مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به زودی انجمن صنفی کارفرمایی فروشندگان و فعالان صنعت موتورسیکلت ایران تاسیس می‌شود

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان گفت: در شماره 3 مجله صنعت موتورسیکلت که در بهار 98 منتشر شد، گزارشی از اولین جلسه فروشندگان موتورسیکلت در خصوص تصمیم‌گیری درباره تاسیس انجمن به شرح ذیل ارائه شد. حال با توجه به پیگیری مجدد فروشندگان تصمیم داریم طی چند ماه آینده این انجمن را تاسیس کنیم. البته تعیین اسم انجمن و موارد دیگر مبتنی بر تصمیم فروشندگان در مرحله اول و تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرحله نهایی است.

در مورخ 1398/01/24 جلسه‌اى با حضور تعدادى از نمايندگان محترم صنعت موتورسيكلت در تهران برگزار شد تا نسبت به تاسيس انجمن صنفى فروشندگان راى‌گيرى شود. حال در ادامه نشریه صنعت موتورسیکلت به تعدادی از سوالات که توسط همکاران مطرح شده، پاسخ می‌دهد:

چه تعداد انجمن و اتحادیه در صنف و صنعت موتورسیکلت مستقر در تهران وجود دارد؟

  1. انجمن صنعت موتورسیکلت ایران (متعلق به تولیدکنندگان موتورسیکلت)- رئیس هیات مدیره: آقای جلیل مجاهد
  2. سندیکای تولیدکنندگان مجموعه و قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران- رئیس سندیکا: آقای ماشاءاله قاسمی‌نژاد[1]
  3. اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه (وارد کننده)- رئیس اتحادیه: آقای محمد خادم منصوری
  4. اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت- رئیس اتحادیه: آقای مصطفی صفرخانی[2]

اعضاى حاضر در جلسه چه کسانی بودند؟

آقایان احمد خانزاده، على بهروززاده، ايرج حيدرى،  ايرج باستانى، حسين جديديان محمدى، محمدرضا كرملو، على كاشى، محمد رمضانى، رضا مقدمى، عليرضا غلامى، على اشرافيان، بهنام شهريارى، فريدون شهريارى، كاظم كريمى، رضا كريمى، رضا عليزاده و محمدعلى نژاديان.

چرا تصمیم به تاسیس انجمن صنفی برای فروشندگان موتورسیکلت گرفته شد؟!

طی تماس تلفنی که در اواخر سال 1397 آقای «حسین جدیدیان» و اوایل فروردین امسال آقای «علی کاشی» با «محمدعلی نژادیان» داشتند، بحث تاسیس انجمن صنفی فروشندگان را با ایشان مطرح می‌کنند و آقای علی کاشی می‌گوید: «طبق صحبتی که با دیگر همکاران داشته‌ایم، به این نتیجه رسیده‌ایم که یک انجمن تاسیس کنیم تا مشکلات و موانع صنفی فروشندگان را در سازمان‌ها بتوانیم بهتر پیگیری نماییم» و در نهایت از نژادیان می‌خواهد که با توجه به بی‌طرفی ایشان، تاسیس این انجمن را به‌عهده بگیرد. سپس آقایان جدیدیان و کاشی برای تشکیل جلسه، از دیگر نمایندگان دعوت کردند و در نهایت در تاریخ مذکور در محل دفتر آقای «احمد خانزاده» در خیابان هلال احمر تهران جلسه برگزار شد.

آیا نمایندگان به تاسیس انجمن صنفی فروشندگان رای مثبت دادند؟

بله، در ابتدای این جلسه، محمدعلی نژادیان به شرح اهمیت و نیاز انجمن‌های صنفی و تفاوت آن با فعالیت اتحادیه‌ها پرداخت و بعد از توضیحات وی، حاضران نظرهای خود را بیان کردند که یکی از موارد، بحث تامین هزینه‌های مالی انجمن بود و همچنین موضوع دیگری که توسط یکی از حاضران مطرح شد، این بود که چرا آقای «محمد خادم منصوری»، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران را دعوت نکرده‌اید که نژادیان بیان داشت: اولا بنده مسئول هماهنگی نبوده‌ام و ثانیا همان اول خدمت آقایان جدیدی و کاشی عرض کردم که نظر بنده بر این است که ابتدا صحبت‌هاى نمايندگان را بشنويم و ببينيم چند نفر موافق و چند نفر مخالف هستند و اگر راى‌گيرى مثبت بود، در نهایت با آقایان جلیل مجاهد و محمد خادم منصوری نیز یک جلسه بگذاريم و تصميم‌گیری نهايى را اتخاذ نماییم!

در مجموع رای‌گیری صورت پذیرفت که 16 نفر از حاضران در جلسه به تاسیس انجمن رای موافق دادند و صورتجلسه را امضاء کردند. البته به غیر از آقای «علیرضا غلامی» که تقریبا می‌توان گفت نظر ایشان ممتنع بود. زیرا پاسخ دقیقی را بیان نکرد و وقتی از وی سوال شد که چرا علامت موافق و مخالف را مشخص نکرده‌اید و آیا مخالف هستید؟ ایشان فرمودند: مخالف نیستند ولی (با تشکیل یک کمیته در داخل اتحادیه) موافق هستند.

نتیجه تاسیس انجمن به کجا رسید؟

محمدعلی نژادیان: بنده هميشه از هر موضوعى كه باعث پيشرفت اين صنف و صنعت بشود، استقبال كرده و تا انجا كه در توان اینجانب بوده است یا ايده داده‌ام و يا از ديگران حمايت كرده و خواهم كرد و در برابر بي‌عدالتى هر شخص يا هر گروهى ايستاده و خواهم ايستاد! قابل ذکر است که در خصوص انجمن صنفى فروشندگان چند سال پيش اين پيشنهاد را در گروه تلگرامى «بهترين‌هاى موتورسيكلت» مطرح كردم و زمانی كه نمايندگان محترم به اين نتيجه رسيدند كه اين كار را انجام بدهند، در حد خود تحقيقات و راهنمايى‌هاى لازم را ارائه کردم!

 از طرفى هر چند که بسیاری از نمایندگان در سراسر ایران نسبت به تاسیس این انجمن نظر مساعد داشتند ولی با توجه به مردد شدن برخی نمایندگان به‌خاطر فشارهاى اعمال شده عده‌ای از همکاران برای عدم شکل‌گیری این انجمن و با توجه به مشغله کاری و کمبود وقت اینجانب که فرصت پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را ندارم، درنتيجه اين موضوع را به خود نمايندگان محترم واگذار كردم تا هر آنچه كه فكر مى‌كنند براى حال و آينده آن‌ها بهتر است، انجام دهند. البته توضيحات تكميلي برای تاسیس انجمن را نيز ارائه کردم تا هر فرد يا گروهى كه قصد دارد و فكر مى‌كند به صلاح صنف است، اين كار را انجام دهد. از جمله:

  • برای تاسیس اين انجمن اگر ٣ نفر از فروشندگان موتورسيكلت كه چه مغازه داشته باشند و يا شركتى كه موضوع اساسنامه آن خريد و فروش موتورسيكلت باشد، مى‌توانند به‌عنوان «هيات موسس» به (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در خيابان آزادى مراجعه كنند و درخواست تاسيس انجمن را بدهند و اگر با تاسيس سراسرى موافقت نكنند، همكاران در هر استان يا شهرستان همانند اتحادیه‌ها، به‌طور مستقل مي‌توانند از طريق سازمان تعاون، كار و رفاه اجتماعى استان، یک انجمن تاسيس كنند، يعنى مى‌توان در كل استان‌ها نيز انجمن تاسيس كرد و پيگير مطالبات صنفى شد! (قابل ذكر است كه هيات موسس تا تعيين هيات مديره برقرار است و بعد از تشكيل هيات مديره ديگر ماهيتى ندارد)!

مخالفان تاسیس انجمن چه کسانی بودند؟

محمدعلی نژادیان: زمانی که ما در جلسه بودیم طی تماسی که از اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران با آقای حسین جدیدیان برقرار شد، ایشان فرمودند که آقای محمد خادم منصوری همه نمایندگان را فردا برای کمک به سیل زده‌ها دعوت کردند و طبق بیان نمایندگان در جلسه مذکور، آقای منصوری ابراز ناراحتی خود را از تاسیس این انجمن بیان می‌کند. البته عده‌ای از همکاران نیز عنوان کردند که  تعدادی از شرکت‌ها نیز پشت پرده مخالف این کار بودند و بیان داشتند که یکی از دلیل مخالفت آن‌ها این است که این انجمن باعث «اتحاد نمایندگان» خواهد شد. (البته اگر انصاف را بخواهیم در نظر بگیریم آقای منصوری در چند سال گذشته در اتحادیه فراتر از مسئولیت خود نیز قدم برداشته و هر جا اگر مشکلی پیش آمده برای برطرف کردن آن پیش قدم بوده است ولی با توجه به مشکلات روزافزون برای فروشندگان موتورسیکلت، نمایندگان به این نتیجه رسیدند که با توجه به مشغله اتحادیه، این انجمن نیز تاسیس شود. قابل ذکر است که بر خلاف اتحادیه که مسئول صدور پروانه کسب و تمدید آن است، انجمن صنفی فروشندگان هیچ مجوزی صادر نمی‌کند).

به هر حال انقدر حرف و حديث پيش امد و انقدر حرف نادرست بیان شد كه فضای صنف چند روزی متشنج بود! در نهایت به‌خاطر اتمام به حرف و حديث‌هاى پيش آمده، بنده در اين خصوص با جناب « آقای جلیل مجاهد» گفتگويى داشتم كه ايشان به صراحت فرمودند: «از جانب بنده هيچ موضع‌گيرى نشده، چون اين كار مربوط به فروشندگان است»!

نژادیان در ادامه گفت: هر چه تعداد بازوهای اجرایی و قانونی برای هر صنفی اضافه شود، آن صنف بهتر می‌تواند از خود دفاع کند. به هر حال هميشه در برابر تغييرات، مقاومت هست و اين موضوع طبيعى است و نباید دلسرد شد. همچنین نكته ديگر اين است كه امسال توسط مقام معظم رهبرى سال (رونق توليد) نام‌گذارى شد و اين عنوان زمانى تحقق مى‌يابد كه فروش رونق بگيرد و تا فروشى نباشد، توليدى نخواهد بود! پس با توجه به اين مهم و همچنين وضعيت اقتصادى كشور و تغيير فضاى كسب‌وكار در دنيا كه به زودى در ايران نيز آن شرايط فراگیر خواهد شد، نياز به تغييرات و انجام حركت‌هاى جديد در سيستم فروش اين صنف داريم.

در نهايت مجدد اعلام مى‌كنم كه بنده هميشه مدافع مطالبات صنفى به حق خواهم بود و تا آنجا که فرصت کنم هر كمكى که بتوانم با كمال ميل براى تعالى صنعت و صنف موتورسيكلت انجام خواهم داد و هيچ وقت از نامهربانى‌ها ناراحت نمى‌شوم، زيرا وظيفه اجتماعى خود مى‌دانم براى پيشرفت صنفى كه ٢٠ سال از جوانى خود را در آن سپرى كرده‌ام، صادقانه تلاش كنم و قطعا از اين موضوع همه ما منتفع خواهيم شد! همچنين در حال بررسى چند طرح و ايده جديد براى صنعت موتورسیکلت هستم كه به امید ایزد منان به محض رسيدن به نتيجه نهايى، مطرح خواهم كرد!

انجمن صنفی فروشندگان چه کمک‌هایی می‌تواند به صنعت موتورسیکلت داشته باشد؟

با توجه به این که آخرین زنجیره تولید، فروش است و اگر زنجیره فروش تا زمان رسیدن به مصرف‌کننده نهایی نیز به درستی و به موقع صورت پذیرد، تولید نیز رونق می‌گیرد، در نتیجه این انجمن صنفی می‌توانست برای موارد ذیل مفید واقع شود. البته هیچ تداخلی با دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی ندارد، زیرا هر کدام اهداف و وظایف خود را دارند:

  1. تحقق شعار سال ١٣٩٨ (رونق توليد) و اهميت فرايند فروش براى اين مهم
  2. شرايط خاص اقتصادى كشور
  3. تغيير سبك فضاى كسب‌وكار در دنياى امروزى
  4. ارتقاى سطح علمى و فرهنگى صنعت موتورسيكلت
  5. کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواست‌های مشروع و قانونی فروشندگان موتورسيكلت
  6. جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات ، شناخت نیازها و اولویت‌ها
  7.  برنامه‌ریزی برای تامین نیازها ، توسعه و گسترش فعالیت‌ها
  8. ارائه نظر مشورتی و حقوقی درخصوص تهیه لوایح و طرح‌های مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوق قانونی کارفرمایان به مراجع ذیربط

قابل ذکر است که  انجمن صنفی بازوی مشورتی، آموزشی و پایش دارد و مجوزى صادر نمى‌كند!

انجمن صنفی یک تشکل مدنی صنفی است. انجمن‌های صنفی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز می‌گیرند و به استناد ماده ۱۳۱ قانون کار فعالیت می‌کنند. این انجمن‌ها در مقام مشاوره و کمک به هم‌صنفان خود تشکیل می‌شوند، به رصد بازار می‌پردازند و پیشنهادهای خود را تدوین و تنظیم کرده و برای مراجع دارای صلاحیت می‌فرستند. انجمن‌های صنفی محلی برای صدور مجوز و نظارت نيست ولی به رصد بازار و  فعالیت‌های آموزشی می‌پردازند و داشتن انجمن صنفی موجب رشد و پیشرفت صنوف است و در واقع انجمن حقى است كه دولت براى اصناف قرار داده است، حتى علاوه بر (انجمن صنفى كارفرمايى) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (انجمن صنفى كارگرى) را مجوز مى‌دهد. همچنین به‌طور کلی اهداف و وظایف انجمن‌های صنفی را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده است.


[1] www.simpm.ir

[2] جهت آگاهی بیشتر در خصوص 2 اتحادیه مذکور، رجوع کنید به سایت اتاق اصناف کشور، ردیف 54 و 55:

http://www.otaghasnaftehran.ir/fa/1394/6422/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا