مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

انواع طبقه‌بندی موتورسیکلت‌ها

به گزارش موتورسیکلت نیوز، اگر شما یکی از افرادی هستید که با انواع مختلف موتورسیکلت آشنایی ندارید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را در شناخت بیشتر این نوع وسیله کمک کرده و راهنمایی جهت خرید احتمالی موتورسیکلت بعدی شما باشد.

استاندارد [1]

نوع استاندارد موتورسیکلت، که با نام «روداِستر یا نِیکِد» [2] نیز شناخته می‌­شود، معمولاَ دارای طرحی ساده بوده و برای استفاده در اغلب کاربردها مناسب است. ظرفیت موتور احتراقی این نوع از موتورسیکلت بین 125 تا 1000 سی­‌سی بوده و امکان قرار گرفتن بار، باکس حمل بار و زین متفاوت روی آن وجود دارد. کاور جلوی این نوع موتورسیکلت معمولاَ بزرگ نیست و ارگونومی [3] آن به نحوی است که راکب به‌صورت مستقیم و بدون تمایل خاصی به سمت جلو یا عقب روی موتورسیکلت سوار می‌­شود. ارتفاع زین در دامنه‌­ی کوتاه تا متوسط قرار می­‌گیرد و برای استفاده­‌ی بیشتر افراد مناسب است. تمامی موتورسیکلت­‌های طرح (سی­جی) [4] و موتورسیکلت‌هایی همچون (سی‌اف150) [5]، (آپاچی180) [6] و (پالس- اِن‌اس150) [7] نمونه­‌هایی از این کلاس موتورسیکلت در بازار ایران هستند.

شکل (1) کلاس استاندارد موتورسیکلت

کروزر [8]

این نوع موتورسیکلت، که گاهاَ با نام چاپر [9] نیز شناخته می­‌شود، جهت پیمایش­ راحت مسیرهای نسبتاَ طولانی با سرعت­‌های متوسط طراحی شده است. این موتورسیکلت معمولاَ دارای زینی با ارتفاع کم بوده که قابلیت اضافه کردن باری کوچک روی آن وجود داشته و این نوع موتورسیکلت را به وسیله­‌ای مطلوب جهت گشت­زنی تبدیل می­‌نماید. ظرفیت موتور احتراقی در این کلاس نیز بسیار متنوع بوده و از ظرفیت­‌های کم تا بیش از 1000 سی­‌سی را می‌­توان در این گروه یافت. نحوه قرارگیری راکب روی این موتورسیکلت به نحوی است که پاها به سمت جلو قرار گرفته و دست‌­ها در ارتفاع بالاتری روی فرمان قرار می­‌گیرند. موتورسیکلت (رگال رپتور) [10] از جمله موتورسیکلت‌­های این کلاس در بازار ایران است.

شکل (۲) کلاس کروزر موتورسیکلت

اسپورت [11]

موتورسیکلت نوع اسپورت برای کاربردهای با سرعت و چابکی بالا طراحی شده­ است و ارگونومی آن به نحوی است که راکب به سمت جلو متمایل می­‌شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت­‌های این نوع با دیگر انواع موتورسیکلت، وزن آن است. موتورسیکلت­‌های این کلاس معمولاَ یکی از سبک­‌ترین انواع موتورسیکلت هستند که از آلومینیوم و سایر مواد سبک در ساخت آن‌ها به وفور استفاده شده است تا قابلیت مانور و پایداری آن‌ها را افزایش دهد. زین معمولاَ در ارتفاع بلندی قرار می‌­گیرد تا امکان کج کردن حداکثری موتورسیکلت در هنگام مانور بدون برخورد پای راکب به زمین وجود داشته باشد. موتورسیکلت (کی­تی­ام آر‌سی200) [12] یکی از مدل‌های این کلاس موتورسیکلت در بازار ایران است.

شکل (۳) کلاس اسپورت موتورسیکلت

تورینگ [13]

این نوع موتورسیکلت معمولاَ بزرگ‌تر از سایر انواع موتورسیکلت بوده و دارای امکاناتی است که پیماش­‌های با مسافت طولانی را میسر می­‌سازد. این نوع موتورسیکلت فضای بار زیادی را در اختیار راکب قرار می‌­دهد و ارگونومی راحتی را برای سواری چندین ساعته فراهم می­‌آورد. موتورسیکلت­‌های این کلاس دارای کاور جلوی بزرگ می­‌باشند تا از برخورد باد با راکب جلوگیری کنند. ظرفیت موتور احتراقی این نوع موتورسیکلت معمولاَ بالا بوده تا قابلیت حرکت در سرعت­‌های بزرگراهی و حمل بارهای زیاد را ایجاد نماید. موتورسیکلت (بی­ام­و آر1200آر‌تی) [14] یکی از مدل­‌های این کلاس از موتورسیکلت محسوب می­‌شود.

شکل (4) کلاس تورینگ موتورسیکلت

اسپورت تورینگ

همانگونه که از نام آن مشخص است، این نوع موتورسیکلت ترکیبی از نوع اسپرت و تورینگ است. این کلاس از موتورسیکلت معمولاَ ارتفاع زین بلندتری نسبت به نوع تورینگ داشته و فضای بار بیشتری نسبت به موتورسیکلت نوع اسپرت در اختیار راکب قرار می‌­دهد. استایل ترکیبی این موتورسیکلت در کنار امکانات مناسب، امکان انجام سفرهای طولانی و با سرعت بالا را فراهم می‌آورد. ظرفیت موتور احتراقی این موتورسیکلت‌­ها در دامنه متوسط تا زیاد قرار می­‌گیرد. موتورسیکلت (کاوازاکی- کنکورز14 ای‌بی‌اس) [15] مثالی از این نوع موتورسیکلت است.

شکل (۵) کلاس اسپورت تورینگ موتورسیکلت

اسپرت دوگانه (یا دو منظوره) [16]

هدف از طراحی این نوع موتورسیکلت فراهم آوردن امکان حرکت روی هر مسیر دلخواه تحت هر شرایطی است. سیستم تعلیق و تایرهای آج برجسته این نوع موتورسیکلت برای حرکت در مسیرهای آفرود خشن نیز مناسب می‌باشند. ارتفاع زین نسبتاَ بلند بوده تا امکان حرکت در جاده­‌های دارای پستی بلندی و ناهموار را ایجاد نماید. این تیپ از موتورسیکلت معمولاَ فضای بار محدودی داشته و تنها امکان اضافه نمودن یک ساک کوچک در انتهای آن وجود دارد. موتورسیکلت (بی­ام­و- آر1200جی‌اس) [17] یکی از مدل­‌های این کلاس از موتورسیکلت است.

شکل (6) کلاس اسپورت دوگانه موتورسیکلت

اسکوتر [18]

برخی عقیده دارند که اسکوترها یک موتورسیکلت واقعی نیستند. اما، بدون شک توانایی جابجایی مسافر و بار را همچون موتورسیکلت­‌ها دارا هستند. اسکوترها برای کار در مناطق شهری طراحی شده­‌اند و امکان استفاده در سرعت­‌های بزرگراهی را دارا نیستند. این نوع موتورسیکلت­‌ها معمولاَ سبک وزن بوده و فاصله از زمین کمی دارند که آن‌ها را به وسایلی مناسب جهت حرکت در خیابان­‌های شهری تبدیل می‌­نمایند. ظرفیت موتور احتراقی این کلاس از موتورسیکلت­‌ها بین 50 تا 500 سی­‌سی بوده و فضای بار محدودی جهت قرار دادن چند بار کوچک در اختیار راکب قرار می­‌دهند. موتورسیکلت (وسپا- جی‌تی‌وی249) [19] یکی از موتورسیکلت­‌های این کلاس در بازار ایران است.

شکل (7) کلاس اسکوتر موتورسیکلت

موپد [20]

برخی عقیده دارند که موپدها را باید اسکوتر یا زیرمجموعه­‌ای از اسکوترها دانست، اما از لحاظ فنی بین این دو تفاوت وجود دارد. موپد دارای فریم [21] سبک‌­تر، بر اساس ظاهر دوچرخه، و موتور احتراقی کوچک‌تر (50 سی­‌سی یا کمتر) است. این موتورسیکلت­‌ها معمولاَ فضای باری در اختیار راکب قرار نمی‌­دهند و حتی در صورت قرار دادن، این فضا بسیار کم خواهد بود. دسته‌­ی دیگری از موتورسیکلت­‌ها نوع آندربون [22] است که از لحاظ ظاهری بسیار به موپد شباهت دارد با این تفاوت که معمولاَ نسبت به موپدها دارای ظرفیت موتور احتراقی بیشتر و چرخ­‌های با سایز بزرگ‌تر هستند. موتورسیکلت مودناس از جمله مدل‌­های کلاس آندربون در بازار ایران است.

شکل (8) کلاس موپد موتورسیکلت

آفرود [23]

موتورسیکلت­‌های آفرود، همان‌طور که از نامشان مشخص است، برای حرکت در مسیرهای آفرود استفاده می‌­شوند. این نوع موتورسیکلت دارای ارتفاع زین زیاد جهت قرار دادن سیستم تعلیق بلند است تا امکان کنترل موتورسیکلت روی دست­اندازهای خشن مسیر وجود داشته باشد. این موتورسیکلت­‌ها معمولاَ فاقد تزئینات خاصی هستند. موتورسیکلت­‌های آفرود خود دارای دسته‌بندی­‌های متفاوتی هستند؛ موتوکراس [24]، ایندورو [25]، تریل [26]، تریالز [27] و تِرَک مسابقه‌­ای [28] از انواع موتورسیکل‌ت­های آفرود هستند. ب‌ طور مثال، موتورسیکلت (کی­تی‌­ام- ایی‌ایکس‌سی-اف248) [29] یکی از موتورسیکلت­‌های آفرود کلاس ایندورو در بازار ایران است.

شکل (9) کلاس آفرود موتورسیکلت

نویسنده: خانم مهندس هدی ایوانی (مدیر کنترل کیفیت شرکت تولیدی و صنعتی جهان­رو)

[1] Standard

[2] Roadster or Naked

[3] Ergonomics

[4] CG

[5] CF150

[6] Apache180

[7] Pulse NS150

[8] Cruiser

[9] Chopper

[10] Regal raptor

[11] Sport

[12] KTM RC200

[13] Touring

[14] BMW-R1200RT

[15] Kawasaki Concours14 ABS

[16] Dual Sport (or Dual Purpose)

[17] BMW R1200 GS

[18] Scooter

[19] Vespa GTV249

[20] Moped

[21] Frame

[22] Underbone

[23] Off-road

[24] Motocross

[25] Enduro

[26] Trail

[27] Trials

[28] Track Racing

[29] KTM EXC-F248

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا