ژاپن ۲۰۲۵ | بازار موتورسیکلت با کاهش ۲.۴ درصدی، تحت تأثیر نااطمینانی‌های اقتصادی قرار گرفت

در ماه‌های آوریل و مه، تقاضای مصرف‌کننده به ترتیب +۶.۶٪ افزایش و -۵.۱٪ کاهش یافت. فروش کل از ابتدای سال تا پایان ماه مه به ۱۵۰٬۲۸۸ دستگاه رسید که کاهش ۲.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در این میان، شرکت بی‌ام‌و رشد چشمگیری در فروش داشت و موفق شد به جایگاه پنجم جدول پرفروش‌ترین برندها دست یابد.

چشم‌انداز اقتصادی ژاپن

ژاپن تاکنون توانسته است دو شوک بزرگ ناشی از همه‌گیری کرونا و بحران انرژی را نسبتاً خوب مدیریت کند. با این حال، رشد ضعیف اقتصاد جهانی، تنش‌های ژئوپولیتیکی و نرخ بالای تورم چالش‌های مهمی را ایجاد کرده‌اند که اهمیت تقویت تاب‌آوری اقتصاد ژاپن در برابر شوک‌های خارجی را برجسته می‌کنند.

در شرایطی که تورم بالاتر از هدف تعیین‌شده قرار دارد و فشارهای ناشی از تفاوت سیاست‌های پولی ژاپن با دیگر اقتصادهای بزرگ احساس می‌شود، تعدیل‌هایی در سیاست‌های پولی آغاز شده است.

با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود اقتصاد ژاپن بهبود یابد. حمایت‌های مالی جدید از سوی دولت، تقاضای داخلی را در مسیر درستی نگه خواهد داشت. همچنین، ین ضعیف همچنان به نفع صادرات کالا و رشد گردشگری خواهد بود.

با این حال، چندین ریسک مهم نیز وجود دارد:

  • اگر تورم بالا ادامه یابد، ممکن است مانع از بهبود کامل تقاضای داخلی شود.
  • همچنین، افزایش موانع تجاری جهانی می‌تواند به کاهش صادرات ژاپن و تشدید فشارهای تورمی منجر شود.

روند بازار موتورسیکلت و چشم‌انداز آینده

در حالی که شرکت‌های هوندا، یاماها و سوزوکی عملکرد قابل‌توجهی در فروش جهانی خود داشته‌اند، اما بازار داخلی ژاپن در سال ۲۰۲۴ تقریباً منفی بود و فروش آن ۹.۶٪ کاهش یافت.

شروع سال ۲۰۲۵ با افزایش ۴.۵٪ در ماه ژانویه نویدبخش بود، اما با مشاهده اولین اثرات از راهبرد جهانی جدید ترامپ، فروش در فوریه ۵.۴٪ و در مارس ۱۱.۳٪ کاهش یافت و در نتیجه، سه‌ماهه اول سال با کاهش کلی ۴.۶٪ به پایان رسید.

در ماه‌های آوریل و مه، تقاضای مصرف‌کننده به ترتیب +۶.۶٪ افزایش و -۵.۱٪ کاهش یافت، و در نهایت فروش پنج‌ماهه نخست سال به ۱۵۰٬۲۸۸ دستگاه رسید که ۲.۴٪ کمتر از سال قبل بود.


بخش موتورسیکلت‌های برقی (EV)

با وجود شرایط ناپایدار، بخش وسایل نقلیه برقی همچنان روند روبه‌رشدی دارد.

  • در مجموع، این بخش ۲۳.۸٪ رشد داشته است.
  • رده L1 (برقی سبک) با افزایش ۳۰.۸٪ در مقایسه با سال گذشته، بیشترین رشد را داشته است.
  • رده L3 (موتورسیکلت‌های برقی بزرگ‌تر) نیز ۷.۱٪ افزایش را ثبت کرده است.

عملکرد تولیدکنندگان برتر

با بررسی عملکرد تولیدکنندگان اصلی، مشخص است که همگی با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند:

  • هوندا با رشد اندک +۰.۸٪
  • سوزوکی با کاهش قابل توجه -۱۴.۰٪
  • یاماها با رشد +۴.۰٪

این سه برند ژاپنی بیش از ۹۰٪ از بازار موتورسیکلت ژاپن را در اختیار دارند و با فاصله‌ای چشمگیر نسبت به سایر رقبا در صدر قرار گرفته‌اند.

در رده چهارم، دیگر تولیدکننده داخلی یعنی کواساگی (Kawasaki) قرار دارد که در این دوره با افت ۶.۸٪ در فروش مواجه شده است.

پشت سر کواساگی، شرکت BMW با افزایش چشمگیر ۳۸.۵٪ در فروش، جهش قابل توجهی داشته و توانسته است هارلی-دیویدسن را پشت سر بگذارد؛ شرکتی که در این مدت فروشش ۳۸.۱٪ کاهش یافته است.

در رده هفتم، برند تریومف (Triumph) با رشد ۱۳.۲٪ قرار دارد، و پس از آن:

  • دوکاتی با افزایش چشمگیر ۸۶٪
  • و رویال انفیلد (Royal Enfield) با کاهش جزئی ۱.۸٪ دیده می‌شوند.

انتهای پیام/

خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا