مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قوى شدن و برندسازى به چه قيمتى؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، محمدعلى نژاديان گفت: از دهه هفتاد كه واردات موتورسيكلت هاى چينى به ايران زياد شد، عده اى موتورسيكلت هاى چينى طرح سى جى ١٢٥ را جاى هونداى ژاپن به همكاران خود در شهرستان ها مى فروختند. البته بعضى فروشندگان در تهران و شهرستان ها نيز مى دانستند كه اين محصولات چينى است، اما به نام ژاپنى به خريداران معرفى مى كردند.

وى افزود: اين موضوع در اواخر دهه هفتاد به موتورسيكلت هاى به اصطلاح طرح ويو نيز سرايت كرد و طى يك دهه گذشته نيز بارها شاهد بوده ايم كه اندكى از افراد محصولات تقريبا تحت ليسانس يا حتى چينى را جاى اورجينال به بازار معرفى كردند و قطعا اگر اين اتفاق رخ نمى داد، نمى توانستند به ظاهر قد بكشند. حتى به ياد دارم بعضى از افراد براى گمراه كردن بر روى قواى محركه به انگليسى درج مى كردند: طراحى ژاپن.

مديرمسئول نشريه صنعت موتورسيكلت عنوان كرد: نبايد گذاشت اين اتفاق ها مجدد تكرار شود و عده اى منفعت طلب اين صنعت و صنف را آلوده كنند. اگر ديگران اين كارها را نكردند، دليل بر زرنگ نبودن آنها نيست، بلكه داشتن شرافت و انسانيت اين افراد است كه صادقانه زندگى و كار كردند. البته سالم كاسبى كردن و حلال و حرام نكردن كار هر كسى نيست. پس لطفا مراقب باشيد عده اى براى سود مادى و معنوى بيشتر از طريق راه هاى غير عرف برندسازى نكنند. زيرا، فرزندان شما در كنارتان در حال يادگيرى اند و هر چه بكاريد، آنها برداشت مى كنند.

وى اظهار كرد: اگر از راه غير عرف و شرع كسى ثروتى كسب كرد به حساب توانايى هاى خود نگذارد. زيرا، بالاخره دنيا حساب و كتاب دارد و بايد در اين دنيا و يا در آخرت پاسخگو باشد. 

وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ 

و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (سوره الزلزله، آيات ٧ و ٨)

نژاديان گفت: شايد امروز موتورسيكلتى كه طى چند سال گذشته جاى اورجينال فروخته شده وجود نداشته باشد يا نهايت چند سال ديگر كار كند، اما ترازوى عدل الهى هميشه برقرار است و ذره اى از عملكرد ما در كسب و كار در دستگاه خداوند گم نخواهد شد.

وى در نهايت از فعالان اين صنعت خواست كه از اين طور افراد پيروى نكنند، زيرا خداوند به صراحت در قرآن خطاب به پيامبر اسلام (ص) مى فرمايد:

وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى 

دیدگانت را به آنچه برخی از اصناف آنان را بهره مند کردیم مدوز، [آنچه به آنان داده ایم] شکوفه [بی میوه و زیور و زینت] دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم، و رزق پروردگارت بهتر و پایدارتر است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا