بررسی صنعت موتورسیکلت پاکستان در پایان سال۲۰۲۰/ از داود یاماها و اطلس هوندا تا کسب پنجمین تولیدکننده جهان
بررسی صنعت موتورسیکلت پاکستان در پایان سال۲۰۲۰/ از داود یاماها و اطلس هوندا تا کسب پنجمین تولیدکننده جهان
سیاست های باز دولت، باعث شد تا تولیدکنندگان جدید با پشتیبانی فناوری چینی وارد بازار شوند طوری که در حال حاضر این بخش برای تداوم توسعه اقتصادی پاکستان بسیار مهم است. در 15 سال گذشته نیز، در این کشور موتورسیکلت به عنوان راه حل ترجیحی برای حمل و نقل شخصی تبدیل شده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، پس از تسریع در بهبود فروش در سه ماهه سوم سال جاری (+۲۲٪)، در ماه اکتبر بازار دو و سه چرخ با رشد دو رقمی مواجه شد و تعداد ۱۷۵٫۵۶۸ دستگاه (+۱۲٪) فروش به پایان رسید و در نوامبر نیز با تعداد ۱۷۱٫۱۲۲ دستگاه (+۱۷٪) بازار شتاب بیشتری گرفت و در دسامبر با فروش تعداد ۱۵۷٫۲۶۹ دستگاه (+۲۲٫۱٪) بالاترین سطح فروش سال را به خود اختصاص داده است.

در نهایت سال ۲۰۲۰ با تعداد ۱٫۵۲ میلیون فروش (-۸٫۹٪) به پایان رسید و بازار با پیشی گرفتن از تایلند با کسب یک مقام در رتبه بندی جهانی، اکنون در جایگاه پنجم قرار دارد و تایلند ششم است.

از نظر برندهای تجاری، هوندا با تعداد ۹۷۶ هزار دستگاه (-۳٫۵٪) اول بود و در رتبه بعدی United Auto با ۳۳۴ هزار دستگاه (-۱۰٫۰٪) و Road Prince با ۱۳۵ هزار دستگاه (-۲۳٫۱٪) دوم وسوم بودند.

تاریخچه صنعت موتورسیکلت پاکستان

قبل از سال ۲۰۰۴، کسی فکر نمی کرد که صنعت موتورسیکلت پاکستان در چنین مقیاسی شکوفا شود. در آن سال ها حجم بازار سالانه زیر ۱۰۰ هزار دستگاه بود و فقط دو شرکت (اطلس هوندا و داود یاماها) در بازار فعالیت می کردند و سوزوکی و Qingqi سهم جزئی داشتند.

عوامل زیر در این پیشرفت نقش حیاتی داشتند:

۱- فناوری ارزان اما قابل اطمینان از چین
۲- تأمین مستقل فناوری یعنی قوای محرکه از چین و قطعات بدنه از فروشندگان محلی
۳- مونتاژکنندگان مارک های ژاپنی مجبور شدند مبلغ زیادی را به عنوان حق امتیاز به مدیران اصلی خود بپردازند، در حالی که مونتاژ کنندگان جدید به طور مستقل همه چیز را تهیه می کنند و این موضوع هزینه دوچرخ را کاهش داده است
۴- هزینه های سربار اندک است زیرا بیشتر شرکت ها در مناطق محدودی فعالیت می کنند
۵- تسهیلات تأمین مالی/ لیزینگ در سطح محلی در دسترس است. این امر با وجود منابع محدود، افراد کم درآمد را به خرید دوچرخ ترغیب می کرد.
در سال های اخیر، صنعت موتورسیکلت پاکستانی از سریع‌ترین صنعت ها در جهان بوده است. در واقع، نقطه عطف یک میلیون دستگاه برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ بود و اکنون بازار در آستانه فروش ۲ میلیون فروش سالانه است. به دنبال بیش از ۱٫۴ میلیون فروش در سال ۲۰۱۷، بازار در سال ۲۰۱۸ با رکورد ۱٫۹ میلیون فروش بیشتر رونق گرفت.

با این حال، افزایش قیمت موتورسیکلت، استهلاک روپیه همراه با افزایش مالیات و پول نقد کمتر موجود، باعث شد تقاضا از پایان سال ۲۰۱۸ کمتر شود و بازار مسیر منفی را در پیش بگیرد.

پایان پیام/

  • خبرنگار : فرزانه نژادیان
  • منبع خبر : Motorcyclesdata