موتورسیکلت کلاسیک «پژو مدل ۱۰۳» برای بازگشت الکتریکی آماده میشود

پژو رسماً یکی از نمادینترین دوچرخهای خود – پژو 103 – را این بار بهعنوان یک موتورگازی (موپد) برقی و مدرن دوباره به بازار میآورد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، برای هر کسی که دوران اوج موپدهای اروپایی را تجربه کرده، نام 103 سرشار از حس نوستالژی است. پژو 103 که نخستین بار در سال 1971 معرفی شد، بهدلیل طراحی ساده، قیمت پایین و دسترسی آسان برای جوانانی که نیازی به گواهینامه کامل موتورسیکلت نداشتند، به یکی از محبوبترین موپدهای تاریخ تبدیل شد.
بهسختی میتوان کسی را پیدا کرد که با این نظر مخالفت کند که 103 یکی از نمادینترین موپدهایی است که تاکنون تولید شده است. این مدل بهدلیل سادگی، دوام و مقرونبهصرفه بودن، جایگاهی افسانهای در اروپا به دست آورد.
پژو 103 در تعداد بسیار زیادی و طی چند دهه، با نسخهها و مدلهای ویژه گوناگون تولید شد و بهویژه در فرانسه محبوبیت فراوانی داشت؛ جایی که به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره مردم، از خیابانهای شهری گرفته تا شهرهای کوچک و روستاها، تبدیل شد. سادگی مکانیکی آن همچنین باعث شد به گزینهای محبوب برای شخصیسازی و تیونینگ تبدیل شود و همین موضوع به تثبیت جایگاهش کمک کرد؛ نه فقط بهعنوان یک وسیله حملونقل، بلکه بهعنوان نوعی «مرحله گذار» و تجربه مهم برای نسلهای مختلف از موتورسواران.
اکنون، بیش از 50 سال بعد، پژو شرط بسته است که همان فرمول موفق بتواند در دوران برقی نیز دوباره جواب بدهد.
انتظار میرود پژو 103 برقی جدید، یک وسیله سبکوزن و متمرکز بر استفاده شهری باشد که دقیقاً شهرنشینان را هدف قرار میدهد. بهجای رقابت با موتورسیکلتهای برقی پرقدرت، به نظر میرسد پژو روی همان نقاط قوت نسخه اصلی 103 تمرکز کرده است: کاربردی بودن، سهولت استفاده و حملونقل روزمره.
اطلاعات اولیه نشان میدهد که این مدل دارای باتریهای قابلجدا شدن با ظرفیت 1.6 یا 2.2 کیلوواتساعت خواهد بود؛ ظرفیتی که با اکثر موپدهای برقی کوچک همخوانی دارد و بردی متوسط اما کاربردی برای رفتوآمد روزانه و سفرهای کوتاه فراهم میکند، در حالی که همچنان آنقدر سبک است که بتوان باتری را برای شارژ در خارج از وسیله حمل کرد.
از نظر طراحی ظاهری، پژو بهوضوح روی جذابیت رترو (کلاسیک) حساب کرده است. پژو 103 برقی از مدل اصلی الهام گرفته، اما در عین حال از عناصر مدرن مانند چراغهای LED و تجهیزات الکترونیکی بهروز بهره میبرد. در بخش فنی، انتظار میرود این مدل از فناوریهای مشترک با کانسپت برقی Peugeot SPx استفاده کند؛ یعنی سیستم محرکهای مدرن در قالبی ساده و مینیمال.
به نظر نمیرسد پدالهای سنتی در این مدل وجود داشته باشد، که این موضوع میتواند آن را بیشتر به یک «نوپد» (بدون پدال) تبدیل کند تا یک موپد کلاسیک. با این حال، این رویکرد با بسیاری از دوچرخهای برقی سبک و مدرن مخصوص رفتوآمد شهری همراستا است.
دیدگاه Electrek
بازگشت 103 به نظر یک تصمیم هوشمندانه میرسد، بهویژه از آن جهت که موتورسیکلتها و موپدهای برقی سبک، در حال حاضر از سادهترین و پرفروشترین وسایل نقلیه برای تولید و عرضه هستند. با افزایش محدودیتها برای خودروها در شهرها و فشار برای استفاده از حملونقل پاکتر، موپدهای برقی سبک هر روز اهمیت بیشتری پیدا میکنند.
با احیای یک نام محبوب و خاطرهانگیز، پژو همزمان از دههها خاطره جمعی و فرهنگی بهره میبرد و راهی پاک، بیصدا و ساده برای جابهجایی در شهرهای مدرن ارائه میدهد؛ راهحلی که میتواند حتی برای نسل جوانتر هم جذاب باشد، حتی اگر آنها پیوند عاطفی خاصی با نسخه تاریخی این مدل نداشته باشند.
انتهای پیام/



