مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین از پیش‌سازهای ازن هستند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، درحالی اردیبهشت ماه امسال تهران بدون ثبت هیچ روز پاکی به اتمام رسید که بررسی اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که تهرانی‌ها طی اردیبهشت ماه سال‌های گذشته عموما چند روزی را هوای پاک تنفس کرده‌ بودند.

به گزارش ایسنا، کیفیت هوای تهران طی اردیبهشت ماه امسال در تمامی روزها در شرایط قابل قبول قرار داشت و طی این بازه زمانی هیچ روزی هوای پاک یا ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت نشده است.

هرچند که بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی تعدادی از روزهای اردیبهشت ماه در برخی ساعات غلظت آلاینده ازن افزایش می‌یافت اما این افزایش غلظت موقتی به میزانی نبود که شاخص آلودگی هوا (AQI) در شرایط ناسالم برای حساس‌ها قرار گیرد.

بر اساس این گزارش ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. از سویی دیگر می‌توان گفت که به‌نوعی خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند همچنین استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

بررسی اطلاعات موجود نشان می‌دهد که کیفیت هوا طی اردیبهشت ماه سال گذشته یک روز در شرایط پاک و ۳۰ روز در شرایط قابل قبول قرار داشته است. از سویی دیگر کیفیت هوا در دومین ماه از بهار سال ۱۳۹۸ نیز چهار روز در شرایط پاک و ۲۷ روز در شرایط قابل قبول گزارش شده است.

هرچند که طی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ کیفیت هوا طی ۲۸ روز – سه روز هوای پاک و ۲۵ روز هوای قابل قبول –  در شرایط مطلوب بود اما افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در این بازه زمانی سبب شد که کیفیت هوا طی سه روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و… در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ‌ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا هستند و می‌توانند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانی مدت سبب حملات قلبی و آسم شوند.

در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تولید می‌شود. مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نیز نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می‌کند. این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا طی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ نیز طی سه روز به‌ دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های‌ حساس قرار گرفت. کیفیت هوای تهران در این‌ بازه زمانی طی ۲۸ روز در شرایط مطلوب بود که در این بین سهم هوای پاک سه روز و سهم هوای قابل قبول ۲۵ روز گزارش شد.

بر اساس مقاله‌ای که دانشگاه شریف در ارتباط با ذرات معلق منتشر کرده است تماس با این ذرات به‌ویژه ذرات معلق با ابعاد کمتر از ۲.۵ میکرون می‌تواند سبب آسیب رسیدن به دستگاه قلبی -عروقی بدن، حملات قلبی و سکته شود. این آثار همچنین باعث افزایش مراجعات به مرکز درمانی و افزایش تعداد بستری و در برخی موارد مرگ زودرس می‌شود. از سویی تماس با ذرات معلق بر دستگاه تنفسی نیز اثرگذار است و باعث تشدید حملات آسم می‌شود.

کیفیت هوای تهران در دومین ماه از سال ۱۳۹۵ نیز یک روز در شرایط پاک و ۳۰ در شرایط قابل قبول قرار داشت.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا