تایوان ۲۰۲۵ | فروش موتورسیکلتهای نو کاهش یافت/ شرکت «گوگورو» در حال ورشکستگی

بازار موتورسیکلت تایوان در ماه مه با کاهش ۲۳٪ در فروش مواجه شد. با این حال، با وجود نوسانات در روند ماهانه، عملکرد فروش تجمیعی تا پایان ماه مه تقریباً ثابت باقی ماند و به ۳۲۵٬۶۲۴ دستگاه رسید که ۰.۷٪ رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، شرکت گوگورو (Gogoro) در حال حاضر با مشکلات جدی مواجه است و احتمالاً در آستانه ورشکستگی قرار دارد.
طبق گزارش مؤسسه تحقیقات تایوان (TRI)، تولید ناخالص داخلی (GDP) تایوان در سال ۲۰۲۵ حدود ۲.۹٪ رشد خواهد داشت. با این حال، انتظار میرود که تأثیرات منفی تعرفههای متقابل اعمالشده از سوی دولت ترامپ در نیمه دوم سال آشکارتر شود.
TRI اعلام کرده که رشد اقتصادی احتمالاً در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت، چرا که سفارشهای فوری که در تلاش برای دور زدن تعرفهها وارد شدهاند، با روشنتر شدن سیاستهای تجاری آمریکا رو به کاهش خواهند گذاشت.
رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ در تاریخ ۲ آوریل، تعرفههای متقابل بر واردات از کشورهایی با مازاد تجاری بالا (از جمله تعرفه ۳۲٪ بر کالاهای وارداتی از تایوان) اعلام کرد. با این حال، وی یک هفته بعد تعویق ۹۰ روزه برای آغاز اجرایی شدن تعرفهها تعیین کرد تا فرصت برای مذاکره بر سر کاهش تعرفهها فراهم شود.
روند بازار موتورسیکلت و چشمانداز آینده
بازار موتورسیکلت تایوان — که دوازدهمین بازار بزرگ جهانی است — اغلب با عنوان «پادشاهی موتورسیکلتها» شناخته میشود؛ با صدها هزار موتورسیکلت در حال تردد در هر لحظه.
با وجود باز بودن بازار به واردات، همچنان توسط تولیدکنندگان داخلی از جمله Kymco و SYM تسلط یافته است که در کنار چند تولیدکننده داخلی اسکوتر برقی، برای رهبری بازار رقابت میکنند.
سهم بازار ترکیبی Kymco، SYM و Yamaha تایوان (که عمدتاً موتورسیکلتهای بنزینی تولید میکنند)، بیش از ۸۰٪ است. در مقابل، Gogoro رهبر بازار موتورسیکلتهای برقی است.
بازار تایوان بالغ و بسیار حساس به نوسانات اقتصادی و تغییرات در طرحهای تشویقی دولتی است؛ و همین موضوع موجب نوسانات چشمگیر در سالهای اخیر شده است.
تایوان از اولین کشورهایی بود که طرحهای تشویقی برای وسایل نقلیه برقی (EV) را اجرا کرد، و همین موضوع موجب رشد سریع بازار برقیها پیش از سال ۲۰۲۰ شد و شرکتهایی مانند Gogoro پا به عرصه گذاشتند.
اما با کاهش یا قطع این مشوقها، بازار EV افت کرد و موجب نگرانی در بین مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شد.
در ادامه افت شدید ۱۶.۲٪ در سال ۲۰۲۴، شروع سال ۲۰۲۵ نیز منفی بود؛ بهطوری که فروش در سهماهه اول ۶.۲٪ کاهش یافت.
با این حال، در ماه آوریل بازار با رشد خیرهکننده ۴۸.۸٪ روبهرو شد، که بهسرعت با افت شدید ۲۳.۸٪ در ماه مه مواجه شد.
با این وجود، عملکرد تجمعی بازار تا پایان ماه مه تقریباً ثابت بود و با ۰.۷٪ رشد به ۳۲۵٬۶۲۴ دستگاه رسید.
بخش وسایل نقلیه برقی (EV)
این بخش همچنان با چالشهای جدی مواجه است:
- رده L1 (اسکوترهای برقی سبک) با کاهش ۵۱.۵٪
- رده L3 (موتورسیکلتهای برقی بزرگتر) با افزایش ۴۲.۳٪ نسبت به سال گذشته
رهبران بازار و عملکرد شرکتها
در رقابت بین غولهای داخلی:
- SYM به عنوان رهبر بازار، فروش خود را ۹.۰٪ افزایش داده است.
- Kymco نیز به عنوان رقیب اصلی، ۳.۷٪ رشد داشته است.
در رتبههای بعدی:
- Yamaha تایوان با افت ۳.۸٪ مواجه شده است.
- در رده چهارم، شرکت Gogoro قرار دارد که با کاهش شدید ۵۰.۶٪ اکنون با خطر ورشکستگی مواجه است؛ چراکه بیشتر منابع مالی خود را مصرف کرده و رشد محسوسی در کسبوکار نداشته است.
- در رتبه پنجم، شرکت Suzuki عملکرد موفقی داشته و فروش آن ۱۵.۱٪ افزایش یافته است.
- پس از آن، هوندا بهعنوان رهبر وارداتیها با افت ۷.۵٪ مواجه شده است.
انتهای پیام/