مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی موتورسیکلت‌های لاکچری و معروف موجود در ایران/ کیفیت طرح هوندا کلیک چگونه است؟

کلیک در دو مدل ۱۲۵ و ۱۵۰‌ سی‌سی در بازار موجود است که نسخه ۱۵۰ سی‌سی آن و صفرکیلومتر قیمتی برابر ۸۵ میلیون دارد که نمونه ۱۲۵ سی‌سی آن در حدود ۶۵ میلیون تومان است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تحلیل بازار، موتورسیکلت یکی از وسایل حمل و نقلی اقتصادی در دنیا شناخته می‌شود. باتوجه به افزایش روز افزون ترافیک‌ها و عدم فضای پارک مناسب شهری، تمایل به خرید موتورسیکلت بیش از گذشته افزایش یافته است. بازار موتورسیکلت در داخل کشور برخلاف تمام دنیا نه تنها مصرفی و اقتصادی نبوده بلکه به تبع بازار خودرو به سمت سرمایه‌گری نیز هدایت شده است.

از بدو شروع‌ تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و قطع همکاری موتورسیکلت‌سازان آسیایی و اروپایی با صنعت موتورسیکلت داخل کشور، در کنار جهش نرخ ارز، بهای موتورسیکلت را به شدت افزایش داد. ازاین‌رو، محصولاتی که تا چند سال گذشته خرید آن‌ها اقتصادی و معقولانه به نظر می‌رسید، اکنون با افزایش قیمت چشمگیر همراه بوده است. در این گزارش سعی کردیم به بررسی ۴ موتورسیکلت گران بازار داخل کشور بپردازیم.

بررسی طرح هوندا کلیک

شرکت موتورسازی هوندا در سال‌های گذشته محصولی را به بازار کشور در کلاس اسکوتر معرفی کرد که با اقبال مناسبی همراه شد. کلیک برند با اقبال و خوشنام مذکور بود که با طول عمر نه چندان زیاد جایگاه مناسبی کسب کرد. اما تحریم‌ها امان به کسب جایگاه خاص خود را در بازار به این محصول نداد. از این رو شرکت کویر موتور با عرضه طرح کلیک سعی به تصاحب جایگاه این موتورسیکلت در بازار داخل دارد.

این درحالی هست که محصول هوندا کلیک و طرح کلیک با عدم دسترسی آسان به قطعات همراه هستند. از سوی تعمیرکاران موتورسیکلت تمایل چندانی به تعمیر محصولات مذکور ندارند. هرچقدر که هوندا کلیک کیفیت بالای ژاپنی را در بازار به نمایش گذاشته، اما طرح آن چندان کیفیت مطلوبی ندارد. این موتورسیکلت در کلاس اسکوتر اسپرت هر راکبی را به خود جذب می‌کند. طراحی این موتورسیکلت به لطف پوزه متمایل به جلو مزین به LED های عمودی و چراغ‌های نسبتا کشیده در قیمت پایین آن ظاهری اسپرت و البته زیبا برای کلیک به وجود آورده است. نمایشگر دیجیتالی و مجهزبودن به گیربکس اتوماتیک از ویژگی مدرن بودن این اسکوتر ژاپنی است.

قوای محرکه‌ای کلیک یک موتور تک‌سیلندر ۱۵۰سی‌سی با دوسوپاپ است که حداکثر ۱۳اسب‌بخار قدرت و ۱۳.۴ نیوتون‌متر گشتاور را به کمک گیربکس اتوماتیک به چرخ عقب می‌رساند. بهره‌گیری از گیربکس بی‌دردسر و باکیفیت اتوماتیک و پیشرانه کم حجم و البته کم استهلاک سبب شده تا کلیک در میان جوانان گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار شود.

سبک طراحی خاص سیستم تعلیق که در یک طرف بدنه دامپر و فنر قرار گرفته که با این وجود سواری مطلوب و رضایت بخشی را در اختیار راکبش‌ می‌گذارد. مهم‌ترین مولفه‌ای که منجربه می‌شود کلیک نسبت به اسکوترهای موجود در بازار کشور متمایز شود، سیستم ترمز ترکیبی یا CBS است که با به عنوان یکی از جدیدترین تجهیزات ایمنی در موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود و کمپانی هوندا این سیستم را برای کلیک تعبیه کرده تا ایمنی راکب را افزایش دهد.

کلیک در دو مدل ۱۲۵ و ۱۵۰‌سی‌سی در بازار موجود است که نسخه ۱۵۰سی‌سی آن و صفرکیلومتر قیمتی برابر ۸۵ میلیون دارد که نمونه ۱۲۵سی‌سی آن در حدود ۶۵ میلیون تومان است.

نینجا محصولی اسپرت برای علاقمندان به سرعت

یکی دیگر از موتورسیکلت‌های ژاپنی با کیفیت در بازار کشور، کاوازاکی نینجا است که توسط کویر موتور نماینده انحصاری این شرکت به بازار عرضه کرده است. کاوازکی نینجا با حجم ۲۵۰ سی‌سی برای مشتریان علاقمند به سرعت، نیازشان را به خوبی مرتفع کرده است.

این موتورسیکلت در سال ۱۳۹۸ توسط کویر موتور به بازار کشور راه یافت. با صرفه نظر از اینکه برخی از قطعات این محصول ممکن هست به دلیل شرایط تحریمی با چالش تامین همراه باشد، اما با کیفیت‌ترین موتورسیکلت حال حاضر بازار است. اگر به طراحی این موتورسیکلت نگاهی کنیم، اولین نکته در آن حس آیرودینامیکی بودن هست که به مشتری منتقل می‌شود. چراغ‌های کشیده در جلو و فلاپ‌های استخوانی که در امتداد باک حجیم ظاهری اسپرت و جذاب را برای این نینجا ژاپنی ایجاد کرده است. برای بهبود عملکرد این موتورسیکلت، مهندسان ژاپنی بخش انتهای آن را نیز آیرودینامیک طراحی کردند که منجربه ارتقا عملکرد شده است.

این محصول مجهز به یک پیشرانه به حجم ۲۴۹سی‌سی با ۸سوپاپ قرار گرفته که با تغییراتی در بخش طراحی اتاق احتراق، ضریب تراکم ۱۱.۶ به یک و پاشش سوخت توسط انژکتور حداکثر توان ۳۸.۲ اسب‌بخار و ۲۳.۵ نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس ۶سرعته با کلاچ‌های چندصفحه‌ای با مکانیزم هیدرولیکی به چرخ عقب انتقال می‌دهد.

برای بهبود در حرکت و عکس العمل سریع، مهندسان ژآپنی سیستم تعلیق این موتور ژاپنی را گازی و قابل تنظیم در میانه شاسی با قابلیت تلسکوپی طراحی کردند. برای بهبود پایداری لاستیک‌های این موتور در قسمت جلو ۷۰/۱۴۰ در عقب و ۷۰/۱۱۰ در جلو با رینگ‌های ۱۷اینچی سواری باکیفیت و نرمی را به راکب هدیه می‌کند. سه تیپ از این محصول در بازارهای کشور ما وجود دارد که در برخی از مدل‌ها به سیستم ترمز ABS  با دیسک‌های خنک شونده مجهز است. کاوازاکی نینجا ۲۵۰ صفر کیلومتر در بازار آزاد ۲۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود، این قیمت معادل قیمت یک خودرو صفر کیلومتر در بازار است.

بررسی یاماها

یاماها یکی از شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت ژاپنی است که در بازارهای جهانی به لطف کیفیت عالی، جایگاه ویژه‌ای دارد. نمایندگی انحصاری این محصول در ایران نیرو موتور است که اقدام به عرضه محصولات این تولید کننده ژاپنی کرده است. یاماها را می‌توان جز موتورسیکلت‌های خاص ایران شناخت، فارغ از بحث ضعف تامین قطعات و تعمیرات محصولات این برند در بازار آزاد، محصولی با کیفیت برای رانندگی است.

از برند یاماها موتورسیکلت R۲۵ در کلاس اسپرت بایک، یک موتورسیکلت باکیفیت است که می‌تواند از نظر کیفیت، طراحی و عملکرد سایر ژاپنی‌ها را به چالش بکشد. گفتنی است که به دلیل جبر تحریم‌ها این موتورسیکلت در تعداد بسیار محدود وارد بازار ایران شد. R۲۵ با چهره عضلانی و پوزه زاویه‌دار و چراغ‌های کشیده شباهت فراوانی به کاوازاکی نینجا دارد.

اما سبک طراحی خاص با رنگ بدنه باکیفیت استایلی جذاب و چشم‌نواز به این اسپرت‌بایک یاماها می‌دهد. پیشرانه نصب شده در این محصول از نوع دوسیلندر با حجم ۲۴۹سی‌سی و ۱۶ سوپاپ مجهز به سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و پاشش سوخت انژکتوری توانایی تولید ۳۵.۴ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۲۲.۶ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

در همینجا می‌توان متوجه شد که قدرتمندترین پیشرانه در میان موتورسیکلت‌ها را دارد. این محصول دارای گیربکس ۶سرعته دنده ثابت شتاب این اسپرت‌بایک را تسریع می‌بخشد. با وجود تایرهای ۷۰/۱۴۰ در عقب و ۷۰/۱۱۰ در جلو و رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی است.

مهندسان ژاپنی برای افزایش پایداری و نرمی در رانندگی از سیستم تعلیق گازی- هیدرولیکی طراحی شده در میان بدنه استفاده کردند. R۲۵ به سیستم ترمز ABS، نمایشگر LCD و سامانه تسریع تعویض دنده‌ها مجهز شده است. قیمت این محصول در نسخه صفر کیلومتر از ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان در بازار یافت می‌شود.

دوک ۲۵۰ حریف می‌طلبد

اگر راکب موتورسیکلت باشید، می‌دانید که در زمان رانندگی برای عکس العمل سریع نیازمند محصولی با بهترین ترکیب وزن و قدرت هستید. این موضوع می‌تواند به نیاز راننده در سرعت‌های بالا بهترین پاسخ را دهد. کی تی ام یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلت اتریشی است که این نیاز را به خوبی درک و برای پاسخ به آن محصول دوک ۲۵۰ را طراحی کرده است.

هنر و مهندسی اروپایی سبب شده که طراحی ساده بدنه در کنار واضح بودن سازه شاسی که به نوعی معیار طراحی کی‌تی‌ام است، ظاهری جلب توجه کننده برای این نیکدبایک عملکردی به ارمغان بیاورد. دوک ۲۵۰ محصولی از اروپا به یک پیشرانه تک‌سیلندر ۴ سوپاپ به حجم دقیق ۲۴۸.۸سی‌سی با نسبت تراکم ۱۱.۵ به یک با ۲۹اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۲۴نیوتون‌متر مجهز شده است.

این موتورسیکلت برای بهبود در حرکت به یک گیربکس ۶سرعته دنده ثابت با ضرایب کوتاه،  مجهز بوده که شتابی بی‌نظیر را ایجاد می‌کند. از آنجایی که کلاس این موتورسیکلت نیکد بایک بوده، طراحان اتریشی برای آن از یک سیستم تعلیق گازی در میان بدنه با قبالیت تلسکوپی استفاده کرده‌اند که سواری را بسیار نرم و راحت می‌کند.

رینگ‌های ۱۷اینچی در تایرهای ۶۰/۱۵۰ عقب و ۷۰/۱۱۰ جلو، جذابیت بصری این نیکدبایک نسبتا به‌روز را دوچندان می‌کند. سیستم ترمز ABS تنها سیستم ایمنی به‌روز استفاده شده در دوک ۲۵۰ است. با چشم پوشی از خدمات پس از فروش برای این محصول که چندان رضابت بخش نیست، اگر علاقمند به یک سواری اسپرت هستید دوک ۲۵۰ را در بازه قیمت ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در نسخه صفر کیلومتر می‌توانید در بازار خریداری کنید.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تحلیل بازار
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا