مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

توسعه حمل و نقل برقی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» آلودگی هوا به عنوان یک چالش که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است یکی از نتایج توسعه صنعتی، افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و توسعه حمل‌ و نقل به شمار می رود. در حال حاضر این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان شهرهای بزرگ و شاید تمام مناطق از جمله روستاهای دورافتاده کشور مورد توجه قرار گرفته است.

براساس مطالعات صورت گرفته، ذرات معلق هوا (PM: Particulate Matter) از اصلی ترین عوامل آلودگی هوای کلان‌شهرها هستند،‌ به ویژه ذرات معلق کوچکتر از ۵ /۲ میکرون (PM2.5) که بسیار برای انسان مضر بوده و ماسک نیز نمی تواند از ورود آن به بدن جلوگیری کند.

بر اساس تعریف مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست، ذرات معلق هوا اصطلاحی است که برای توصیف ذرات جامد و مایع پراکنده شده در هوا به کار می‌رود. مطابق آمار اعلامی شرکت کنترل کیفیت هوا میانگین روزانه ذرات معلق کوچکتر از ۵ /۲ میکرون در روزهای ناسالم تهران،‌ پنج برابر حد مجاز بوده است.

توسعه حمل و نقل برقی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها

وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس ها و موتورسیکلت ها عامل انتشار ۷۰ درصد ذرات معلق در تهران به شمار می‌روند به نحوی که انتشار ذرات معلق در هر موتورسیکلت حدود ۱۸ برابر یک خودروی سواری است. دلیل ایجاد این حجم از آلایندگی، احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت کاربراتوری است.

برقی کردن موتورسیکلت ها از جمله راهکارهای مقابله با کاهش ذرات معلق هوا و آلودگی هوای کلان‌شهرها محسوب می شود. به گونه ای که ‌برقی کردن ۳۰۰ هزار موتورسیکلت پرتردد، دست کم به اندازه ۵/۵ میلیون خودروی سبک (۱۸ برابر) بازدهی دارد.

هم‌چنین، برقی کردن این تعداد موتورسیکلت، ضمن کاهش هزینه مصرف انرژی به واسطه جایگزینی برق به جای بنزین به میزان ۵۲ میلیون ریال، صرفه جویی سالانه ۶۳۰ میلیون لیتر بنزین و امکان صادرات آن با ارزش ۴۱ هزارمیلیارد ریال (بیش از دو برابر درآمد حاصل از فروش داخلی) را به همراه دارد. جلوگیری از انتشار سالانه ۵ /۱ تن آلاینده در مرکز کلان‌شهرها و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در این شهرها و تقلیل تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن و توسعه اشتغال،‌ از دیگر دستاوردهای برقی کردن مورتورسیکلت ها قلمداد می شود.

در این راستا با همکاری وزارت نیرو می توان نسبت به احداث شبکه و زیرساخت لازم برای تأمین برق مورد نیاز ایستگاه های شارژ در ساعت های غیرپیک در محل تجمع وسایل نقلیه عمومی برقی و موتورسیکلت های برقی اقدام نمود و گامی مؤثر در کاهش آلودگی هوا برداشت.

بنابر اعلام این وزارت‌خانه، به منظور تحقق این امر، منابع حاصل از تفاوت نرخ صادراتی و نرخ فروش داخلی بنزین (پس از کسر سهم وزارت نفت) به مدت سه سال به پرداخت ۵۰ درصد هزینه خرید و یا تبدیل موتورسیکلت برقی به متقاضیان و نیز پرداخت تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران احداث ایستگاه‌های شارژ و تأمین باتری اختصاص خواهد یافت.

توسعه حمل و نقل برقی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها
توسعه حمل و نقل برقی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا