مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

واردات لوازم یدکی به‌دلیل احتمال وجود قطعاتی با استفاده دوگانه یا کاربری نظامی، با چالش مواجه است

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تحلیل بازار، هرسال در فصل بهار و تابستان بازار موتورسیکلت رونق گرفته و معمولا آمار فروش نسبت به دو فصل دیگر افزایش می‌یابد. از سال گذشته نه تنها فروش موتورسیکلت‌ها در بازار با کاهش مواجه شد، بلکه خدمات پس از فروش آن‌ها نیز با چالش ناشی جبر تحریم‌ها همراه شد. تعطیلات کرونایی و عدم سهولت واردات لوازم یدکی نیز مزید بر علت شد تا برخی از راکبان با چالش تعمیرات مواجه شوند. با این تفاصیل به سراغ رحیم خداپسند تولید کننده موتورسیکلت رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.

* اغلب مالکان موتورسیکلت‌ها پس از خریداری تمایل چندانی برای مراجعه به نمایندگی جهت سرویس و تعمیر ندارند، دلیل این موضوع چیست؟
هر شرکتی موظف هست خدمات پس از فروش مناسب برای محصولاتی که ارائه می‌دهد، داشته باشد. در بازار موتورسیکلت تفاوت‌هایی نسبت به بازار خودرو وجود دارد و می‌توان گفت تمایل برای مراجعه به نمایندگی‌ها وجود دارد. به طور مثال از هر ۱۰۰ موتورسیکلتی که می‌فروشیم، حدود ۸۰ مشتری برای انجام خدمات سرویس یا تعمیر به نمایندگی مراجعه دارند. نمایندگی‌ها متعددی داریم که سه شعبه خدمات پس از فروش متعلق به ما است. در سطح شهری مانند تهران حدود ۴۰ نمایندگی داریم.

در یک ماه گذشته افت فروش بی سابقه‌ای را تجربه کردیم، حدود ۱۰ درصد فروش عادی را نسبت به سالیان گذشته داشتیم. نمایشگاه‌های موتورسیکلت ما با فضای ۴۰۰ متری و سقف ۸ متری محیط خطرناک برای انتقال کرونا نیست. بنابراین نیازمند تغییر در پروتکل‌های بهداشتی اصناف از سوی ستاد ملی کرونا است

* به نظر شما بزرگترین چالش خدمات پس از فروش برای موتورسیکلت در کشور چیست؟
تامین قطعات یکی از چالش‌های اصلی خدمات پس از فروش موتورسیکلت تلقی می‌شود. جبر تحریم‌های ظالمانه علیه کشور سبب شده واردات لوازم یدکی موتورسیکلت به سختی انجام شود. اگر بخواهید از هر جای دنیا موتورسیکلتی را به صورت سی بی یو (قطعات منفصله) وارد کنید، به راحتی می‌توانید. اما لوازم یدکی به دلیل احتمال وجود قطعاتی با استفاده دوگانه یا کاربری نظامی، واردات آن با چالش مواجه است. هرچند با وجود هر نوع مانعی واردات را انجام می‌دهیم، زیرا تنوع محصول فراوان داشته و باید قطعات را تامین کنیم. به طور مثال چند انبار مملو از قطعات و لوازم یدکی برای محصولات داریم. اگر تحریم‌ها لغو شود، بهبود خدمات پس از فروش در حوزه موتورسیکلت رخ خواهد داد.

* معمولا در فصل‌های بهار و تابستان شاهد افزایش رشد فروش موتورسیکلت در بازار هستیم، باتوجه به تعطیلات کرونایی در سال جاری تاکنون فروش موتورسیکلت چگونه بوده است؟
تعطیلات نوروزی در فروردین و تعطیلات سه هفته‌ای کرونایی سبب شده که کاهش چشمگیر فروش برای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایجاد شود. چالش‌ها با تعطیلات کرونایی بیشتر می شود و اگر تدابیری برای انجام فعالیت‌ها لحاظ نشود، تولید با معضل مواجه خواهد شد. اگر محصولات تولیدی را به شیوه اقساطی عرضه نمی‌کردیم، چالش نقدینگی شدیدی داشتیم.

* در سال جاری با توجه به محدودیت‌ها فروش محصول داشته‌اید؟ تعطیلات کرونایی چه تاثیری بر فعالیت اقتصادی شما به عنوان تولیدکننده موتورسیکلت داشته است؟
در یک ماه گذشته افت فروش بی سابقه‌ای را تجربه کردیم، حدود ۱۰ درصد فروش عادی را نسبت به سالیان گذشته داشتیم. مشکلی وجود دارد که نیاز به بازنگری از سوی مسئولان و سیاستگذاران دارد. فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های موتورسیکلت و خودرو معمولا فضای فراوان دارند، نمایشگاه‌های موتورسیکلت ما با فضای ۴۰۰ متری و سقف ۸ متری محیط خطرناک برای انتقال کرونا نیست. بنابراین نیازمند تغییر در پروتکل‌های بهداشتی اصناف از سوی ستاد ملی کرونا است. زیرا تعطیلات اگر ادامه داشته باشد، اقتصاد واحدهای تولیدی را با خطر مواجه خواهد کرد.

* زنجیره تامین و قطعه‌سازان شما در این تعطیلات با چالش نقدینگی یا اقتصادی مواجه بودند؟
خیر، اغلب زنجیره تامین در حال فعالیت بوده و محصولات را مطابق سفارش گذاری تولیدکننده در گذشته تامین و عرضه می‌کنند. معمولا این واحدها به تعطیلات و کاهش فروش توجه نداشته و به دنبال دریافت مالی خود نیز هستند.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۳ برابری قیمت ۶۰ درصد قطعات موتورسیکلت/ دو چالش اساسی در پیش روی صنعت موتورسیکلت ایران

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا