آمار تولید موتورسیکلت ایران در سال 1399/ تحلیل صنعت موتورسیکلت کشور

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: سال گذشته شیوع ویروس کرونا همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد و تعطیلی‌های اجباری را به صنعت موتورسیکلت دنیا تحمیل کرد ولی در نهایت صنعت موتورسیکلت ایران با رشد صعودی مواجه شد و در مجموع رکورد سه سال گذشته شکسته شد.

فهرست مطالبی که در این یادداشت می‌خوانید:

  • 1- تعریف نیازها، خواسته‌ها و تقاضاها
  • 2- دلایل افزایش شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال 1399
  • 3- شرکت‌هایی که در سال 1399 فعال و نیمه فعال بودند
  • 4- آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال 1399
  • 5- آمار تولید موتورسیکلت ایران از سال ۱۳۸۰

1- تعریف نیازها، خواسته‌ها و تقاضاها

قبل از آن که به بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت ایران در سال گذشته بپردازم، تحلیل خود را با تعریف چند مفهوم اساسی در بازاریابی از آقایان «فیلیپ کاتلر» و «کولین لین کلر» که از معتبرترین اندیشمندان و نظریه‌پردازان بازاریابی در سرار جهان هستند، شروع می‌کنم.

تعریف نیازها: بیانگر احتیاجات اساسی انسان هستند. افراد برای بقای خود به هوا، غذا، آب، لباس و سرپناه نیاز دارند. انسان‌ها همچنین نیاز شدیدی به تفریح، آموزش و گردش دارند. (برای اطلاع از طبقه‌بندی نیازها به هرم مزلو مراجعه شود)

هرم سلسله‌ مراتب نیازهای مزلو

تعریف خواسته: قابل ذکر است که خواسته هنگامی شکل می‌گیرد که فرد برای ارضاء نیازهای خود به سمت یک شیء خاص متمایل می‌شود. به عنوان مثال، یک آمریکایی ممکن است «نیاز به غذا» را با خوردن همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و نوشابه ارضاء کند، در حالی که یک موریتانیایی ممکن است همان نیاز را با خوردن انبه، برنج و نخود فرنگی ارضاء کند. بنابراین، می‌توان گفت که خواسته‌های فرد توسط جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، شکل می‌گیرد.

تعریف تقاضا: این واژه به معنی خواستن یک محصول خاص توسط یک فرد است که با توانایی وی برای پرداخت پول برای خریدن آن محصول همراه است. بسیاری از مردم خواهان یک خودرو یا موتورسیکلت مدرن هستند، ولی عده کمی وجود دارند که توانایی خرید چنین خودروها یا موتورسیکلت‌هایی را دارند.

ازاین‌رو، شرکت‌ها علاوه بر تعیین تعداد افراد خواهان محصولات، باید تعداد افرادی که توانایی خرید محصول را دارند نیز تعیین کنند.

سوال: بازاریاب‌ها بر نیازها تاثیر می‌گذارند یا بر خواسته‌ها؟

تفاوت بین نیاز، خواسته و تقاضا باعث به وجود آمدن انتقاداتی مانند این که «بازاریاب‌ها، نیازهای خاصی را ایجاد می‌کنند» یا «بازاریاب‌ها مردم را به خرید محصولاتی تشویق می‌کنند که واقعا به آن‌ها نیاز ندارند» می‌شود. ازاین‌رو، باید توجه داشت که بازاریاب‌ها هیچ نیاز جدیدی را به‌وجود نمی‌آورند؛ زیرا نیازها پیش از آن که بازاریابی به‌وجود بیاید، وجود داشته‌اند. بازاریاب‌ها با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی موجود در جوامع، تنها می‌توانند بر خواسته‌های افراد تاثیر بگذارند. به‌عنوان مثال، یک بازاریاب تنها می‌تواند نیاز به افراد به داشتن موقعیت اجتماعی را با ارائه یک خودرو یا موتورسیکلت لوکس ارضاء کند، ولی هرگز نمی‌تواند این نیاز را در افراد به‌وجود آورد.

شناخت نیازها و خواسته‌های افراد کار آسانی نیست، زیرا انسان‌ها نیازهای ناشناخته و ناخودآگاه بسیاری دارند. حتی اگر فرد به وجود نیازی آگاهی داشته باشد، ممکن است نتواند نیاز خود را بیان کند یا ممکن است آن نیاز را به صورتی نشان دهد که باعث گمراهی بازاریاب‌ها در شناخت آن نیاز شود. به‌طور مثال، وقتی فردی می‌گوید که به یک موتورسیکلت قوی و یا یک هتل آرام احتیاج دارد، نیاز واقعی آن فرد چیست؟

بازاریاب‌ها 5 نوع نیاز اساسی را بررسی می‌کنند:

  • نیازهای بیان شده: یک مشتری خواهان موتورسیکلتی ارزان قیمت است
  • نیازهای واقعی: مشتری مثال بالا، در حقیقت موتورسیکلتی می‌خواهد که هزینه نگهداری آن پایین است و نه یک موتورسیکلت ارزان قیمت
  • نیازهای بیان نشده: مشتری خواهان خدمات پس از فروش مناسب و ارزان از طرف موتورساز است
  • نیازهای رضایت‌آور: مشتری از فروشنده می‌خواهد که یک سیستم رهیاب روی موتورسیکلت خریداری شده نصب کند
  • نیازهای پنهان: مشتری می‌خواهد به دوستان خود ثابت کند که یک خرید موفق انجام داده است

توجه صرف به نیازهای بیان شده ممکن است نارضایتی مشتری را به همراه داشته باشد؛ زیرا بسیاری از مشتریان دقیقا نمی‌دانند به چه محصولی نیاز دارند. به‌عنوان مثال، در ابتدای ورود تلفن همراه به بازار، بسیاری از خریداران نمی‌دانستند که به چه نوع گوشی‌های تلفنی احتیاج دارند. در این میان، شرکت‌های نوکیا و اریکسون با تشخیص نیازهای گوناگون مشتریان توانستند گوشی‌های همراهی را طراحی و عرضه کنند که نیازهای مختلف مشتریان در آن لحاظ شده بود. در نتیجه، این دو شرکت خواسته‌های مشتریان را شکل دادند و آن‌ها را به خود وابسته کردند. در شرایط رقابتی، ارائه محصولی که مشتری در ظاهر خواهان آن است، نمی‌تواند مشتری را راضی کند. درنتیجه شرکت‌های پیشرو به مشتریان خود یاد می‌دهند که چگونه خواسته‌ها و نیازهای واقعی خود را بیان کنند.

2- دلایل کاهش تولید سه سال گذشته و افزایش شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال 1399

از جمله دلایلی که باعث شد طی سه سال گذشته موتورسیکلت کم تولید شود:

الف- جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و ورود محصولات شبه‌انژکتوری یا انژکتوری بی‌کیفیت:

شماره‌گذاری تعداد 733 هزار و 890 دستگاه موتورسیکلت‌ کاربراتوری در سال 1395 که قطعا بیشتر از «ظرفیت فروش» آن سال بود. در اینجا به این نکته توجه کنید که ظرفیت فروش بیانگر «خواسته و نیاز» نیست. زیرا، ممکن است شهروندان موتورسیکلت نیاز داشته باشند و یا بخواهند، اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی نتوانند خرید کنند. البته از نگاهی دیگر صنعت موتورسیکلت ایران در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ به‌طور میانگین سالانه ۶۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید داشته است ولی واقعیت آن سال را نباید با سال‌های قبل و وضعیت تقاضا در سال 1395 یکی فرض کرد. زیرا، این تعداد در نیمه دوم سال و به‌طور فشرده پلاک شد.

ب- وقوع بعضی تعطیلی‌ها به‌دلیل مصوبه‌ها و قوانین دولتی که به‌درستى واکاوى و کارشناسى نشده بودند که عبارتند از:

  • سال ۱۳۹۵: حدود ۵ ماه تعطیلی به‌دلیل مصوبه مربوط به جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری
  • سال ۱۳۹۶: حدود ۶ ماه تعطیلی به‌علت عدم تولید پیشرانه انژکتوری از سوی کارخانه‌های خارجی
  • سال ۱۳۹۷: نیمه اول سال ۴ ماه تعطیلی به‌دلیل موضوع یورو ۴ و نیمه دوم سال نیز ۴ ماه تعطیلی به‌علت طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده
  • سال ۱۳۹۸: حدود ۲ ماه تعطیلی به‌علت این که باید ۱۰ درصد از تولید کارخانه‌ها به موتورسیکلت برقی اختصاص یابد.

ج- تورم، گرانی و کوچک شدن سفره مردم

دلیل دیگر رکود در این صنعت، افزایش تورم در ایران و افزایش قیمت ارز طى چند سال گذشته است. قابل ذکر است که ارزش ریال در برابر ارزهاى خارجى، کاهش چشمگیرى داشت و قیمت ارز از ابتدای سال 1397 تقریبا رشد 6 برابری را تجربه کرد.

از دیگر عواملی که باعث افزایش فروش موتورسیکلت در سال 1399 شد، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • فروش ویژه چند شرکت در سال 1399
  • شیوع ویروس کرونا باعث شد تا افرادی که از موتورسیکلت استفاده نمی‌کردند، به‌دلیل وضعیت نابسامان حمل‌و‌نقل عمومی از این وسیله‌نقلیه استفاده کنند
  • گسترش تنوع محصولات روز دنیا
  • گسترش نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های چند شرکت معروف
  • گرانی و سهمیه‌بندی بنزین
  • گرانی خودرو

3- شرکت‌هایی که در سال 1399 فعال و نیمه فعال بودند

در سال 1399 دو قطب صنعت موتورسیکلت ایران با اختلاف زیاد از رتبه سوم، عبارت بودند از:

  • گروه تولیدی و صنعتی نیرو موتور (19.4درصد)
  • گروه کویر موتور (17.2درصد)

همچنین تولیدکنندگان موتورسیکلت که در سال 1399 پلاک اخذ کردند عبارتند از:

1گروه تولیدی و صنعتی نیرو موتور
2گروه کویر موتور (یکتاز سیکلت کویر و کویر موتور اوراسیا)
3نیکران موتور پاسارگاد
4بهرو سیکلت و سرعت سیکلت
5شاهین موتور
6دینو موتور قم
7 گروه همتاز (جهان همتا سیکلت بناب و همتا خودرو آذربایجان)
8سالار گستر آسیا
9آرمان موتور فارس
10متین خودرو
11ایران دوچرخ ارشیا
12نیرو محرکه
13سهند سیکلت سپاهان
14چابکرو البرز
15عرفان سیکلت ایرانیان
16زمرد سیکلت کویر
17پاسارگاد سیکلت ایرانیان/ فارس
18تیزپر توس
19تکتاز موتور و روان سیکلت
20ثاقب خودرو
21هانی موتور البرز
22صنعت موتور شکوهیه
23شباب خودرو روز
24پیشرو گستر فارس، پیشرو سیکلت و بهتاز
25تلاش
26سپاهان سیکلت کوهپایه
27سپهر خودرو
28کبیر موتور کازرون
39توسن محرکه شرق
30پگاه موتور بینالود
31پیشتاز موتور توس
32جهانرو
33همراه سیکلت جهان
34اوج پرواز ما دو نفر
35تکاور میبد
36اصفهان سیکلت
37توسن سپهر آسمان کویر
38ماشین سازی شاهین شهر سپاهان
49فن گستران خودرو توسن
40مروارید ساز خزر
41سکان صنعت پارس

4- آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال 1399

در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۱۱ هزار و ۴۶۶ دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شد که بیشترین آمار ماهانه متعلق به اسفند با ۵۳ هزار و ۳۳۴ دستگاه بود. این در حالی است که سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۱۶ هزار و ۵۳۶ دستگاه پلاک شد و در مجموع سال گذشته رشد ۸۱٫۴ درصدی را نسبت به سال قبل از آن در پی داشت. همچنین اسفند سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۵ هزار و ۷۵۳ دستگاه پلاک شد و این یعنی اسفند ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن حدود ۳۳۸٫۵ درصد رشد داشته است.

آمار تولید موتورسیکلت در سال 1399
آمار تولید موتورسیکلت از سال 1388 تا 1399 به تفکیک ماه

5- آمار تولید موتورسیکلت ایران از سال ۱۳۸۰

در ذیل در دو ستون آمار نقل شده است. ستون اول بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز از منابع مختلف، طی چند سال گذشته است و ستون دوم آماری است که انجمن صنعت موتورسیکلت ایران دارد. قابل ذکر است، طى چند سال گذشته، منابع رسمی و دولتی از اعلام آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت (حتى به انجمن) خودداری می‌کنند.

سالتعداد تولید موتورسیکلت
آمار تحقیقیآمار انجمن صنعت موتورسیکلت ایران
۱۳۸۰۴۰۴٫۳۱۷
۱۳۸۱۷۰۹٫۰۸۱
۱۳۸۲۱٫۰۰۵٫۷۸۶
۱۳۸۳۱٫۳۶۰٫۰۰۰۱٫۰۸۶٫۰۰۰
۱۳۸۴۱٫۰۶۴٫۰۰۰۸۵۶٫۰۰۶
۱۳۸۵۸۶۲٫۰۰۰۷۸۷٫۶۵۵
۱۳۸۶۸۹۵٫۴۷۹۸۹۵٫۴۷۹
۱۳۸۷۶۰۳٫۸۲۷۶۰۳٫۸۲۷
۱۳۸۸۵۵۴٫۷۵۳۶۲۹٫۸۲۷
۱۳۸۹۸۳۷٫۱۹۶۸۳۷٫۵۴۱
۱۳۹۰۸۱۳٫۲۰۶۸۱۳٫۲۰۶
۱۳۹۱۴۱۸٫۷۳۳۴۱۸٫۷۳۳
۱۳۹۲۳۱۶٫۱۴۴۳۱۶٫۱۴۴
۱۳۹۳۵۳۸٫۶۸۲۵۳۸٫۶۸۲
۱۳۹۴۴۵۲٫۸۷۱۴۵۲٫۸۷۱
۱۳۹۵۷۳۳٫۸۹۰۷۳۶٫۳۳۷
۱۳۹۶۱۵۳٫۰۷۴۱۵۳٫۰۷۴
۱۳۹۷۱۶۱٫۰۳۵۱۶۴٫۵۲۸
۱۳۹۸۱۱۶٫۵۳۶
1399211.466

بیشتر بخوانید:

تجزیه و تحلیل تخصصی صنعت موتورسیکلت ایران توسط مدیر کویر موتور

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است

بررسی و تحلیل آمار تولید موتورسیکلت ایران تا بهمن ۱۳۹۹

بررسی وضعیت تولید صنعت موتورسیکلت ایران در نیمه اول سال ۹۸

وضعیت صنعت موتورسیکلت ایران در سال ١٣٩٩ چگونه خواهد بود؟

دلایل افزایش استفاده از موتورسیکلت در پایتخت

مسیر پیشرفت صنعت موتورسیکلت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه می‌گذرد/ کاری کنیم با شنیدن نام ایران واژه انصاف به اذهان خطور کند

خطر اصلی در درون صنعت موتورسیکلت ایران است

آشنایی با تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران

منبع: کاتلر، فیلیپ و کوین لین کلر(1393)، مدیریت بازاریابی، مترجم: دکتر مهدی امیر جعفری، جلد1، چاپ دوم، تهران: نشر نص

پایان پیام/

زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا