مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده ۹۶۰ سال طول می‌کشد

به گزارش موتورسيكلت نيوز، رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای اخیر با آلودگی مواجه بوده ایم؟ گفت: دو نوع آلودگی داریم یکی در فصل سرما و دیگری در فصل گرما. عمدتا زماتی که هوا سرد آن عوامل آلوده کننده بیشتر ذرات معلق زیر دو نیم میکرون است. وقتی هوا گرم می شود گازهای متساعد شده منجر به آلودگی می شوند. در فصل زمستان آلاینده ها بیشتر ذرات زیر دو نیم میکرون هستند و این ذرات تولید شده از سوخت های فسیلی مثل وسایل حمل و نقل و کارخانجات و … است. 

هر موتور سیکلت به اندازه ۸  خودروی سمند آلودگی ایجاد می کند

کلانتری گفت: عمده نیروگاه‌ها در غرب تهران هستند و در شرق نیروگاهی نداریم و جریان هوا نیز از غرب به شرق است و وقتی وارد شهر می‌شود به دلیل وجود برج‌ها و کوه‌ها متوقف می‌شود. از سوی دیگر وسایل حمل و نقل ما عمدتا دیزلی هستند که این دیزلی‌ها در فصل زمستان آلایندگی تولید می‌کنند و بنزینی‌ها در فصل تابستان منجر به آلودگی می‌شوند. در کشور حدود ۹۲ تا ۹۳ درصد موتور سیکلت‌ها کاربراتوری هستند. هر موتور سیکلت کاربراتوری به اندازه ۷ تا ۸ وسیله نقلیه مثل خودروی سمند آلاینده تولید می‌کند.

۱۰ میلیون موتور سیکلت به اندازه ۸۰ میلیون خودرو آلایندگی تولید می‌کنند

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سطح کشور ۱۱ میلیون موتور سیکلت داریم که بیش از ۱۰ میلیون آن کاربراتوری هستند. یعنی ۱۰ میلیون موتور سیکلت به اندازه ۸۰ میلیون خودرو آلایندگی تولید می‌کنند.

 ۸۰ درصد موتورسیکلت ها فرسوده هستند

وی در ادامه بیان کرد: از ۱۰ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری ۸۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند و اصلا نباید به آن‌ها اجازه عبور و مرور داد. ما از ۱۱ میلیون موتور سیکلت ۹ و ۶ دهم میلیون موتور سیکلت فرسوده هستند. خودرو‌های دیزلی و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بیش از ۷۰ درصد فرسوده هستند و باید از رده خدمت خارج شوند.

 اگر کیفیت سوخت امروز مثل سال ۹۲ بود هیچ کدام از کلان شهر‌های ما قابل سکونت نبود

کلانتری گفت: ۶۰ درصد از ۷۰ هزار دستگاه کامیون ما عمر بیشتر از ۲۵ سال دارند. اگر کیفیت سوخت امروز مثل سال ۹۲ بود هیچ کدام از کلان شهر‌های ما قابل سکونت نبود. کیفیت سوخت الان خیلی بهتر شده و بنزین‌های ما نزدیک ۹۰ درصد یورو ۴ ویرو ۵ است و اگر مثل ۵ تا ۶ سال یش بود باید تمام کلان شهر‌ها را ترک می‌کردیم. خودروهای ما فرسوده هستند و عمده آلاینده های ما فرسوده هستند.

کلانتری گفت: برنامه دولت این بوده که از سال ۹۷ سالیانه ۷۰ هزار کامیون را نوسازی کنند. ولی درا ین زمینه با تحرم‌ها رو به رو شدیم. هر کامیونی حداقل ۲۰۰ هزار دلار پول می‌خواهد و ۷۰ هزار کامیون ۲۰۰ هزار دلاری می‌شود ۱۴ میلیارد دلار در حالی که کل فروش نفت ما انقدر نیست. تحریم ها برنامه دولت را در نوسازی ناوگان حمل و نقل به هم ریخت.

از رده خارج کردن موتور سیکلت‌های فرسوده ۹۶۰ سال طول می‌کشد

کلانتری گفت: قرار بود سالانه ۵۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تولید شود ولی الان سالیانه ۱۰ هزار دستگاه هم تولید نمی‌شود و اگر بخواهیم ۹ میلیون ۶۰۰ هزار موتورسیکلت را از رده خارج کنیم با تولید الان ۹۶۰ سال طول می‌کشد. عامل اصلی آلودگی هوا خودرو‌های فرسوده هستند.

از اول سال ۹۹ خودرو سازان باید طبق قانون بنزین یورو ۵ تولید کنند

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه بیان کرد: خودرو سازاان از ما خواستند که با توجه به مسائل تحریم و کرونا اجازه بدهید که سال ۹۹ هم بنزین یورو چهار تولید کنند که ما به آن‌ها گفتیم سلامت مردم مهتر از سود خودرو سازان است. از اول سال ۹۹ باید طبق قانون بنزین یورو ۵ تولید کنند و شماره گذاری باید متوقف شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا