جایگزینی ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با موتورهای کار از سال آینده
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با تردد موتورسیکلتهای آلاینده در سطح شهر و نحوه تأمین موتورهای برقی، گفت: امیدواریم جایگزینی ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را با موتورهای کار از سال آینده شاهد باشیم.
به گزارش موتورسیکلت نیوز،، عبدالمطهر محمدخانی در نشست مجازی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سومین نشست سخنگوی شهرداری تهران با یک هفته وقفه به دلیل درگذشت خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم مرحوم مهدی علیرضایی برگزار میشود، اظهار کرد: همه ما در رسانه و حوزه شهری عزادار بودیم و مجدداً این ضایعه دردناک را به اصحاب رسانه تسلیت میگوییم.
وی ادامه داد: برای کاهش ترددها و کنترل مصرف انرژی و موضوعات مرتبط با آلودگی هوا و تعطیلی ادارات، نشست به صورت مجازی برگزار میشود و در کنار این مجموعه شهرداری با اعلام رسمی دکتر زاکانی، به پویش دو درجه کمتر که توسط رئیس جمهور آغاز شده، پیوسته است.
محمدخانی با بیان اینکه در تبلیغات و اطلاع رسانی این پویش نیز تلاش خود را انجام خواهیم داد، تصریح کرد: تمام بخشهای شهرداری به این پویش میپیوندند و در این زمینه کمکهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری تهران آنلاین در خصوص انتقادات مطرح شده به طرح من شهردارم، یادآور شد: ایده مترقی و پیشروانه بودجه ریزی مشارکتی موضوعی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا در حال پیگیری است و مراجعه به نظرات مردم برای حکمرانی شهر یک مسئله بسیار جدی در دنیاست و برای نمونه در اجلاس جهانی در شهر روسیه همه دیدیم که شهرداری تهران موفق شد جایزه جهانی بریکس را دریافت کند.
وی ادامه داد: در بسیاری از رویدادهای بین المللی بودجه ریزی مشارکتی به صورت جدی پیگیری میشود و مورد علاقه نهادهای بین المللی است و شهرداری تصمیم گرفته بخشی از اقدامات خود را با مراجعه به نظرات مردم انجام دهد و این نمودی از مردم سالاری دینی است و مردم برای منطقه و ناحیه خود تصمیم میگیرند که چه اتفاقی بیفتد. فارغ از گرایشهای سیاسی و مباحث حاشیه ای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد؛ کمااینکه برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند.
محمدخانی با بیان اینکه متأسفانه اینکه این موضوع درگیر مباحث سیاسی میشود و برخی رسانههای رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار میرود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته میکنند که نکته قابل تأملی است، یادآور شد: ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران برای طرح من شهردارم امسال تخصیص یافته و این بودجه صرف هزینههای پروژههای عمرانی، فرهنگی، محیط زیستی و شهرسازی محلات میشود.
وی با اعلام اینکه ۱۸ درصد طرحهایی که به رأی گذاشته شده از نظرات مردم برخاسته است، تصریح کرد: در مرحله اول ایدههای مردم برای اداره شهر را دریافت کردیم و پس از پالایشهای صورت گرفته توسط کارشناسان متخصص به رأی گذاشتیم. به نظر میرسد از سمت یک نهاد مردم سالارانه مثل شورای شهر باید بیشترین میزان همراهی با این طرح صورت بگیرد که البته همینطور هم هست و از سوی اکثریت اعضا شاهد حمایت هستیم و امیدواریم در دورههای بعدی نیز شاهد افزایش استقبال مردم باشیم.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر در مورد راهکارهای شهرداری برای رفع آلودگی هوای پایتخت، خاطرنشان کرد: آنچه که مورد وفاق همه مجموعه هاست قانون است و قانون هوای پاک وظیفه دستگاهها را مشخص کرده و تکالیف شهرداری تهران در رفع آلودگی هوا مشخص شده است. اولین و مهمترین بحث در این قانون توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز شهری و مدیریت پسماند است و در هر سه بخش در سه سال گذشته اقدامات تحولی جدی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری در خرید اتوبوسهای داخلی رکورد تاریخی را به ثبت رسانده و امروز بیش از هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و در شهر فعال است. در هر ماه ۸۰ تا ۱۰۰ اتوبوس جدید خریداری و اضافه میشود. این اقدام ذیل کمپین تهران دوست داشتنی نشانه گذاری شده و به مردم اطلاع داده میشود که این اتوبوسها با هزینه آنها خریداری شده است.
محمدخانی با اشاره به اورهال واگنهای مترو نیز گفت: آن بخش که متوجه شهرداری است توسعه حمل و نقل عمومی است. در خرید واگن نیز گزارشات لازم داده شده و از بهار سال آینده هر ماه دو تا سه رام قطار اضافه میشود. در روزهای گذشته هم تولید واگن ملی را شاهد بودیم و در بهار سال آینده شاهد ورود این قطارها نیز خواهیم بود. در کنار این موضوع ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی را نیز شاهد خواهیم بود و تعداد قابل توجهی از این دستگاهها تا پایان امسال به شهر اضافه خواهد شد.
وی به توسعه کمربند سبز تهران اشاره کرد و افزود: یک رکورد قابل توجه در این زمینه داریم و ۳.۵ میلیون درخت در این مدت غرس شده است. امیدواریم موضوع دستگاه زباله سوز نیز هر چه سریعتر به سرانجام برسیم.
سخنگوی شهرداری تهران به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری در رابطه با وضعیت نامناسب پیاده روها برای شهروندان نیز پاسخ داد و گفت: متولی پیاده راه سازی شهرداری مناطق ۲۲ گانه است و با پشتیبانی معاونت فنی و عمرانی تلاش میکنند. باید به این موضوع توجه داشت که وقتی در مورد پیاده روهای تهران صحبت میکنیم حرف از پیاده روهایی با وسعت فراوان است. هزار و ۲۹۷ کیلومتر فضای پیاده رو در تهران باید مناسب سازی شود که سال قبل در قالب طرح رصد و من شهردارم اتفاق خوبی رخ داد و بر اساس گزارشات سامانه ۱۳۷ چه در کاهش اعتراضات مردم و چه در تماسهای تأییدکننده، اتفاقات خوبی در این بخش به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی تهران رخ داده است.
وی اضافه کرد: رکورد خوبی در این زمینه به جا گذاشته شده، اما همانطور که گفتیم در مورد وسعت زیاد بحث میشود که در یک یا دو سال قابل جبران نیست؛ به هرشکل میتوان نقشه دقیق تمام پیاده روهای اصلاح شده را در اختیار قرار داد که ببینیم در هر منطقه کدام یک از معابر اصلاح شده است.