوان عامل کاهش تولید خود در سپتامبر اشاره کرد.

کازوناری کوماکورا، مدیر گروه خرید تویوتا گفت: به خصوص در جنوب شرقی آسیا شیوع کووید و قرنطینه ها روی فعالیت تامین کنندگان بومی ما تاثیر گذاشته است.

شرکت آی اچ اس مارکیت اکنون انتظار دارد بحران تراشه، تولید جهانی خودرو را به میزان ۶.۳ تا ۷.۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ کاهش دهد. تنها در سه ماهه سوم تولید خودرو ممکن است ۲.۱ میلیون دستگاه به دلیل کمبود تراشه کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آی اچ اس مارکیت اعلام کرد سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ ممکن است نقطه ای باشد که از آن شاهد تثبیت روند عرضه تراشه باشیم.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا