مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ورود قوه قضاییه به مساله آلودگی‌ ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده/ فقط ۳میلیون نفر گواهینامه موتورسیکلت دارند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، قائم مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که شهرداری اخیرا کمپینی تحت عنوان موتورسوار خوب را به منظور ارتقا فرهنگ موتورسواری اجرائی کرده، آیا در این زمینه قوه قضائیه با شهرداری همکاری داشته یا خیر؟ گفت: از یک الی دو سال قبل برنامه‌ای تحت عنوان ساماندهی موتورسواران را اجرائی کردیم که برنامه درازمدتی بود و کار سنگین و قابل توجهی را شامل می‌شد، چرا که با توجه به اطلاعات جمع آوری شده بالغ بر ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد، اما تعداد کسانی که گواهینامه رانندگی دارند، در حدود ۳ میلیون نفر است. 

مسعودی فر ادامه داد: در برنامه‌ای که در اداره کل پیشگیری‌های نظامی و امنیتی پیگیری می‌کردیم، به دنبال این بودیم که با هماهنگی شهرداری، پلیس راهور، وزارت صمت و دیگر بخش‌های مرتبط بتوانم یک ساماندهی اساسی در این حوزه ایجاد کنیم. 

او ادامه داد: نداشتن گواهینامه، عدم استفاده از کلاه ایمنی، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی از دیگر مشکلات مربوط به موتورسواران بود، از طرفی بخش قابل توجهی از تصادفات کشور ناشی از بی‌توجهی راکبین موتورسیکلت‌ها است و در حدود ۲۵ درصد فوتی‌ها در تصادفات را شامل می‌شوند، در نتیجه این برنامه را در دستور داریم که هم اکنون نیز در اداره کل پیشگیری در دست اجرا است و می‌خواهیم با همکاری دستگاه‌های دیگر یک ساماندهی اتفاق بیفتد، چرا که نظم شهر را بیشتر می‌کند. 

او در ادامه با اشاره به تردد موتورسیکلت‌ها در تهران گفت: هم اکنون در هسته مرکزی شهر تهران نابسامانی زیادی در این حوزه وجود دارد و موتورسیکلت‌ها از هر جهتی تردد می‌کنند و استرس و نگرانی از وقوع حادثه وجود دارد، لذا ضروری است که همه دستگاه‌ها کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد و طبیعتا کسی مخالف با استفاده از این وسیله نیست اما باید تابع قوانین و ضابطه باشد. 

توجه به معاینه فنی موتورسیکلت‌ها جنبه جدی‌تری در قوه قضائیه پیدا خواهد کرد

مسعودی فر در واکنش به این سوال که در تهران بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که تنها ۳۴ مورد از آن‌ها معاینه فنی دارند، با توجه به نقش این وسائل نقلیه در آلودگی هوای تهران و بی‌توجهی به حق تنفس سایر شهروندان، آیا تدبیری برای اجرای اجباری شدن اخذ معاینه فنی و پیشگیری از حوادث ثانویه شده است یا خیر گفت: اگر طرح ساماندهی اتفاق بیفتد، همه این موضوعات در آن دیده شده و تاحدی حل می‌شود. اگر موتورسیکلت فرسوده تردد نکند در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و در نظم بخشی به ترافیک شهری نیز اثرگذار است. 

او افزود: در نتیجه مبادی قانونی مربوطه را پیگیری می‌کنیم و توجه به معاینه فنی موتورسیکلت‌ها جنبه جدی‌تری در قوه قضائیه پیدا خواهد کرد و باید ببنیم از چه مبادی می‌توانیم معاینه فنی را جزو الزامات قرار دهیم تا نقش آن‌ها در آلودگی هوا کمتر شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا