مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نابسامانی در رشته موتورسواری اصفهان/سرعت‌بازی موتورها خارج از پیست

به گزارش موتورسیکلت نیوز، به تازگی یک موتورسوار اصفهانی خارج از پیست موتورسواری اصفهان در سطح شهر درحالی‌که حرکات نمایشی و خطرناک انجام می داد، دچار سانحه‌ای شده که فوت وی را به دنبال داشت. این در حالی است که طبق قانون، موتورسواران با موتور سنگین اجازه حضور خارج از پیست را ندارند و تردد آنها از درب منزل به سمت پیست نیز باید با مجوز نیروی انتظامی همراه باشد؛ اما گاه و بی گاه شاهد این قبیل بی‌نظمی‌ها و تخطی از قانون از سوی موتورسواران هستیم که این روزها تنها به این حوادث منجر نمی‌شود.

ماه‌هاست به خاطر کرونا لیگ‌های ورزشی تعطیل شده و یا به تعویق افتاده است. معدود مسابقات برگزار شده در فضای باز بدون تماشاگر و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تست گیری ابتلا به کرونا قبل و بعد بازی و نیز در مدت تمرینات انجام می‌شود. با همه اینها تاکنون ورزشکاران زیادی به کرونا مبتلا شده و انتقادهای ضدونقیضی درباره برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات در این شرایط استثنایی وجود دارد؛ اما اخیرا شاهد برگزاری همایش‌هایی در پیست موتورسواری اصفهان و شهرستان نجف‌آباد بودیم. این اتفاق تجمع عده زیادی از موتورسواران و تماشاگران را به همراه داشت اگرچه که گفته می‌شود در اصفهان با شرایط ویژه‌ای که به وجود آمد این مسابقه یا همایش را لغو کردند.

تجمع در پیست از پیش تعیین‌شده نبود

حسین زیبایی، معاون ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان دراین‌باره به خبرنگار برنا اعلام کرد: پیش از برگزاری این برنامه تمام دستورات بهداشتی داده شده و مجوزهای لازم تهیه شده بود اما با مشاهده تجمع از پیش تعیین نشده این برنامه لغو شد.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در هیئت‌های ورزشی، حراست اداره کل تربیت‌بدنی برخورد لازم را خواهد داشت.

این در حالی است که علی‌رغم مطرح کردن مسئله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم بلیت‌فروشی یا لغو مسابقات تصاویر و فیلم‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد حاضر در داخل و خارج پیست با فاصله کم و تراکم بالا در کنار یکدیگر حضور دارند.

تردد با موتور سنگین در سطح شهر تخلف است

مشکلات و حواشی مربوط به موتورسواران به درون پیست محدود نمی‌شود و این نابسامانی‌ها به داخل شهر؛ خیابان‌ها و معابر نیز کشیده شده و روزانه شاهد حرکات خطرناک نمایشی از سوی برخی از این افراد می‌شویم تا جایی که این امر به تازگی به مرگ یکی از همین موتورسواران انجامید.

سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان در این خصوص گفت: «حرکات نمایشی موتورسواران در سطح شهر و معابر که خطراتی را برای خود موتورسوار و دیگر افراد به همراه دارد جزو خط قرمزهای پلیس بوده و برخورد شدیدی با این افراد صورت می‌پذیرد که شامل توقیف موتور، جریمه شخصی و مواردی از قبیل خواهد بود. در واقع این موارد غیرقانونی هستند و درصورتی‌که موتورسوار به‌ویژه با داشتن موتور سنگین مدارک و مجوزهای لازم درباره وسیله نقلیه خود را نداشته باشد ضمن توقیف، موتور او نیز مصادره می‌شود چرا که حکم قاچاق داشته و مراحل قضایی طی خواهد شد.»

در واقع تاکنون شورای تأمین استان اصفهان اجازه تردد موتور سنگین در سطح شهر، معابر و هر فضایی خارج از پیست را صادر نکرده است. بااین‌وجود بارها شاهد این بوده‌ایم که موتورسواران با موتورهای سبک یا بعضا سنگین پس از مسابقه یا همایش و هنگام خروج از پیست موتورسواری به داخل شهر و اتوبان‌ها وارد شده و با حرکات نمایشی، سرعت بازی‌های خطرناک و مواردی از این قبلی مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

محدوده مسئولیت هیئت موتورسواری داخل پیست است

دراین‌باره محمد بازوبندی رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان که این روزها مورد انتقاد بسیاری از رسانه در خصوص عملکرد این هیئت قرار گرفته است اظهار داشت: «این هیئت تنها نسبت به اعضای خود مسئولیت دارد و در همین راستا نظارت بر عملکرد ایشان در محدوده پیست نقش‌جهان به هنگام برگزاری مسابقات یا همایش‌ها و نیز تمرینات محدود می‌شود اما نمی‌توان هر موتورسواری که در سطح شهر اقدام به حرکات نمایشی و خطرناک داشت را عضو این هیئت دانسته و این هیئت را به دلیل عملکرد موتورسواران خارج از پیست بازخواست کرد.»

بازوبندی با اعلام این‌که هیئت موتورسواری استان اصفهان در حال حاضر 20 عضو در موتور کراس، 25 عضو در موتور سبک و 45 عضو در موتور سنگین دارد بیان داشت: «این هیئت بین 200 هزار تا 1 میلیون و 600 هزار تومان هزینه ثبت‌نام دریافت می‌کند که بسته به نوع وسیله نقلیه موتورسوار است و حق ورودی افراد به مسابقات نیز مبلغی در حدود 100 هزار تومان بوده این مبالغ صرف برگزاری مسابقه و مبالغی ازجمله اورژانس، آتش‌نشانی، جوایز و غیره می‌شود که تنها یک‌چهارم از هزینه‌های این هیئت در برنامه‌ها را تأمین می‌کند. بلیت‌فروشی ورودی نیز در حد هزار تا 5 هزار تومان است که هزینه قابل‌توجهی نیست اما در این دوره محدودیت‌های کرونایی نه مسابقه‌ای برگزارشده و نه بلیت‌فروشی صورت گرفته است بلکه به تازگی تنها یک همایش مناسبتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم بدون بلیت‌فروشی در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شد که با استقبال پیش بینی نشده موتورسواران و تماشاگران همراه بود و به همین دلیل این برنامه لغو شد.»

این در حالی است که در مورد همایش مذکور مدارکی اعم از فیلم و عکس وجود دارد که حاکی از بلیت‌فروشی و نیز عدم رعایت فاصله طبق پروتکل‌های بهداشتی در محل پیست موتورسواری است.

پیست3

هیئت موتورسواری استان مسئول تخلفات هیئت شهرستان‌ها نیست

هم‌زمان با همین وقایع در اصفهان، هیئت موتورسواری شهرستان نجف‌آباد اقدام به برگزاری همایش داشت و در ادامه نیز به علت فوت یکی از موتورسواران این شهرستان برنامه‌ای با حضور عده زیادی از موتورسواران در مراسم تشییع و خاک‌سپاری این فرد همراه بود.

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی اصفهان برخورد با این تجمعات در شهرستان نجف‌آباد را نیز خارج از حیطه اختیارات و وظایف خود دانسته و ضمن اشاره به اینکه در این خصوص از سوی هیئت استان به هیئت این شهرستان اخطار و تذکر داده شده است، گفت: «مسئول این هیئت به ما اعلام کرد تمام این برنامه‌ها با مجوزهای لازم برگزار شده و مسئولان استانی ذی‌ربط نیز در آن حضورداشته‌اند؛ ضمن اینکه برخورد با این موارد بر عهده رئیس اداره کل ورزش و جوانان شهرستان خواهد بود. به‌این‌ترتیب هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی اصفهان مسئولیتی در قبال اتفاقات در شهرستان را ندارد الا اینکه به تخلفات صورت گرفته اخطار و تذکر دهد.»

رئیس اداره ورزش و جوانان نجف‌آباد: قبول داریم اشتباه کردیم

این در حالی است که محمود یسیلیانی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف‌آباد گفت: برنامه‌هایی که به تازگی برگزار شده با استقبال و حضور افراد زیادی همراه بود که ما انتظار آن را نداشتیم و خودمان هم قبول داریم بروز این اتفاق ناخواسته و اشتباه بود. اگرچه هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و مراجع ذی‌ربط انجام شده بود اما به علت آنچه از تجمع مردم پیش آمد بسیاری از برنامه‌های این همایش را حذف کرده و سعی در پایان دادن به آن و متفرق کردن جمعیت داشتیم.

یسیلیانی ادامه داد: در ادامه فوت یکی از موتورسواران این شهرستان که گویا حین تمرین بوده است، برنامه یادبودی داشت که تنها به مدت یک ساعت و صرفا با حضور موتورسواران این شهرستان همراه بود که در آن تمام پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شد. در حال حاضر نیز تمام فعالیت‌های این هیئت لغو شده و برگزاری مجدد آن را منوط به پایان محدودیت‌ها و از بین رفتن این بیماری دانسته‌ایم.Play Video

تمام زیرساخت‌های هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان تخریب شده است

اما نظر به عملکرد این روزهای هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اصفهان، امیر اسماعیلی که سابقه دبیری هیئت در زمان دو رئیس سابق و اسبق این هیئت را داشته و مدتی نیز در این دوره از ریاست هیئت توسط بازوبندی به سمت قبلی خود بازگشت، گفت: «در دوره‌های گذشته اقدام‌های زیرساختی بسیاری انجام شد و با تعامل بسیار خوبی که هیئت با نیروی انتظامی داشت توانستیم فضای این رشته ورزشی را به ایدئال‌های سالم و مطلوب تبدیل کنیم.

وی افزود: اعتقاد ما این بود که حرکات خاص و موتورسواری با سرعت‌بالا در خیابان و معابر جایی ندارد و به همین دلیل بستری مناسب در پیست برای جوانان به وجود آورده بودیم. این در حالی بود که موتورهای سنگین نیز با مجوزهایی که تهیه شده بود به صورت قانونمند تنها از منزل تا پیست موتور خود را سوار می‌شدند. حتی روی وسیله نقلیه اعضای خود جی‌پی‌اس نصب شده بود و نظارت کامل بر عملکرد ایشان خارج از پیست داشتیم که مورد رضایت مسئولان و نیروی انتظامی نیز واقع شد اما در ادامه با تغییر مدیریت مشاهده کردیم که دیدگاه مسئولان جدید این هیئت تغییر کرده و تمام زیرساخت‌های قبلی از بین رفت.

اسماعیلی اضافه کرد: حتی در دوره جدید از من دعوت شد تا دوباره در این هیئت فعالیت داشته باشم اما با مشاهده نابسامانی‌های موجود ترجیح دادم ادامه ندهم. وی تصریح کرد به واسطه دلسوزی و احساس تعهدی که نسبت به این رشته دارم تاکنون پیگیری‌های زیادی کرده و با مسئولان صحبت کرده‌ام که متأسفانه اثربخشی نداشته است.

وی با اظهار تأسف از وضعیت موجود موتورسواران اظهار داشت: در مدت فعالیت ما از سال 89 تا 94 حتی یک قطره خون از دماغ اعضای این هیئت به‌ویژه در خیابان و معابر نیفتاد اما اکنون شاهد وضعیت نابسامانی هستیم که لازم است مسئولان مربوطه به‌ویژه اداره ورزش و جوانان برای ساماندهی آن ورود پیدا کنند.»

وضعیت نابسامان رشته موتورسواری در اصفهان، اقناع نشدن علاقه‌مندان این رشته در هیئت و پیست موتورسواری، عدم مدیریت مناسب در عضوگیری، صدور مجوز و پلاک گذاری موتورها و مواردی از این قبیل در حالی مشاهده می‌شود که فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی کشور نیز این روزها یکی از 5 فدراسیونی است که رئیس نداشته و به‌عنوان متولی این رشته ورزشی در کشور، خود نیز دچار نابسامانی‌های فراوان است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا