مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

حالت نشستن موتورسواران چگونه به سریع‌تر و ایمن‌تر بودن آن‌ها کمک می‌کند؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، به دست آوردن مناسب‌ترین حالت بدن روی موتور و در هنگام رانندگی که بیشتر بر اساس تجربه و آموزش‌های حرفه‌ای به‌دست‌ آمده، می‌تواند سرعت موتور را تا حدودی در پیچ افزایش داده و حتی ایمنی بیشتری نیز برای راننده به ارمغان بیاورد.

خم شدن بدن در سرپیچ‌ها

می‌توان گفت که همه رانندگان حرفه‌ای مسابقات موتور اسپرت، در هنگام رانندگی با موتورهایشان در پیست‌های مسابقات، بدن ثابت و ایستایی نداشته و مدام حالت بدنشان را تغییر می‌دهند. دلیل تغییر دادن حالت بدنشان نیز می‌تواند به فیزیک کلی موتورسیکلت و توزیع مناسب وزنی بر روی آن مربوط شود. درواقع خم شدن یک موتورسوار در یک پیچ، می‌تواند به‌فرمان پذیری (هندلینگ) موتور کمک شایانی نماید. حرکتی که خبره شدن در آن موتورسوار را سریع‌تر و ایمن‌تر از حالت معمولی می‌کند.

شتاب گیری سریع‌تر، ترمز گیری بیشتر

تنها لازم نیست که شبیه یک راننده مسابقه به نظر بیاییم. درواقع، برداشتن وزن موتورسوار از روی موتور به این معناست که خود موتورسيكلت می‌تواند در سرپیچ‌ها، کمی بیشتر دوام آورده و فرمان پذیری بیشتری به موتورسوار ببخشد. درواقع با این حرکت، سطح بزرگ‌تری از تایرهای موتور بر روی جاده بوده و موتورسوار می‌تواند توانایی ترمز گیری بالاتر و شتاب گیری سریع‌تر را به دست آورد.

اعتماد به تایرها

حتی هنگامی‌که موتورسوار حالت خاصی به بدن خود می‌دهد، باید این را بداند که می‌تواند بیشتر از آنچه فکرش را می‌کند و ممکن است بترسد، تایرهای موتور توانایی خم شدن موتورسیکلت را در سرپیچ‌ها به او خواهند بخشید. درواقع باحالت درست و حرفه‌ای بدن در پیچ‌ها و هم‌چنین خم کردن موتورسیکلت تا جای ممکن، راننده موتور فرد توقف‌ناپذیری خواهد بود.

مرکز ثقل موتور

اگر شما بتوانید مرکز ثقل یا وزن موتورتان را در ذهن خود تصور کنید و آن را درجایی درون همان موتورسیکلت ببینید، آن‌وقت با تغییر دادن نسبت وزنی بدن، می‌تواند این نقطه را جابجا کرده و به طبع آن، هندلینگ و دینامیک کلی رانندگی با موتور نیز تغییر خواهد کرد. درواقع با استفاده از تجربه و آموزش، یک موتورسوار حرفه‌ای می‌تواند میزان خم شدن بدنش را با در نظر گرفتن زاویه تندی پیچ تنظیم کرده و این نقطه ثقل را به‌درستی جابجا کند.

کمک ارگونومیکی

موتوری که با بدن موتورسوار از لحاظ اندازه و ارتفاع هماهنگی بهتری داشته باشد، می‌تواند راننده را قادر سازد تا با کنترل و تسلط بیشتری رانندگی کند. برای مثال اگر قرار باشد شما بر روی یک موتورسیکلت کوچک بنشینید، متوجه می‌شوید که خم شدن روی موتور و تغییر وضعیت بدن، سخت‌تر از موتورهای معمولی است. به‌صورت مشابه، اگر راننده نتواند به‌راحتی دستگیره‌های کلاچ و ترمز را بچسبد، آن‌وقت توانایی تغییر وضعیت بدن به‌صورت بهینه را از دست خواهد داد.

مزیت کشش کمتر موتورسیکلت

درواقع این را باید دانست که تغییر وضعیت بدن در هنگام رانندگی با موتور، تنها مختص مسابقات نبوده و حتی هنگام رانندگی در جاده‌های معمولی، بزرگراه‌ها، مواقع بارانی و درون شهر نیز یک راننده می‌تواند با به دست آوردن حالت بهینه بدن، سرعت و ایمنی خود را افزایش بدهد. امری که به‌واسطه تجربه و حتی آموزش به دست خواهد آمد.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا