وضعیت تولید موتورسیکلت در آذر ۱۳۹۹نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چگونه بود؟/ آیا سال ۱۴۰۰ قیمت موتورسیکلت افزایش می‌یابد؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت گفت: سال ۱۳۹۸ در آذر ماه تعداد ۱۹٫۳۸۲ دستگاه موتورسیکلت تولید شد و این رقم در آذر ۱۳۹۹ با افت ۷۰ درصدی مواجه شد و تعداد ۵٫۷۴۵ دستگاه شماره‌گذاری شد.

نژادیان عنوان کرد: البته در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۴۸٫۲۹۴ دستگاه تولید شد، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ تعداد ۷۹٫۷۰۹ دستگاه بود و این یعنی در مجموع ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد ۸۶ درصدی داشته است.

وی افزود: همچنان دو شرکت پیشرو در صنعت موتورسیکلت با اختلاف بسیار زیاد از شرکت‌های دیگر عبارتند از: گروه کویر موتور(۱۷٫۵%) و گروه نیرو موتور(۱۷٫۰۵%) که در مجموع حدود ۳۴٫۵ درصد بازار را در اختیار دارند.

مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت گفت: تقریبا تعداد شرکت‌هایی که در صنعت موتورسیکلت فعال، نیمه فعال و یا تعطیل هستند حدود ۴۱ واحد تولیدی است.

نژادیان افزود: همان‌طور که استحضار دارید امسال قیمت دلار تا حدود ۳۲ هزار تومان افزایش یافت و بعد به رقم حدود ۲۶ هزار تومان رسید. ازاین‌رو، با توجه به موارد ذیل پیش‌بینی می‌شود برای شروع سال جدید قیمت موتورسیکلت افزایش یابد:

۱- عدم هماهنگی برای تحویل ارز نیمایی که باعث شد تعدادی از واحدها با مشکلاتی مواجه شوند و بعضا ارز آزاد تهیه کنند

۲- زمانی که شرکت‌ها از چین یا کشورهای دیگر خرید می‌کنند، حداقل چند ماه طول می‌کشد تا کالا به ایران برسد. در نتیجه بالا و پایین شدن قیمت ارز باید با توجه به این نکته سنجیده شود و این‌طور نیست که همین امروز ارز پایین آمد، پس باید قیمت موتورسیکلت نیز همین امروز پایین بیاید

۳- در حال حاضر خواب سرمایه در صنعت موتورسیکلت زیاد شده است و با توجه به هزینه‌های جاری شرکت‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان نسبت به قبل ضرر بیشتری را متحمل شوند

۴- به‌طور معمول با شروع هر سال یکسری هزینه‌ها برای شرکت‌ها افزایش می‌یابد و…

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: اگر امروز بعضی ازشرکت‌ها تخفیف می‌دهند به‌دلیل سود زیاد نیست، بلکه به این دلیل است که ضرر بیشتری را متقبل نشوند. زیرا، بعضی تولیدکنندگان (بدهکاری، چک، وام و هزینه‌های جاری) زیادی دارند و در نتیجه مجبور هستند تخفیف دهند تا بلکه یک تعداد محدودی بفروشند و مشکلات خود را حل کنند. در صورتی‌که همه می‌دا‌نند که همین محصولی که امروز در حال فروش هستند با قیمت خیلی بالاتر باید جایگزین کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که وضعیت تقاضا نسبت به نیاز واقعی جامعه تناسب ندارد (یعنی مصرف‌کننده می‌خواهد خرید کند ولی قدرت خرید ندارد)، در نتیجه حتی شرکت‌هایی که تخفیف دادند نیز نتوانستند تعداد زیادی بفروشند.

نژادیان اظهار کرد: حداکثر ظرفیت صنعت موتورسیکلت با ۴۱ شرکت تا سالی یک میلیون دستگاه نیز امکان‌پذیر است و با توجه به وجود ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور، اگر از امروز سالی یک میلیون موتورسیکلت تولید شود، حدود ۹ سال طول می‌کشد تا این چرخه به‌روزرسانی شود. هر چند در آن موقع مجدد تعداد زیادی موتورسیکلت فرسوده جدیدتر وجود خواهد داشت.

در ادامه جدول آمار تولید از سال ۱۳۸۸ به تفکیک هر ماه درج شده است.

آمار تولید موتورسیکت در سال ۱۳۹۹

ماهتعداد
فروردین۰
اردیبهشت۳۲,۸۱۰
خرداد۲۱,۱۳۶
تیر۲۲,۸۸۰
مرداد۱۹,۲۴۰
شهریور۱۸,۷۹۴
مهر۱۷,۱۸۳
آبان۱۰,۵۰۶
آذر۵,۷۴۵
جمع کل۱۴۸,۲۹۴

آمار فوق تحقیقی است و احتمال خطا رد نمی‌شود. قابل ذکر است که آمار ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ توسط سردار هادیانفر تعداد ۱۵۶ هزار و ۶۵۸ دستگاه اعلام شده است: هادیانفر، سیدکمال(۱۳۹۹)، کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تردد در کشور با شیوع کرونا، ایسنا، ۲ دی ۱۳۹۹، کدخبر: ۹۹۱۰۰۲۰۱۰۱۱٫

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا