مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در حوزه اسناد مالکیت موتورسیکلت با مشکل مواجه هستیم

به گزارش موتورسیکلت نیوز، سردار علیرضا لطفی گفت: در حوزه سرقت موتورسیکلت، وضع بسیار بد است البته ما اقداماتمان را انجام می‌دهیم اما با کار پلیسی صرف به نتیجه نخواهیم رسید و گذشته از موارد امنیتی که به شرکت‌های سازنده اطلاع داده شده است، ما در حوزه اسناد مالکیت موتورسیکلت نیز با مشکل مواجه هستیم. همچنین موتورسیکلت در سایر جرائم از جمله سرقت‌های خرد و کیف قاپی نقش بسیار مهمی دارد.

سردار علیرضا لطفی در تشریح عملکرد سه ماه ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهارکرد: مقابله با سرقت یکی از اولویتهای مهم ما در پلیس آگاهی است، همانطور که می دانید در شهر تهران به دلیل شرایط خاصی که دارد ساختار پیگیری جرم  با سایر استانها متفاوت است از همین رو ما دو معاونت سرقت در پلیس آگاهی داریم، معاونت مبارزه با سرقت وسایل نقلیه که شامل لوزام داخل خودرو، موتورسیکلت و خودرو است و سایر سرقتها در معاونت سرقت دوم پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه اولویت دیگر ما رسیدگی به جرائم جنایی است، گفت: پلیس نسبت جرایم جنایی به دلیل تاثیرگذاری شدیدی که در افکار عمومی دارند، حساس است. اولویت سوم ما نیز مبارزه با جعل و کلاهبرداری و جرایم یقه سفیدها است.

لطفی افزود: معاونت تشخیص هویت ما هم به عنوان یک رده پشتیبان کاملا علمی و فنی است و علاوه بر اقدامات لازم برای کمک به تشخیص جرم و هویت در صدور گواهیهای سوءپیشینه نیز خدمات زیادی به مردم را ارائه می دهد.

 رییس پلیس آگاهی فاتب با اشاره به آمارهایی از اقدام پلیس آگاهی در بهار امسال گفت: در آمارهای مربوط به سرقت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییرات چندانی نداشتیم  اما در حوزه کشفیات در سه ماهه نخست سال جاری ۶.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشتیم. همچنین در این مدت ۷۶.۳ درصد از کل جرائم در همه رده‌های پلیسی از جمله پیشگیری و آگاهی کشف شده است.

وی از کاهش وقوع جرائم مهم خبر داد و افزود: در بهار امسال سرقت منزل در این مدت ۱۳.۹ درصد، سرقت مغازه ۲ درصد، کیف قاپی  ۵.۲ درصد و جیب‌بری ۶۰ درصد کاهش داشته ‌است. این درحالی است که کشفیات ما افزایش داشته است. 

 لطفی با بیان اینکه یکی از  نگرانیهای ما در حوزه سرقت خودرو است، تصریح کرد: مأموران پلیس آگاهی بر روی این قضیه به شکل ویژه متمرکز شدند، گرچه واقعیت این است که نقش پلیس در وقوع این جرم تنها ۱۸ درصد است و باقی دستگاهها نیز مسئولیت دارند. در این حوزه بیش از ۸۶.۷ درصد خودروهای مسروقه در سه ماهه اول سال جاری را کشف کردیم و در میان نکته قابل توجه این است که  ۶۱ درصد کل خودروهایی که به سرقت رفته بودند فقط متعلق به یک مارک و برند و تولید داخلی بودند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: نکته دیگر اینکه ۹۲ درصد از آن ۶۱ درصد هم متعلق به سال‌های قبل از ۸۶ بوده است چرا که خودروهای ساخت آن سال ها فاقد سیستم ایمنی بودند و با پیگیریهای پلیس و خودروساز سیستم ایمنی به آنها اضافه شد. همچنان نیز موارد ایمنی را به خودروسازان اطلاع می‌دهیم.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال جاری از مجموع سرقت‌ها ۳۶ درصد سرقت خرد شامل لوازم و قطعات خودرو بوده است که به واسطه پارک خودروها در حاشیه خیابانها و پرسه معتادان متجاهر رقم خورده است. به نظر می رسد چنانچه شرایط جذب و نگهداری معتادان متجاهر فراهم شود، آمار سرقت‌های خرد نیز به طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

لطفی با اشاره به نگرانی شهروندان در مورد کیف قاپی  گفت: یکی از نگرانی‌های شهروندان در حوزه کیف قاپی است و بیش از ۹۰ درصد کیف قاپی‌ها شامل موبایل قاپی می‌شود دلیل آن نیز افزایش قیمت موبایل و بی‌دقتی مردم در هنگام استفاده از موبایل در خیابان است. ما در این خصوص باندهایی را دستگیر کرده‌ایم.

وی در مورد اجرای طرح کاشف نیز اظهار کرد: شیوع کرونا منجر به توقف اجرای این طرح نشد و ما امسال در اجرای دو مرحله از این طرح که با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد، ۱۰۱ باند را شناسایی و منهدم کرده و ۴۹۶ نفر را نیز دستگیر کردیم که این افراد به ۴۲۹۸ فقره سرقت اعتراف کردند. اجرای طرح کاشف همچنان ادامه خواهد داشت. 

لطفی درباره سرقت‌های خشن و به عنف و مقرون به آزار نیز گفت: خوشبختانه این دسته از سرقت‌ها در بهار امسال  ۱۴.۵ درصد کاهش داشته است. 

لطفی درباره آمار پلیس از جرائم جنایی نیز اظهار کرد: امسال در حوزه قتل عمد سه درصد، آدم‌ربایی ۳۳ درصد و فقدانی ۱۵ درصد کاهش داشتیم؛ اقدامات مسلحانه قابل توجهی هم در تهران نداشتیم و در مجموع میتوانم بگویم که ۱۶ درصد در کل جرائم مسلحانه، آدم‌ربایی و قتل کاهش داشتیم. ضمن اینکه ۹۵ درصد مجموعه جرایم جنایی منجر به کشف شده است.

وی افزود: در نرخ قتل در سه ماهه امسال و سال ۹۸ جز استان‌های آخر در حوزه قتل بودیم اما در حوزه جعل و کلاهبرداری با کمال تأسف با توجه به شرایط اقتصادی افزایش جرم و کلاهبرداری را در سال ۹۸ و ۹۹ شاهد بود و شرایط خوبی نداریم؛ در این بخش  ۳۰ درصد افزایش جرم داشتیم و اگرچه در حوزه کشفیات  ۳۵ درصد افزایش داشته و ۹۳ درصد جرم‌های جعل را کشف کردیم. همچنین در جرائم کلاهبرداری ۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم و کشفیات ما نیز در این بخش ۸۶ درصد افزایش داشته است.

 لطفی در ادامه به تشریح برخی از پروندهها پرداخت و گفت: در وقوع جرائم جعل و کلاهبرداری در سال‌های اخیر ما با بخش‌های جدیدی مانند شرکت‌های لیزینگ خودرو مواجه شده‌ایم. اخیرا نیز یک باند در همین زمینه دستگیر شده که در حوزه لیزینگ خودرو فعالیت کرده و ۵۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌ بودند. اعضای این باند شش نفره به بهانه پیش‌فروش خودروهای تولید داخل از ۱۳۰۰ نفر کلاهبرداری کرده و به یکی از شهرهای غربی کشور متواری شده بودند که از سوی همکاران من در پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های هرمی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه جرائم جعل و کلاهبرداری فعالیت شرکت‌های هرمی است. این شرکت‌ها با سوءاستفاده از جوانان که اغلب آنها ساکن شهرهای دیگر بوده و در رویای پولدار شدن هستند، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. ما در این مدت سه ماهه نخست سال جاری تاکنون ۳۴ شرکت هرمی را شناسایی و با آنان برخورد کردهایم.

وی از برخورد با برندهای جعلی لوازم خودرو، آرایشی و … نیز خبر داد و گفت: در سال گذشته با افزایش قیمت برخی برندهای لوازم آرایشی و نیز  قطعات خودرو، ما شاهد جعل این نوع محصولات نیز بوده‌ایم که در این خصوص نیز باندهایی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 لطفی از شناسایی و انهدام یک باند فروش طلای عیار پایین خبر داد و افزود: در روزهای اخیر شکایات مختلفی از مردم در خصوص خرید طلاهایی با عیار پایین داشتیم که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که طلاهای فروخته شده در مناطق جنوبی تهران در کارگاهی با فلزاتی مانند مس و برنج تهیه شده‌اند. در این خصوص نیز نفراتی دستگیر شده‌اند و این پرونده همچنان برای بررسی بیشتر باز است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ نیز گفت: در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تماس با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ برقرار شده است که طبق بررسی‌های انجام شده سرقت در اولویت چهارم مردم در تماس‌های گرفته شده با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ بوده است.

به گفته لطفی در مجموع سال ۹۸ بیش از ۷۰ درصد جرائم کشف شده‌ و ۱۳۹۷ باند در حوزه‌های مختلف منهدم شده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به نقش دیگر دستگاهها در کاهش آمار جرائمی نظیر سرقت گفت:  سازمان‌های مختلف باید در خصوص کاهش وقوع جرائم نقش‌آفرینی کنند تا با کاهش وقوع مواجه شویم. در این زمینه نیز جلساتی در شورای تامین در حال بررسی نقش دستگاه‌ها از جمله شهرداری، خودروسازان و غیره برای کاهش وقوع جرم در حال برگزاری است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا