ادعای یک عضو هیات مدیره اتحادیه: استان تهران تولیدکننده ۱۵ درصد دوچرخه و موتورسیکلت کشور است!

استان تهران ۱۵ درصد دوچرخه و موتورسیکلت کشور را تولید می‌کند و با فناوری‌های پیشرفته‌ای که در کارخانجات وجود دارد، می‌توان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تهران نیوز، اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم یدکی استان تهران دارای ۴۰۰ عضو در رسته دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی وابسته است که کار نظارت بر اصناف را نیز بر عهده دارد.

در حال حاضر قیمت دوچرخه و موتورسیکلت سر به فلک می‌کشد و به‌ دلیل گرانی این محصولات بسیاری از مردم به همان دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های گذشته اکتفا کرده‌اند و با تعمیر آن روزگار خود را سپری می‌کنند، در حالی که با پیشرفت فناوری در کشور و استان تهران نمی‌توان وسایل حمل و نقل را تنها معطوف به خودرو کرد.

در زمانی که بسیاری از مردم قدرت تحرک ندارند، می‌توان با ارزان‌تر کردن قیمت دوچرخه آنان را به سوی ورزش و دوچرخه‌سواری سوق داد، در حالی که بیشترین تمایل مردم به استفاده از خودرو است و بر اساس مشاهدات بسیاری از مردم تهران تمایلی به دوچرخه‌سواری ندارند و بیشتر با خودرو تردد می‌کنند.

از سویی ایران تولیدکننده ۴۰ درصد دوچرخه و موتورسیکلت است و بیشترین واردات این محصولات محبوب از کشور تایلند است و تاجران و سودجویان بسیاری هستند که با واردات دوچرخه و موتورسیکلت به کشور سود زیادی را به جیب می‌زنند، در حالی که ایران فناوری‌های لازم برای تولید دوچرخه را دارد.

بر اساس آمار، استان تهران تولید ۱۵ درصد از دوچرخه و موتورسیکلت کشور را بر عهده دارد و با فناوری‌های پیشرفته‌ای که در کارخانجات تولید دوچرخه و موتورسیکلت وجود دارد می‌توان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود، به شرطی که مسئولان حمایت لازم را داشته باشند.

اکنون تکنولوژی ساخت دوچرخه و موتورسیکلت در دنیا در حال ارتقاء است و در ایران و استان تهران هم می‌توان با رویکرد ملی و فناورانه نسبت به تولید دوچرخه و موتورسیکلت و رشد و پیشرفت این صنعت اقدامات بسیار مناسبی انجام داد، البته تهران استانی است که دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تولید دوچرخه و موتورسیکلت است که باید تولیدکنندگان این صنعت مورد توجه و حمایت باشند.

خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز در راستای بررسی بازار دوچرخه و موتورسیکلت استان تهران گفتگویی را با حجت‌الله دهقانی، عضو هیات مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی ترتیب داده است.

بازار موتورسیکلت و دوچرخه در حالت رکود قرار دارد

دهقانی با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی از ترکیب چهار صنف تشکیل شده است، اظهار کرد: صنف دوچرخه، موتورسیکلت، فروشندگان لوازم یدکی و واردکنندگان موتورسیکلت با یکدیگر ادغام شده و در نتیجه به اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تغییر نام دادند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین هدف اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی فروش و تولید است و از طریق فروشندگان اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنیم.

عضو هیات مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی درباره اینکه وضعیت بازار دوچرخه و موتورسیکلت چگونه است؟ چنین پاسخ داد: بازار در وضعیت رکود کامل قرار دارد و به‌دلیل گرانی‌ها متقاضی برای خرید دوچرخه و موتورسیکلت بسیار کم شده است.

دهقانی در ادامه پیشنهادی هم به مسئولان برای رهایی از حالت رکود بازار دوچرخه و موتورسیکلت داد و گفت: عرصه کسب و کار و واحدهای فروشندگان در استان تهران و کشور براساس اصول پیش نمی‌رود و حداقل ۵۰ سال زمان نیاز است تا صنف دوچرخه و موتورسیکلت به‌دلیل ضعف در تولید به مرحله خروج از رکود برسند.

وی مطرح کرد: اگر امروز واحدهای فروش دوچرخه و موتورسیکلت در وضعیت مناسبی نیستند، این مسئله نتیجه سال‌ها سیاست‌های اشتباهی بوده که بر بازار تولید و فروش دوچرخه و موتورسیکلت حاکم شده است.

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی و ارتقای تکنولوژی دوچرخه و موتورسیکلت عنوان کرد: در حوزه موتورسیکلت ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید داخلی است و این تولیدات با قطعات ایرانی انجام می‌شود و اگر تولیدکنندگان دوچرخه نیز در شهرستان‌ها اقدامات لازم را انجام داده‌اند واقعاً جهاد بزرگی کرده‌اند.

دهقانی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های تولید دوچرخه و موتورسیکلت در ایران بسیار دشوار است، ادامه داد: متأسفانه دولت برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت ندارد و اگر دولت دنبال پیشرفت است باید از تولیدکنندگان حمایت کند تا این قشر منابع ارزی و ریالی لازم را برای کشور به ارمغان بیاورند.

وی افزود: استان تهران این توانایی را دارد که به واسطه تولید دوچرخه و لوازم یدکی خلأ خود را در زمینه بودجه‌ای برطرف کند و اگر دولت حمایت مناسبی داشته باشد و درب تولید نفت و گاز را ببندد تا احتیاجی به صادر کردن نفت ملی نداشته باشیم و در مقابل در زمینه تولید دوچرخه و موتورسیکلت فناوری‌های لازم را مهیا کند قادر خواهیم بود این این صنعت صادرات خوبی داشته و ارزآور باشیم.

تولیدکنندگان صنعت دوچرخه و موتورسیکلت استان تهران حمایت نمی‌شوند

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تأکید کرد: متأسفانه بنا به دلایلی بهای لازم به تولید دوچرخه و موتورسیکلت در استان تهران داده نشده و حال نخواستند یا نتوانستند، بنابراین در زمینه صنعت دوچرخه و موتورسیکلت شکوفا نشدیم، همانطور که در صنعت فرش‌بافی در استان تهران و کشور حمایت کافی نشدیم، در حالی که ایران و استان تهران در زمینه فرش دستبافت و ماشینی نمونه کشور است.

دهقانی تشریح کرد: در صورتی که اگر در گذشته از تولید فرش‌های دستبافت حمایت می‌شد، امروز مجبور به صادرات نفت و گاز خود نبودیم و در نتیجه قدرتمند بودیم و قدرت خود را در زمینه تولید بله دنیا نشان می‌دادیم.

وی مطرح کرد: در کشورهای چین، تایلند، هندوستان و اندونزی که قطب تولید دوچرخه در دنیا هستند و در نتیجه می‌توانیم با تولید دوچرخه و موتورسیکلت در کشور این محصولات را با قیمت مناسبی در کشورهای ذکر شده به فروش برسانیم.

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاه قطب تولید دوچرخه و موتورسیکلت نیازمند زیرساخت هستیم و مسئولان دولتی باید از تولیدکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت حمایت لازم را داشته باشند، همانطور که در سال‌های جنگ تحمیلی اتحادیه موتورسیکلت و تاجران موتورسیکلت‌های «یاماها» را به صورت رایگان در اختیار رزمندگان قرار می‌داد تا جلوی دشمن ایستادگی کنند.

دهقانی بیان کرد: اگر چرخه موتورسیکلت و دوچرخه امروز کُند شده، به‌دلیل خرابی زیرساخت‌های آن بوده و دولت بهای لازم را به این صنعت نداده و انتظار داریم تولیدکنندگان داخلی حمایت لازم را از سوی دولت دریافت کنند و اینکه عنوان می‌شود برای تولید یک دستگاه موتورسیکلت باید دو موتورسیکلت دیگر را از چرخه خارج کرد نامناسب است و این نباید ارتباطی به تولیدکننده داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه موانعی وجود دارد که جلوی تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه را می‌گیرد و یکی از این موانع رسیدن محصول با قیمت گزاف به دست مردم است و مصرف‌کننده حتی قادر نیست یک دستگاه موتورسیکلت ایرانی یا چینی خریداری کند،؛ در حالی که باید به صنعت دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی بهای لازم داده شود.

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی در پاسخ به سوال دیگر که آیا در صنعت دوچرخه و موتورسیکلت صادرات داریم؟ خاطرنشان کرد: خیلی کم. در صورتی که حمایت دولت را داشته باشیم، قادر خواهیم بود تولید داخلی را بالاتر ببریم و موتورسیکلت ملی با تکنولوژی روز دنیا را به مردم ارائه کنیم، اما این حمایت‌ها وجود ندارد، در صورتی که دولت می‌تواند براساس مشورت با اتحادیه‌ فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تولید این صنعت را در داخل شکوفا کند.

پایان پیام/

منبع
تهران نیوز

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا