مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اگر موتورسیکلتى زمین خورد چه كارهايى بايد انجام دهيم؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، افتادن از روی موتور حالا می‌خواهد به هر علتی که باشد، ممکن است برای موتورسواران حرفه‌ای و کسانی که به‌اصطلاح، دستی در آتش دارند نیز اتفاق بیفتد؛ اما اگر با موتورمان زمین خوردیم، چه‌کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم؟

خوب حالا فرض کنید که خدایی نکرده، موتورسواری موتورش را نتوانست کنترل کند و زمین خورد و یا موتور، توسط یک ماشین یا شخص دیگری، افتاد چه‌کاری باید انجام داد؟ شما توقع چه خساراتی برای موتورسیکلتتان رادارید؟ برای مثال اگر موتورتان آفرود و شاسی بوده و روی زمین‌های گلی و خاکی افتاد آیا باید نگران بود؟ یا موتور اسپرت و کفی شما روی خیابان و آسفالت افتاده است؟

عکس بگیرید

البته ممکن است این کار در آن لحظه‌ی خاص که هم اعصاب آدم به هم می‌ریزد و هم حواسمان پرت می‌شود، کمی مشکل به نظر برسد اما اگر به خاطرتان بماند که موتورتان را در حالت ایستاده قرار داده و یک تصویر از نقاطی که با زمین اصابت داشته‌اند بگیرید، بسیار به دردتان خواهد خورد. ممکن است بنزین و روغن از موتورتان نشت کند و یا پشت سرتان ترافیک ایجادشده باشد. پس به‌دقت موتور را بلند کرده یک نگاه کلی له آن انداخته و به‌آرامی به کنار جاده منتقل کنید.

خسارت‌ها را بررسی کنید

اگر هنگامی‌که موتورتان چه توسط از دست خوردن تعادل خودتان و چه یک خودرو در جاده، به زمین خورد و خلاص نبود، احتمال بالایی وجود دارد که جعبه‌دنده آن آسیب‌دیده و یا حتی شکسته باشد. همچنین، از طرف دیگر ممکن است دسته ترمز موتور نیز شکسته باشد. پس باید محفظه موتور را خیلی با دقت بررسی کرده و اگر مشاهده کردید که شکستگی و یا آسیبی در قسمت موتور و جعبه‌دنده رخ‌داده است، به‌هیچ‌عنوان مگر برای جابجایی از مسیر اصلی جاده، موتور را حرکت ندهید.

همچنین پدال‌های تعبیه‌شده برای پا را نیز روی موتورتان بررسی کرده تا ببینید که آن‌ها آسیب‌دیده‌اند یا خیر. پس بررسی کلی و نگاه انداختن به اهرم‌های دستی، ترمز، جعبه‌دنده، محفظه موتور، پدال‌ها و چراغ‌ها را از قلم نیندازید.

نکته: در صورت کار گذاشتن گارد محافظ روی موتور، آسیب‌هایی که به موتورتان وارد می‌شود، به حداقل خواهد رسید.

از قطعات گردان روی موتور اطمینان حاصل کنید

درحالی‌که دارید مطمئن می‌شوید هیچ مایعی از موتورسیکلت، نشت نکرده و هیچ قطعه‌ای نیز با شکستگی‌های جدی و بزرگ روبرو نشده است باید از این موضوع که هیچ قطعه چرخنده‌ای، مانند زنجیر و لاستیک‌ها جوری آسیب‌ندیده‌اند که شل شده باشند و یا در هنگام حرکت از جای خود دربیایند. مطمئن شوید که چراغ‌های موتور کارکرده و موتور هنوز هم به‌صورت روان و بدون سروصدا کار می‌کند.

از موتورتان مراقبت کنید

همان‌گونه که پوشیدن کلاه ایمنی و یا حتی لباس‌های مخصوص رانندگی، برای موتورسوار بسیار مناسب بوده و می‌توانند در مواقع خطر، میزان شدت حادثه را به حداقل برسانند، موتورسیکلت شما نیز می‌تواند با پوشیدن چنین محافظ‌هایی، از آسیب‌های بیشتر، جلوگیری کند. اگرچه روی بعضی از موتورها، گاردهای مخصوص وجود دارد اما داشتن آن روی موتور هم برای سلامت خودتان و هم موتورتان، بسیار ضروری است.

داشتن روکش‌های مخصوص اهرم‌های ترمز و کلاچ و محافظ روکشی مخصوص صندلی موتور و یا حتی محافظ‌هایی که برای جلوگیری از آسیب رسیدن جدی به فلاپ ها و بدنه موتور هستند، می‌توانند در چنین مواقعی، بسیار مفید واقع شوند.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا