مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چگونه صنعت موتورسیکلت ژاپن پیشرفت کرد؟/ چرا یاماها و هوندا در حالی که رقیب هستند در بازار داخلی با یکدیگر همکاری می کنند؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیر مسئول نشریه صنعت موتورسیکلت گفت: درباره توسعه صنعتی ژاپن شاید نیاز باشد به اندازه هزاران کتاب توضیح داد. اما به طور خلاصه مطالبی را عرض می کنم.

وی گفت: صنعت موتورسیکلت ژاپن به سرعت به دلیل رشد اقتصادی بالا طی دوره (1973-1954) توسعه یافت. تولیدکنندگان موتورسیکلت ژاپنی تولید خود را در اکثر کشورها گسترش دادند. قابل ذکر است که حجم تولید موتورسیکلت در جهان در دهه 1960 حدود ده میلیون دستگاه بود. این میزان در دهه 2000 سه برابر شده است و اکنون به طور متوسط در حدود 50 میلیون دستگاه است. البته طی چند سال گذشته صنعت موتورسیکلت ژاپن از لحاظ تکنولوژی و کیفیت پیشرفت روزافزون داشته است، اما بازار موتورسیکلت ژاپن در حال کوچک شدن است که در ادامه دلایل آن‌را توضیح خواهم داد.

کل تولید موتورسیکلت در ژاپن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸

آمار دیگر که در تحقیقات به دست آمده، کاهش فروش داخلی موتورسیکلت در ژاپن را از 1980 نشان می دهد

وی عنوان کرد: امروزه، پایگاه تولید موتورسیکلت از ژاپن به هند و چین منتقل شده است. زیرا، هزینه های نیروی کار پایین است. با این حال، تولید کنندگان موتور سیکلت ژاپنی 45 درصد از بازار موتور سیکلت در جهان را به خود اختصاص داده اند.

نژادیان گفت: بازار داخلی آن یک بازار بالغ با چهار شرکت برتر که 90درصد از این سهم بازار را شامل می شوند. شرکت هوندا موتور بالاترین سهم را دارد، 41درصد این بازار را به خود اختصاص داده است. همچنین دارای سهم برتر بازار جهانی موتورسیکلت است. هر سال حدود 18 میلیون موتورسیکلت تولید می کند. یاماها نیز سهم دوم را دارد، حدود 30درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. همچنین دومین سهم از بازار جهانی موتورسیکلت را در اختیار دارد. هوندا و یاماها در رقابت هستند. اما برای بهبود کارایی کار در بازار داخلی با یکدیگر همکاری می کنند. به طور مثال هوندا موتورسیکلت هایی را ارائه می دهد که موتور آن 50 سی سی است و برای یاماها به عنوان OEM است. شرکت موتور سوزوکی سهم سوم و صنایع سنگین کاوازاکی سهم چهارم بازار داخلی را به خود اختصاص داده است.

OEM مخفف (Original Equipment Manufacture) به معنی تولید کننده‌ی اصلی تجهیزات: به تولید محصولاتی با کیفیت بالا، اصل و بهترین بازدهی و عملکرد می‌پردازد. این تجهیزات در نهایت مورد استفاده‌ی کمپانی‎های دیگر است. در واقع یک شرکت است که به تولید یا توسعه هر چیزی که توسط یک شرکت دیگر فروخته می‌شود می‌پردازد. 

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: هوندا، یاماها، سوزوکی و کاوازاکی در بورس اوراق بهادار توکیو درج شده اند. سرمایه گذاران خارجی می توانند از طریق ADR (دریافت سپرده‌گذاری آمریکا) در NYSE و… روی آنها سرمایه گذاری کنند.

نژادیان یادآوری کرد که قبلا درباره صنعت موتورسیکلت ژاپن مطالبی را ارائه کرده ام که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

بحران در صنعت موتورسیکلت ژاپن و بهبود بازار دوچرخه این کشور

وی اضهار کرد: وقتی که صحبت از پیشرفت یک صنعت می‌کنیم اولین چیزی که به اذهان خطور می‌کند، داشتن تکنولوژی است. اما، سوالی که مطرح می‌شود این است که خود این تکنولوژی چگونه به‌وجود می‌آید؟

نژادیان افزود: یک صنعت زمانی رشد می‌کند و به تکنولوژی‌های برتر دست پیدا می‌کند که:

  • مرتب به انجام تحقیقات (بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای) بپردازد
  • مرتب بازارسنجی، بازاریابی و بازارسازی کنند
  • تفکر و اهداف مثبت داشته باشد و خودسازی کند
  • اراده استوار داشته باشد
  • برنامه‌ریزی درست کند
  • افراد و فعالان آن حس وطن دوستی، غیرت و عرق ملی داشته باشند
  • دارای فرهنگ همکاری و کار تیمی باشد

اما، اگر در یک کشور همه صنعتگران آن به فکر منافع خود باشند، اگر در یک کشور بزرگ‌ترین رقیب صنعت، دستگاه‌های دولتی باشند (به دلیل موانع تولید و اخذ مجوزها)، اگر در یک صنعت تفکر دیکتاتوری حاکم باشد، اگر در یک صنعت رقابت‌های منفی وجود داشته باشد، اگر در یک صنعت تمرکز بر منافع مشترک وجود نداشته باشد، در نتیجه نه فقط آن صنعت بلکه آن کشور با بحران مواجه خواهد شد.

پیشرفت ژاپن

نژادیان گفت: یکی از سوال‌ها در بین دانشجویان و جوانان این است که چگونه صنعت موتورسیکلت ژاپن طی 60-70 سال توانست به اوج موفقیت برسد؟ برای پاسخ شما باید به پایان جنگ جهانی دوم برگردید. صنعت ژاپن پس از آنكه 4 سال اساساً چیزی جز اسلحه و مهمات تولید نکرد، به زانو در آمد و این كشور طی بمباران های مداوم آسیب دید و دو بندر اصلی و پایه تولیدی آن یعنی هیروشیما و ناگازاكی عملاً با بمب اتم از بین رفت. اما یک دوره بازسازی لازم بود و مردم هنوز هم باید به کار خود ادامه می‌دادند. در این محیط كویچیرو هوندا شركت خود را در سال 1946 آغاز كرد. او مردی آینده نگر بود که می خواست تمام تلاش خود را برای بازسازی کشورش انجام دهد و درنتیجه ابتدا با یک دوچرخه موتوری تولید خود را شروع کرد. البته او تنها نبود و یاماها، سوزوکی و کاواساکی نیز به دنبال تولید بودند و ساخت کشورشان برای آنها از هر چیز دیگری مهم‌تر بود. البته از زوایای مختلف این موضوع قابل بررسی است که در یک خبر نمی‌گنجد و سعی می‌کنم به مرور زمان موارد مهم را در خبرهای بعدی در موتورسیکلت نیوز یا مجله صنعت موتورسیکلت بیان کنم.

چند نکته درباره صنعت موتورسیکلت ژاپن در قرن 21

  • بازار موتورسیکلت ژاپن با وجود بهبود اقتصادی رو به کاهش است
  • شرکت هوندا موتور نه تنها در جهان بلکه در ژاپن نیز سهم برتر این بازار را دارد
  • تولیدکنندگان موتورسیکلت ژاپنی برای فروش موتورسیکلت به جوانان تلاش می کنند

دلیل کاهش فروش موتورسیکلت در ژاپن این است که بسیاری از جوانان ژاپنی دیگر علاقه ای به موتورسیکلت ندارند و آن را خریداری نمی کنند. این امر از زمان تغییر سبک زندگی توسط اینترنت و مهاجرت جمعیت به شهرها اتفاق می افتد. براساس گزارش JAMA (انجمن تولید کنندگان اتومبیل ژاپن) میانگین سن موتورسواران در سال های اخیر رو به افزایش است. افراد بالاتر از 50 سال حدود60 درصد از موتورسواران در ژاپن را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید:

آمار فروش جهانى موتورسیکلت در سال ٢٠١٩/ وضعیت جهانى صنعت موتورسیکلت در پسا کرونا

زندگی‌نامه سویچیرو هوندا، موسس شرکت هوندا و معروف به هنری فورد ژاپن

آشنایی با تاریخچه شرکت یاماها/ ساز یاماها بعد از ۳۰ سال مجدد در ایران کوک شد

مروری بر تاریخچه صنعت موتورسیکلت چین

آشنایی با تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران

آشنایی با تاریخچه فنی صنعت موتورسیکلت ایران

انتشار اخبار در موتورسیکلت نیوز، به معنی تایید یا رد مطالب و آمار و ارقام آن نیست. بلکه جهت اطلاع مخاطبان از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر تحقیق کنید.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا