مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ادعای یک عضو هیات مدیره اتحادیه: استان تهران تولیدکننده ۱۵ درصد دوچرخه و موتورسیکلت کشور است!

استان تهران ۱۵ درصد دوچرخه و موتورسیکلت کشور را تولید می‌کند و با فناوری‌های پیشرفته‌ای که در کارخانجات وجود دارد، می‌توان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تهران نیوز، اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم یدکی استان تهران دارای ۴۰۰ عضو در رسته دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی وابسته است که کار نظارت بر اصناف را نیز بر عهده دارد.

در حال حاضر قیمت دوچرخه و موتورسیکلت سر به فلک می‌کشد و به‌ دلیل گرانی این محصولات بسیاری از مردم به همان دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های گذشته اکتفا کرده‌اند و با تعمیر آن روزگار خود را سپری می‌کنند، در حالی که با پیشرفت فناوری در کشور و استان تهران نمی‌توان وسایل حمل و نقل را تنها معطوف به خودرو کرد.

در زمانی که بسیاری از مردم قدرت تحرک ندارند، می‌توان با ارزان‌تر کردن قیمت دوچرخه آنان را به سوی ورزش و دوچرخه‌سواری سوق داد، در حالی که بیشترین تمایل مردم به استفاده از خودرو است و بر اساس مشاهدات بسیاری از مردم تهران تمایلی به دوچرخه‌سواری ندارند و بیشتر با خودرو تردد می‌کنند.

از سویی ایران تولیدکننده ۴۰ درصد دوچرخه و موتورسیکلت است و بیشترین واردات این محصولات محبوب از کشور تایلند است و تاجران و سودجویان بسیاری هستند که با واردات دوچرخه و موتورسیکلت به کشور سود زیادی را به جیب می‌زنند، در حالی که ایران فناوری‌های لازم برای تولید دوچرخه را دارد.

بر اساس آمار، استان تهران تولید ۱۵ درصد از دوچرخه و موتورسیکلت کشور را بر عهده دارد و با فناوری‌های پیشرفته‌ای که در کارخانجات تولید دوچرخه و موتورسیکلت وجود دارد می‌توان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود، به شرطی که مسئولان حمایت لازم را داشته باشند.

اکنون تکنولوژی ساخت دوچرخه و موتورسیکلت در دنیا در حال ارتقاء است و در ایران و استان تهران هم می‌توان با رویکرد ملی و فناورانه نسبت به تولید دوچرخه و موتورسیکلت و رشد و پیشرفت این صنعت اقدامات بسیار مناسبی انجام داد، البته تهران استانی است که دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه تولید دوچرخه و موتورسیکلت است که باید تولیدکنندگان این صنعت مورد توجه و حمایت باشند.

خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز در راستای بررسی بازار دوچرخه و موتورسیکلت استان تهران گفتگویی را با حجت‌الله دهقانی، عضو هیات مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی ترتیب داده است.

بازار موتورسیکلت و دوچرخه در حالت رکود قرار دارد

دهقانی با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی از ترکیب چهار صنف تشکیل شده است، اظهار کرد: صنف دوچرخه، موتورسیکلت، فروشندگان لوازم یدکی و واردکنندگان موتورسیکلت با یکدیگر ادغام شده و در نتیجه به اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تغییر نام دادند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین هدف اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی فروش و تولید است و از طریق فروشندگان اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنیم.

عضو هیات مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی درباره اینکه وضعیت بازار دوچرخه و موتورسیکلت چگونه است؟ چنین پاسخ داد: بازار در وضعیت رکود کامل قرار دارد و به‌دلیل گرانی‌ها متقاضی برای خرید دوچرخه و موتورسیکلت بسیار کم شده است.

دهقانی در ادامه پیشنهادی هم به مسئولان برای رهایی از حالت رکود بازار دوچرخه و موتورسیکلت داد و گفت: عرصه کسب و کار و واحدهای فروشندگان در استان تهران و کشور براساس اصول پیش نمی‌رود و حداقل ۵۰ سال زمان نیاز است تا صنف دوچرخه و موتورسیکلت به‌دلیل ضعف در تولید به مرحله خروج از رکود برسند.

وی مطرح کرد: اگر امروز واحدهای فروش دوچرخه و موتورسیکلت در وضعیت مناسبی نیستند، این مسئله نتیجه سال‌ها سیاست‌های اشتباهی بوده که بر بازار تولید و فروش دوچرخه و موتورسیکلت حاکم شده است.

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز با تأکید بر لزوم به‌روزرسانی و ارتقای تکنولوژی دوچرخه و موتورسیکلت عنوان کرد: در حوزه موتورسیکلت ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید داخلی است و این تولیدات با قطعات ایرانی انجام می‌شود و اگر تولیدکنندگان دوچرخه نیز در شهرستان‌ها اقدامات لازم را انجام داده‌اند واقعاً جهاد بزرگی کرده‌اند.

دهقانی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های تولید دوچرخه و موتورسیکلت در ایران بسیار دشوار است، ادامه داد: متأسفانه دولت برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت ندارد و اگر دولت دنبال پیشرفت است باید از تولیدکنندگان حمایت کند تا این قشر منابع ارزی و ریالی لازم را برای کشور به ارمغان بیاورند.

وی افزود: استان تهران این توانایی را دارد که به واسطه تولید دوچرخه و لوازم یدکی خلأ خود را در زمینه بودجه‌ای برطرف کند و اگر دولت حمایت مناسبی داشته باشد و درب تولید نفت و گاز را ببندد تا احتیاجی به صادر کردن نفت ملی نداشته باشیم و در مقابل در زمینه تولید دوچرخه و موتورسیکلت فناوری‌های لازم را مهیا کند قادر خواهیم بود این این صنعت صادرات خوبی داشته و ارزآور باشیم.

تولیدکنندگان صنعت دوچرخه و موتورسیکلت استان تهران حمایت نمی‌شوند

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تأکید کرد: متأسفانه بنا به دلایلی بهای لازم به تولید دوچرخه و موتورسیکلت در استان تهران داده نشده و حال نخواستند یا نتوانستند، بنابراین در زمینه صنعت دوچرخه و موتورسیکلت شکوفا نشدیم، همانطور که در صنعت فرش‌بافی در استان تهران و کشور حمایت کافی نشدیم، در حالی که ایران و استان تهران در زمینه فرش دستبافت و ماشینی نمونه کشور است.

دهقانی تشریح کرد: در صورتی که اگر در گذشته از تولید فرش‌های دستبافت حمایت می‌شد، امروز مجبور به صادرات نفت و گاز خود نبودیم و در نتیجه قدرتمند بودیم و قدرت خود را در زمینه تولید بله دنیا نشان می‌دادیم.

وی مطرح کرد: در کشورهای چین، تایلند، هندوستان و اندونزی که قطب تولید دوچرخه در دنیا هستند و در نتیجه می‌توانیم با تولید دوچرخه و موتورسیکلت در کشور این محصولات را با قیمت مناسبی در کشورهای ذکر شده به فروش برسانیم.

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاه قطب تولید دوچرخه و موتورسیکلت نیازمند زیرساخت هستیم و مسئولان دولتی باید از تولیدکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت حمایت لازم را داشته باشند، همانطور که در سال‌های جنگ تحمیلی اتحادیه موتورسیکلت و تاجران موتورسیکلت‌های «یاماها» را به صورت رایگان در اختیار رزمندگان قرار می‌داد تا جلوی دشمن ایستادگی کنند.

دهقانی بیان کرد: اگر چرخه موتورسیکلت و دوچرخه امروز کُند شده، به‌دلیل خرابی زیرساخت‌های آن بوده و دولت بهای لازم را به این صنعت نداده و انتظار داریم تولیدکنندگان داخلی حمایت لازم را از سوی دولت دریافت کنند و اینکه عنوان می‌شود برای تولید یک دستگاه موتورسیکلت باید دو موتورسیکلت دیگر را از چرخه خارج کرد نامناسب است و این نباید ارتباطی به تولیدکننده داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه موانعی وجود دارد که جلوی تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه را می‌گیرد و یکی از این موانع رسیدن محصول با قیمت گزاف به دست مردم است و مصرف‌کننده حتی قادر نیست یک دستگاه موتورسیکلت ایرانی یا چینی خریداری کند،؛ در حالی که باید به صنعت دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی بهای لازم داده شود.

عضو هیئت مدیره فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی در پاسخ به سوال دیگر که آیا در صنعت دوچرخه و موتورسیکلت صادرات داریم؟ خاطرنشان کرد: خیلی کم. در صورتی که حمایت دولت را داشته باشیم، قادر خواهیم بود تولید داخلی را بالاتر ببریم و موتورسیکلت ملی با تکنولوژی روز دنیا را به مردم ارائه کنیم، اما این حمایت‌ها وجود ندارد، در صورتی که دولت می‌تواند براساس مشورت با اتحادیه‌ فروشندگان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه و لوازم یدکی تولید این صنعت را در داخل شکوفا کند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تهران نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا