مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی صنعت موتورسیکلت ویتنام در سال 2020/ وضعیت بازار در سه ماهه اول 2021

به گزارش موتورسیکلت نیوز، فروش سه ماهه اول 2021 تعداد 777.638 دستگاه بوده است که نسبت به سال 2020 و 2019 به ترتیب 2 و 2.1 درصد کاهش داشت.

رهبر بازار مجدداً هوندا با فروش تعداد 532.546 دستگاه (-5.8٪) و پس از آن یاماها با تعداد 144.364دستگاه (-0.8٪) و سپس وین فست، اولین بار در سکو قرار گرفت و تعداد 29.018 دستگاه (+ 21.6٪) فروش داشت.

بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت ویتنام در سال 2020

در سال گذشته بازار موتورسیکلت پس از یک دهه به زیر 3 میلیون فروش کاهش یافت. پیش از این چند سال دولت هدف را برای تغییر 100 درصدی از ICE به EVS تا سال 2030 اعلام کرد. طبق گفتهIQAir  (یک شرکت فناوری کیفیت هوا)، ویتنام در سال 2019 در پانزدهمین کشور آلوده جهان قرار گرفت. با این حال، قبل از ورود بیماری همه‌گیر کویید 19، اقدامات جدی در این راستا انجام نشده است.

سال گذشته بازار تحت تأثیر چندگانه شیوع کرونا قرار گرفته است. اگرچه دولت توانایی بالایی در کنترل روند تکامل آن دارد، اما فروش در کل منطقه کاهش یافت. البته دلیل آن بیشتر برای کاهش رونق اقتصادی به‌دلیل سقوط گردشگری و صادرات بود تا تعطیلی‌ها.

همچنین رشد تولیدکنندگان اسکوتر برقی در مسیر ایجاد شده توسط VinFast و با فرود غول‌هایی مانند Yadea چینی که عملیات تولیدی محلی را آغاز کرده است، رشد چشمگیری داشته است. قهرمان آن‌ها نیز تولیدکننده محلی VinFast است که فقط وسایل‌نقلیه الکتریکی را در دو و چهار چرخ تولید می‌کند که فقط دو سال پیش شروع به کار کرده‌ است و در حال حاضر با بیش از 10 هزار فروش ماهانه به نتایج چشمگیری رسیده‌اند.

در سال 2020 کل بازار دو چرخ 14.4٪ کاهش یافت و به 2 میلیون 840 هزار دستگاه رسید. ژاپنی‌ها همچنان در صحنه تسلط دارند، رهبر بی‌چون و چرای بازار هوندا با 2.1 میلیون فروش در سال گذشته و پس از آن فروش یاماها بتعداد 471.527 دستگاه بود و وین فس قادر به فروش بیش از 100 هزار دستگاه اسکوتر الکتریکی در یک سال شد. یعنی بیش از دو برابر سطح 2019 فروش داشت.

برنامه‌های دولت ویتنام برای موتورسواری تا سال 2030

در ویتنام، موتور اصلی ترین وسیله حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ است. در حال حاضر موتورسیکلت‌ها حدود 80 درصد نیازهای سفر در شهر را برعهده دارند. پیش از این، دو شهر بزرگ، هانوی و شهر هوشی مین، طرحی را برای ممنوعیت ورود موتور به داخل شهر برای کاهش ازدحام ترافیک پیشنهاد داده بودند.

در آگوست 2017 با چشم‌انداز 2030، شهر هانوی طرح تقویت مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور کاهش ازدحام ترافیک و آلودگی محیط زیست در Thanh Hoa را تصویب کرد. طبق پروژه مصوب، هانوی ممکن است در سال 2030 فعالیت موتورسیکلت را در مناطق خود محدود و محدودتر کند.

به‌دنبال هانوی، در آگوست 2018، شهر هوشی مین همچنین پروژه تقویت حمل‌ونقل عمومی با کنترل وسایل‌نقلیه موتوری در شهر هوشی مین را صادر کرد. بر اساس این پروژه ، شهر هوشی مین می‌تواند موتورسیکلت را در برخی مناطق مرکزی محدود کرده و تا سال 2030 اقدام به ممنوعیت موتورسواری کند.

بیشتر بخوانید:

بررسى وضعیت صنعت موتورسیکلت ویتنام/ فروش سه میلیون موتورسیکلت در سال

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا