مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین از پیش‌سازهای ازن است

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که کیفیت هوای تهران در نخستین ماه تابستان امسال ۱۴ روز در شرایط آلوده بود و در این میان آلاینده «ازن» ۱۰ روز هوای تهران را در شرایط ناسالم قرار داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، کیفیت هوای تهران طی تیر ماه امسال ۱۷ روز در شرایط قابل قبول، ۱۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت و در این میان آلاینده «ازن» ۱۰ روز و آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز چهار روز هوای تهران را آلوده کردند.

آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد تیر ماه امسال شهروندان تهرانی روزهای آلوده کمتری نسبت به تیر ماه سال گذشته  را تجربه کردند چراکه براساس این اطلاعات تیر ماه سال ۹۹ هوای تهران ۱۱ روز در شرایط قابل قبول، ۱۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت که آلاینده ازن  ۱۹ روز و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون یک روز هوای ‌پایتخت را آلوده کرده بودند.

ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند همچنین استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

علاوه بر این آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های ریوی می‌شود. ازن در مرگ ومیر زودرس نیز تاثیرگذار است.

آلاینده ازن طی تیر ماه سال ۱۳۹۸ نیز کیفیت هوای تهران را طی ۱۳ روز آلوده کرد و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داد. کیفیت هوای پایتخت طی تیر ماه ۹۸، ۱۸ روز قابل قبول، ۱۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها گزارش شد و ازن تنها آلاینده‌ای بود که در این یک ماه هوای ‌پایتخت را آلوده کرد.

به گزارش ایسنا، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا