اینجا برای تبلیغات شماست. برای ثبت آگهی با تریبون تماس بگیرید.

پایتخت نشینان با چه وسایل حمل‌ونقلی تردد می‌کنند؟

تردد در تهران حدود ۱۵ میلیون نفری در روزهای عادی فعالیت مردم برای حضور در محل کسب و کار یا مدرسه شاید نتوان گفت بسیار سخت است اما چیزی شبیه همین است، اگر از مترو یا اتوبوس استفاده کنید باید در میان انبوه جمعیت، هزاران مشکل جدی را پشت سر گذاشت تا به مقصد رسید، تاکسی هم که دردسرهای خاص دارد اما تردد با موتورسیکلت نیز به این وضعیت اضافه شده که بازی با جان در حجمی از ترافیک است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، براساس آمارهای شهرداری تهران اکنون ۳۴ درصد مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی و ۶۶ درصد دیگر یا از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند یا براساس برخی آمارها ۱۱ درصد مردم موتورسیکلت را به عنوان یکی از وسایل حمل و نقلی انتخاب می‌کنند، این آمارها نشان می‌دهد که مردم تهران چندان تمایلی برای استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند یا به خاطر شرایط سخت آن، دیگر وسایل را ترجیح می‌دهند.

مترو و اتوبوس از ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت به حساب می‌آیند اما باید با اعمال شاقه یا به عنوان یک کار سخت و شاید گفت سخت‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنیم از آنها استفاده کرد، اول صبح با آغاز فعالیت کاری یا زمان تعطیلی ادارات حجم زیادی از مسافران در این دو وسیله حمل و نقلی سوار می‌شوند که آنقدر حضور مردم زیاد است یا باید در میان این همه جمعیت له شدن و مشکلات احتمالی دیگر را تحمل کنیم یا در نهایت از تاکسی تحت عنوان یکی دیگر از ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران استفاده کرد.

البته که سوار شدن بر اتوبوس نیز در ایستگاه‌های بسیار شلوغ نیز با سختی کامل انجام می‌شود و در اصل برای بسیاری از مردم امکان اینکه روزانه بخواهند از تاکسی برای تردد خود استفاده کنند، وجود ندارد زیرا هزینه‌های آنان را در این شرایط سخت اقتصادی دوچندان می‌کند، البته این نکته مهم نیز وجود دارد که برخی استهلاک خودرو، هزینه‌های مازاد آن و در ترافیک‌های سنگین را به حضور در اتوبوس و مترو و یا تاکسی‌های سطح شهر ترجیح می‌دهند.

شاید اگر مردم تهران از حمل و نقل عمومی پایدار برخوردار باشند کمتر به استفاده از خودروی شخصی و یا حتی موتورسیکلت که با خطرات بیشتری همراه است، استفاده کنند، اما چاره‌ای نیست جزء اینکه خودروی شخصی خود را روزانه از خانه خارج کنند و تا رسیدن به مقصد حداقل با خیالی آسوده‌تر و دور از مشکلات مترو و اتوبوس سپری کنند.

استفاده ۳۴ درصد مردم تهران از حمل و نقل عمومی

علیرضا زاکانی شهردار تهران به تازگی گفته است که میزان استفاده شهروندان تهرانی از ناوگان حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد و مابقی (۶۶ درصد) نیز تردد با خودروهای شخصی یا موتورسیکلت است که باید بهره‌مندی مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت را به ۷۰ درصد رساند.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که سه هزار و ۷۱ دستگاه اتوبوس فعال وظیفه جابجایی مسافران در پایتخت را برعهده دارند، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۳.۶ سال است البته در مجموع پنج هزار و ۳۱۹ هزار دستگاه ناوگان فعال و غیرفعال اتوبوسرانی در تهران است که سه هزار و ۱۰۹ دستگاه مربوط به ناوگان بخش خصوصی و ۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه نیز به ناوگان بخش عمومی تعلق دارد.

از این تعداد بیش از ۲ هزار دستگاه به دلایل فنی و عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل مسافری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

همچنین اکنون هفت خط مترو در نقاط مختلف کلانشهر در حال جابجایی مسافران در میان حجم انبوهی از حضور مردم در این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند اما هیچ کدام از این وسایل نقلیه عمومی جوابگوی تردد ۲۰ میلیونی در تهران به عنوان پایتخت ایران نیست.

۸۰ هزار تاکسی در تهران

۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران وظیفه جابجایی مسافران در مناطق ۲۲گانه پایتخت را به عهده دارند اما به واسطه اینکه نیمی از آنها فرسوده است شاید این تاکسی‌ها در کنار اتوبوس‌ها و خطوط هفت‌گانه مترو نتواند نیازهای مردم در حوزه حمل و نقل را جوابگو باشند.

اختصاص ۱۱ درصد حمل و نقل شهری پایتخت به موتورسیکلت‌ها

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: موتورسیکلت ۱۱ درصد حمل و نقل شهری پایتخت را به خود اختصاص داده و بناست قرارگاهی در تهران تشکیل شود که در آن موتورسیکلت‌ها ساماندهی شوند و همه مسایل مربوط به موتورسوران از جمله مشکلات پلاک، معاینه فنی و وضعیت ایمنی آنها از این طریق برطرف خواهد شد.

پوریا علیمردانی اظهار کرد: این قرارگاه بدستور شهردار تهران راه‌اندازی می‌شود، قرار است موضوعاتی مانند استانداردسازی موتورسیکلت‌ها نیز در این مرکز بررسی شود و استفاده از موتورهای پرقدرت در سطح شهر، شناسایی پلاک‌ها از طریق سیستم‌های هوشمند و معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در آن پیگیری شوند.


ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی

شهردار تهران با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه حمل و نقل و ترافیک ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی است، گفت: در تلاش هستیم این ضعف برطرف و شهروندان استقبال بیشتری از مترو، اتوبوس و تاکسی کنند. ضعیف بودن ناوگان حمل و نقل عمومی برای کلانشهری همچون تهران اصلا زیبنده نیست به همین منظور ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شد.

زاکانی اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی تهران باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد اما امروز تنها ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در مدار فعالیت می‌کند یا مطابق مصوبات شهر تهران نیاز به ۱۰۰ هزار تاکسی دارد با این وجود تلاش کردیم قریب به هشت درصد از تاکسی‌هایی که خارج از مدار خدمت‌رسانی بودند وارد ناوگان کنیم همچنین در حوزه مترو نیز نخستین رام واگن از چین وارد کشور می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۲۷ هزار و ۶۵۰ تاکسی نیز تا پایان سال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می‌شود و به میزان یک و نیم برابر اتوبوس های فعلی نیز بر ظرفیت حمل و نقلی تهران اضافه خواهد شد.

محسن هاشمی، رییس سابق شورای شهر و مدیرعامل پیشین متروی تهران و حومه با واکاوی چالش‌های حمل و نقل عمومی پایتخت به ایرنا گفت: وضعیت کنونی ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر زیبنده نیست و معتقدم از برنامه‌ها بسیار عقب‌تر هستیم. می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره این مطلب را در خبر محسن هاشمی: وضعیت حمل و نقل عمومی زیبنده پایتخت نیست بخوانید.

ضرورت جایگزین برای خودروهای فرسوده

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز با تاکید بر اسقاط خودرو های فرسوده در حال تردد در سطح استان گفت: راهکار و نسخه علاج آلودگی هوای پایتخت توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت قطار شهری است.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان اظهار کرد: اکنون حدود ۴.۵ میلیون خودرو و ۴.۲ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بیش از ۴۰ درصد آنها عمر مفید خود را سپری کرده و فرسوده محسوب می‌شوند بنابراین لازم است به سرعت برای جایگزینی آنها تصمیم گرفته شود. از تولیدکنندگان و صنایع خودروسازی می‌خواهیم نسبت به تولید خودروهای برقی و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی اقدام کنند.

در چنین شرایطی باید به توسعه حمل و نقل عمومی در تهران فکر کرد شاید با افزایش ناوگانی همچون اتوبوس، توسعه خطوط مترو، نوسازی تاکسی‌ها و برنامه‌های دیگر بتوان چاره‌ای برای مشکلات هر روزه مردم داشت، مشکلاتی که دیگر سر به فلک کشیده است و با یک یا دو دستگاه اتوبوس یا چند واگن مترو حل نمی‌شود بلکه باید با بودجه‌های کلان برنامه‌های بهتر و بزرگتری در ناوگان حمل و نقل تهران اجرایی کرد.

اگر چه هرساله بودجه‌هایی به حوزه ناوگان حمل و نقل تهران اختصاص داده می‌شود اما باز هم ناکفی نیست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه شهری ۱۴۰۴ روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه در صحن شورا بررسی و تصویب شد که در نهایت نیمی از آن (۵۰ درصد) به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد.

مهدی چمران تاکید کرد: اولویت بودجه بر حوزه حمل‌ ونقل عمومی بوده که این میزان نشان‌دهنده توجه مدیریت شهری به توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ ونقل است.

انتهای پیام/

منبع
ایرنا

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

دکمه بازگشت به بالا