همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

یک جراح مغز و اعصاب درباره آلودگی هوا هشدار داد: به زودی و در سال‌های نزدیک افزایش ابتلا به تومورهای مغزی در کشور راه می‌افتد/ مونتاژکنندگان موتورسیکلت‌ رعایت کنند

عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی ماه هوای مطلوب به خود ندیده‌اند. به گفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها نقش موثری در آلودگی هوای پایتخت دارند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بهزاد اشجعی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسوده‌اند، اظهارکرد: درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری‌ هستند. از سال ۹۵ به بعد موتورسیکلت‌سازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلت‌ها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلت‌های کاربراتوری قابل توجه است. 

به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری می‌تواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد.

معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری کارساز نیست

اشجعی درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: معاینه فنی نمی‌تواند از  تردد موتورسیکلت‌های فرسوده جلوگیری کند چراکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلت‌های فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری می‌توان به راحتی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.

او تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت‌ها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی‌ موتورهای کاربراتوری با سیستم‌های سوخت انژکتوری دانست و گفت: طرح‌هایی هم در زمینه جایگزینی سیستم‌های سوختی موتورسیکلت‌ها از سوی سازمان‌ها ارائه شده است. به عنوان مثال در یکی از این طرح‌ها شهرداری تهران ادعا کرده  قصد دارد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.

به گفته او بر مبنای مطالعات، در شهر تهران ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت باز می‌گردد که عدد قابل ملاحظه‌ای است. 

این کارشناس آلودگی هوا تاکید کرد: مهم‌تر از مرحله معاینه فنی، نظارت و اعمال قانون است که در وهله اول بسیاری از موتورسیکلت‌های قدیمی‌تر اسناد معتبر ندارند و در بسیاری موارد دیگر نیز جریمه‌پذیر نیستند و به همین سبب روشی همچون معاینه فنی بازدارندگی لازم را برای موتورسیکلت‌ها ندارد.

اشجعی درباره تاثیرگذاری معاینه فنی خودروهای دیزلی بر کاهش آلایندگی هوا نیز گفت: عددی که برای سنجش آلایندگی خودروهای دیزلی در نظر گرفته شده ۲.۷ یا ۲.۸ است. این عدد را ۸۰ یا ۹۰ درصد ناوگان دیزلی پاس می‌کنند. این عدد در حد پایین در نظر گرفته شده است چرا که بخش قابل توجهی از خودروهای دیزلی، کامیون، اتوبوس  و مینی بوس‌ها فرسوده‌اند. به این ترتیب اگر حد مجاز بالایی قرار داده شود، اغلب‌ خودروها مردود خواهند شد. به همین سبب نظارت بر اعداد تعیین شده یکی از اقدامات لازم در این زمینه است.

۳ راهکار برای کنترل آلایندگی خودروهای دیزلی 

به عقیده این کارشناس آلودگی هوا نظارت بر مراکز معاینه فنی از یک سو، نظارت بر اعداد تعیین شده از سوی دیگر و بهسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است. 

وی با اشاره به لزوم نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: بعضی رانندگان خودروهای دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه می‌کنند، بعضی مراکز معاینه فنی به‌ویژه در تهران سختگیرانه برخورد می‌کنند. در مقابل مراکزی در شهرهای اطراف معاینه فنی را بسیار راحت‌تر صادر می‌کنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فتی تخلفاتی هم صورت می‌گیرد. 

اشجعی در پایان بر لزوم بهسازی و نوسازی خودروهای دیزلی نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر نظارت بر اعداد تعیین شده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، جایگزین کردن خودروهای پاک با خودروهای فرسوده راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست.

روزنامه اعتماد با آرمان سورانی یانچشمه، متخصص و جراح مغز گفت‌وگو کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 آلودگی آن‌قدر در لایه‌های جو زمین زیاد شده که حتی بارش باران و برف هم تمیزش نمی‌کند.

 به زودی و در سال‌های نزدیک یک سونامی بزرگ با عنوان افزایش ابتلا به تومورهای مغزی در کشور راه می‌افتد که دلیل اصلی آن هم فقط آلودگی هواست، اما این موضوع برای مدیران و مسوولان کشور اهمیتی ندارد.

از نظر بیماری‌های مغز، آلاینده‌های هوا به صورت تاریخی با بیماری‌های مختلفی مثل آلزایمر، دمانس یا فراموشی، اختلالات حواس، پارکینسون، سکته از نظر بیماری‌های مغزی به‌ شدت در ارتباط هستند. جدیدا هم که بیماری‌های دیگری مثل بیماری‌های اعصاب و روان اضافه شده است.

 یکسری گازهایی مثل ترکیبات گوگردی، نیتروژنی و از همه مهم‌تر کربن مونوکسید یا CO ارتباط بسیار معنی‌داری با بروز تومورهای مغزی بالاخص تومورهای مغز بدخیم داشتند.

استنشاق این کربن باعث افزایش 7درصدی تومورهای مغزی بدخیم در جامعه می‌شود، یعنی با در نظر گرفتن 100 میلیون جمعیت واقعی که 80 میلیون آماری است و 20 میلیون هم ثبت نشده (مهاجر قانونی و غیرقانونی و افرادی که در حاشیه مرزی کشور و شاید شناسنامه نداشته باشند و جمعیت کمی هم نیستند، به خصوص کودکان سیستان و بلوچستان) و افزایش 7درصدی ما به زودی 7 میلیون بیمار با تومور بدخیم در آینده نزدیک خواهیم داشت. 

شاید بگوییم 7درصد عددی نیست و حتی دو برابر هم نیست، اما در سطح جامعه، 7درصد افزایش در بروز یک تومور، یعنی 7 میلیون بیمار، یعنی لازم است 7 هزار بیمارستان تخصصی مانند امام‌خمینی یا بیمارستان فوق‌تخصصی الزهرای اصفهان داشته باشیم و این خیلی نگران‌کننده است؛ یعنی ما باید 7 هزار ساختمان هزار تختخوابی داشته باشیم تا اینها را درمان کنیم. این 7 میلیون نفر به هر حال خانواده و عزیز دارند، هزینه‌های مالی وحشتناکی برای دولت، اطرافیان و خودشان دارند.

انتهای پیام/

منبع
ایسناشرقاعتماد آنلاین

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

دکمه بازگشت به بالا