تایوان ۲۰۲۵: افزایش ۶.۲ درصدی فروش موتورسیکلت در چهار ماه نخست سال

بازار موتورسیکلت تایوان در ماه آوریل با رشد چشمگیری مواجه شد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، آغاز سال ۲۰۲۵ منفی بود و فروش سهماههی نخست ۶.۲ درصد کاهش داشت. با این حال، در ماه آوریل بازار به شدت احیا شد و رشد ۴۶.۱ درصدی را ثبت کرد. در مجموع چهار ماه اول سال، فروش به ۲۶۷٬۱۷۳ دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته ۷.۳ درصد افزایش داشته است. شرکت گورو (Gogoro) با مشکلات جدی مواجه است و احتمال ورشکستگی آن وجود دارد.
چشمانداز اقتصادی تایوان
تولید ناخالص داخلی (GDP) تایوان در سال ۲۰۲۴ به ۴.۳ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد در سه سال اخیر است. این رشد بهتر از پیشبینی قبلی ۴.۲ درصدی در ماه نوامبر بود و نشان از وضعیت اقتصادی مطلوبتری دارد.
مصرف خصوصی در سهماههی چهارم ۱.۹۴ درصد رشد داشت که حدود ۰.۳ درصد بیشتر از برآوردهای قبلی بود. همچنین، مصرف دولت نیز ۲.۲ درصد افزایش یافت.
روند و چشمانداز صنعت موتورسیکلت
بازار موتورسیکلت تایوان که دوازدهمین بازار بزرگ جهان است، اغلب بهعنوان «پادشاهی موتورسیکلتها» شناخته میشود، چون همیشه صدها هزار موتورسیکلت در جادههای آن در حال تردد هستند.
با وجود باز بودن بازار برای واردات، بازار همچنان در اختیار دو تولیدکننده داخلی، یعنی کیمکو (Kymco) و اسوایام (SYM) است که برای کسب مقام اول رقابت نزدیکی دارند. این دو همراه با یاماها تایوان (Yamaha Taiwan) که همگی بیشتر موتورسیکلتهای بنزینی تولید میکنند، بیش از ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند. از سوی دیگر، گورو (Gogoro) بهتنهایی بازار موتورسیکلتهای برقی را رهبری میکند.
بازار موتورسیکلت تایوان کاملاً بالغ است و به شدت تحت تأثیر روندهای اقتصادی و برنامههای حمایتی دولتی قرار دارد، که باعث نوسانات شدید در سالهای اخیر شده است.
تایوان از اولین کشورهایی بود که مشوقهایی برای موتورسیکلتهای برقی ارائه داد، و همین باعث رشد سریع این بخش حتی پیش از سال ۲۰۲۰ شد، بهویژه با ظهور شرکتهایی مانند گورو. اما با قطع این مشوقها، بخش موتورسیکلتهای برقی دچار افت شد و نگرانیهایی را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان به وجود آورد.
پس از افت شدید ۱۶.۲ درصدی در سال ۲۰۲۴، سال ۲۰۲۵ هم با کاهش آغاز شد و در سهماههی اول، فروش ۶.۲ درصد پایین آمد. ولی در ماه آوریل، بازار جان تازهای گرفت و با رشد ۴۶.۱ درصدی، مجموع فروش تا پایان آوریل به ۲۶۷٬۱۷۳ دستگاه رسید که نشان از افزایش ۷.۳ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
وضعیت بخش برقی
بخش موتورسیکلتهای برقی با چالشهای جدی مواجه شده است. دستهی «اِل یک» (L1) افت ۴۳.۴ درصدی داشته، در حالی که بخش «اِل سه» (L3) نسبت به سال گذشته ۶۳.۹ درصد رشد کرده است.
رهبران بازار و عملکرد آنها
در رقابت میان دو غول داخلی، تغییرات کوچکی رخ داده است:
- برند اسوایام (SYM) رشد ۱۴.۸ درصدی داشته و جایگاه نخست را حفظ کرده
- کیمکو (Kymco) نیز با رشد ۱۴.۲ درصدی در جایگاه دوم باقی مانده
پس از آن، سایر تولیدکنندگان با کاهش فروش مواجه بودهاند:
- یاماها (Yamaha) با افت ۲.۰ درصدی
- در جایگاه چهارم گورو (Gogoro) قرار دارد که با افت شدید ۴۶.۳ درصدی و مصرف نقدینگی بالا، در آستانه ورشکستگی است، چرا که نتوانسته کسبوکار خود را توسعه دهد
- در جایگاه پنجم، سوزوکی (Suzuki) با عملکرد مثبت و رشد ۱۸.۵ درصدی قرار دارد
- در جایگاه ششم، رهبر واردکنندگان یعنی هوندا (Honda) است که با کاهش ۲.۸ درصدی فروش روبهرو بوده.
انتهای پیام/