مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادعای قطعه‌سازان را رد کرد

ضیاءمقدم: اکنون بسیاری از قطعات از جمله شاسی و بدنه موتورسیکلت از طریق قطعه‌سازان داخلی تامین می‌شود و برخی قطعات که عمدتا جزو قطعات برقی هستند، نظیر چراغ موتورسیکلت، نسبت به واردات آن اقدام می‌شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، بهمن ضیاءمقدم در خصوص عمق ساخت داخل قطعات موتورسیکلت و عوامل موثر بر رجوع به واردات در این صنعت توضیحاتی مطرح کرد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص عمق ساخت داخل موتورسیکلت در داخل کشور اظهار داشت: پرتیراژترین موتورسیکلت‌های کنونی در بازار که مدل کار به آنها اطلاق می‌شود، از جمله مدل CG125 هوندا و مدل CGL هوندا، به دلیل تیراژ بالا، قطعاتی از آن که توجیه اقتصادی دارد، در داخل کشور ساخته می‌شود.

وی افزود: طرح جدید هوندا کلیک که یکی از مدل‌های برند هوندا با نام‌های مختلف است، بدنه و شاسی آن ساخت داخل است. این مدل‌ها که تیراژ بالایی دارند و حدود 80 درصد از کل مدل‌های موجود در بازار موتورسیکلت را دربرمی‌گیرند، ساخت داخلی آنها، توجیه اقتصادی دارد؛ بنابراین، قطعات آن در داخل کشور ساخته می‌شود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: سایر مدل‌ها و برندهای موتورسیکلت که تیراژ بسیار پایینی دارند و ساخت قالب آنها در داخل کشور، مقرون به صرفه نیست، ترجیحا قطعات آن خارج از کشور وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پاسخ به برخی انتقادات قطعه‌سازان مبنی بر تمایل موتورسازان به واردات قطعات با وجود توانایی 80 درصدی در داخلی‌سازی مواد و قطعات موتورسیکلت در ایران گفت: این موضوع مقداری از حقیقت فاصله دارد. بیشتر قطعات ساخت داخل، طرح قدیم است و طرح‌های جدید نیز مستلزم ساخت قالب است. با توجه به هزینه بالای ساخت قالب، برخی از قطعه‌سازان اعلام می‌کنند که هزینه ساخت قالب را تولیدکنندگان موتورسیکلت عهده‌دار شوند و ساخت قطعه بر عهده قطعه‌سازان باشد.

ضیاء مقدم با بیان اینکه نخستین عامل برای رجوع به تامین‌کنندگان داخلی یا واردات، تامین تیراژ موردنیاز است، بیان کرد: برای بسیاری از قطعه‌سازان داخلی، توانایی تامین تیراژ سالانه موردنیاز موتورسازان به عنوان مثال 200 هزار قطعه در سال وجود ندارد. دوم اینکه، قیمت تمام شده این قطعات، قطعا بالاتر از بهای قطعات وارداتی است.

وی گفت: قراردادهای میان موتورسیکلت‌سازان و قطعه‌سازان می‌بایست برد- برد باشد، به نحوی که طرفین تنها به فکر تامین منافع خود نباشند. ضمن برابری قیمت قطعات ساخت داخل با قطعات چینی، می‌بایست این قطعات متضمن کیفیت نیز باشند. قطعات می‌بایست بر اساس مفاد تعهدات منعقده میان قطعه‌سازان و موتورسیکلت‌سازان تحویل شود، زیرا تولید می‌بایست پیوسته در جریان بوده و متوقف نشود.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از قطعات از جمله شاسی و بدنه موتورسیکلت از طریق قطعه‌سازان داخلی تامین می‌شود و برخی قطعات که عمدتا جزو قطعات برقی هستند، نظیر چراغ موتورسیکلت، نسبت به واردات آن اقدام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

واردات لوازم یدکی به‌دلیل احتمال وجود قطعاتی با استفاده دوگانه یا کاربری نظامی، با چالش مواجه است

مصطفی صفرخانی: نرخ فروش موتورسیکلت ارتباطی با ما ندارد

صنعت موتورسیکلت ایران از نگاه یک انجمن، یک سندیکا و یک اتحادیه فعال

محمد خادم منصوری: خواهش ما این است که حمایت بیشتری از تولیدکنندگان انجام شود/ سهام‌داران کارخانجات موتورسیکلت هند، آمریکایی هستند و همکاری زیادی با ما نمی‌کنند

آیا نیاز بازار به قطعات موتورسیکلت‌ها به موقع تامین می‌شود؟

مدير مسئول صنعت موتورسيكلت: ظلم‌های وارد شده به مصرف‌كنندگان موتورسیکلت را پيگيرى خواهيم كرد

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا