همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

برای پوشش‌های بیمه موتورسیکلت؛ چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

هدف از بیمه موتورسوار حفاظت از جان و مال راکب در برابر تمام آسیب‌هایی است که او را در خیابان‌های همیشه‌شلوغ تهدید می‌کند. این یک الزام قانونی است تا هرگز کسی نگران هزینه‌ها و خسارات ناشی از تصادفات و حوادث ناگهانی نباشد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در این مقاله هرآنچه در مورد خرید بیمه موتور سیکلت لازم است بدانید، برایتان بازگو کرده‌ایم: از میزان پوشش بیمه موتور تا شرایط و الزامات پوشش بیمه شرکت‌های بیمه‌گر.

از سال ۱۳۹۵ تمام راکبان وسیله نقلیه موتوری برای تردد در سطح شهر موظف به داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر هستند. این مصوبه قانونی اگرچه در نگاه اول راکب را به زحمت می‌اندازد، درصورت بروز حوادث رانندگی با موتور، محافظ جان او و جان و مال اشخاص ثالث آسیب‌دیده در حادثه است. شرکت بیمه‌گر بسته به میزان سقف قرارداد بیمه‌نامه و میزان پوشش انتخاب‌شده توسط فرد، خسارت‌های منجر به نقص عضو، ازکارافتادگی و فوت را جبران می‌کند و مقداری از هزینه‌های پزشکی را پوشش می‌دهد.

برای درک بهتر اهمیت خرید بیمه موتور سیکلت و دلیل اجباری بودن آن، مهم است عواقب نداشتن بیمه را بدانید. چنانچه راکب موتور سیکلت بیمه‌نامه معتبر نداشته باشد:

  • درصورت ایست پلیس موتور توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد شد؛
  • راننده مقصر موظف به پرداخت کلیه خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث رانندگی است؛
  • جریمه دیرکرد بیمه به راننده تعلق می‌گیرد؛
  • امکان معامله موتورسیکلت برای مالک آن وجود ندارد.

بیمه اجباری موتور سیکلت دراصل بیمه شخص ثالث نام دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، خسارت مالی و جانی را برای شخص سومی در نظر می‌گیرد که در حادثه رانندگی آسیب دیده است. مهم است بدانید خسارات مالی راکب مقصر در حادثه تحت‌پوشش بیمه شخص ثالث قرار نمی‌گیرد‌ و اگر به چنین پوششی نیاز دارد، باید برای خرید بیمه حوادث موتور سیکلت اقدام کند. اگر موتورسوار بیمه‌نامه معتبر داشته باشد، درصورت بروز حادثه شرکت بیمه‌گر کلیه خسارت‌های زیر را جبران می‌کند:

  • کلیه خسارت‌های جانی که در حادثه رانندگی به راکب موتور سیکلت وارد شده است.
  • کلیه خسارت‌های جانبی که در حادثه رانندگی به اشخاص ثالث وارد شده است، مواردی مثل شکستگی، نقص عضو، آسیب‌های جزئی و کلی، ازکارافتادگی و فوت.
  • کلیه خسارت‌های مالی که در حادثه رانندگی به اشخاص ثالث وارد شده است.

راکب با خرید بیمه موتور سیکلت از جان و مال خود در سوانح رانندگی محافظت می‌کند. طبق قانون جدید بیمه موتور سیکلت که شرکت بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۳ تعیین کرده، سقف تعهدات جانی شرکت بیمه‌گر معادل نرخ دیه کامل یک شخص مسلمان است. این مبلغ در ماه‌های حرام معادل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در باقی ماه‌ها معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود و در صورت فوت شخص ثالث در سانحه موتوری، از جانب شرکت بیمه موتور سیکلت به خانواده متوفی تعلق می‌گیرد.

سقف تعهدات مالی شرکت بیمه نیز توسط بیمه‌گزار و براساس میزان پوشش انتخابی او تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۳ میزان پوشش مالی شرکت بیمه بین ۴۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون تومان است.

اکنون یک پرسش مهم پیش می‌آید و آن اینکه حق بیمه موتور سیکلت برای این میزان تعهد جانی و مالی شرکت بیمه چقدر است؟

شرکت بیمه مرکزی برای تعیین حق بیمه پایه تعداد سیلندر موتور سیکلت را در نظر می‌گیرد. بر این اساس در سال جاری حق بیمه پایه موتور سیکلت‌های گازی، دنده‌ای تک سیلندر، دنده‌ای ۲ سیلندر به بالا و دنده‌ای دارای ۳ چرخ به شرح زیر است:

  • موتور سیکلت گازی معادل ۱,۰۲۵,۲۰۰ تومان؛
  • موتور سیکلت دنده‌ای تک سیلندر معادل ۱,۲۵۲,۴۰۰ تومان؛
  • موتور سیکلت دنده‌ای ۲ سیلندر به بالا معادل ۱,۳۷۵,۷۰۰ تومان؛
  • موتور سیکلت دنده‌ای دارای ۳ چرخ یا ساید کار معادل ۱,۴۷۹,۷۰۰ تومان.

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی مهم‌ترین شرط پوشش خسارات توسط شرکت بیمه‌گر این است که راننده وسیله نقلیه موتوری اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت کرده و بیمه‌نامه معتبر داشته باشد. در ادامه به سایر الزامات پوشش بیمه اشاره می‌کنیم.

1. پوشیدن کلاه ایمنی: هم راکب هم سرنشین!

آیا می‌دانستید در سوانح رانندگی با موتور، بیشترین آسیب به راننده وسیله نقلیه موتوری از ناحیه سر و گردن است؟ به‌دلیل آمار بسیار بالای آسیب سروگردن راکبان، داشتن کلاه برای تمام موتورسواران و سرنشینان آنها اجباری و شرط پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه‌گر است! همان‌طور که رانندگان خودرو درصورت نبستن کمربند ایمنی جریمه می‌شوند، موتورسوارانی که کلاه ایمنی ندارند در سطح شهر جریمه می‌شوند و چنانچه حادثه ناگواری رقم بزنند، شرکت بیمه هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال آسیب‌های جانی و مالی وارده نخواهد داشت.

۲. رعایت ظرفیت مجاز موتورسیکلت

یکی از مهم‌ترین شرایط شرکت‌های بیمه‌گر برای پرداخت خسارت حادثه با موتور، رعایت ظرفیت مجاز موتورسیکلت حین حادثه است. قانون بیمه اجباری میزان ظرفیت مجاز وسایل نقلیه را تعریف کرده و طبق این قانون، حداکثر تعداد سرنشین موتور سیکلت برای پرداخت خسارت بیمه ۲ نفر است: یک نفر راننده به‌علاوه حداکثر یک سرنشین. چنانچه تعداد سرنشینان موتور در حادثه از ۲ نفر بیشتر باشد، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت نیست.

۳. داشتن گواهی‌نامه معتبر و فعال

راکبان موتورسوار برای تردد در سطح شهر باید گواهی‌نامه رانندگی با موتور سیکلت داشته باشند. البته مالک موتور سیکلت بدون ارائه گواهی‌نامه هم می‌تواند بیمه شخص ثالث خریداری کند، اما درصورت بروز حادثه، چنانچه راکب موتور سیکلت گواهی‌نامه فعال و معتبر نداشته باشد، پس از آنکه شرکت بیمه‌گر خسارت حادثه را پرداخت کرد، راکب موظف به بازگرداندن این مبلغ به شرکت بیمه است.

۴. داشتن برگه معاینه فنی معتبر

مالک وسیله نقلیه موتوری موظف است هرساله با مراجعه به مراکز معاینه فنی، وضعبت فنی موتور سیکلت را بررسی و برگه معاینه فنی معتبر را دریافت کند چراکه اگر نقص فنی عامل سانحه باشد، مسئولیت پرداخت خسارت متوجه شرکت بیمه‌گر نیست.

تصادفاتی که عمدی باشند یا خساراتی که براثر حمله و شورش به موتور سیکلت ایجاد شوند، به‌هیچ‌وجه تحت‌ پوشش شرکت بیمه قرار نمی‌گیرد. چنانچه برای کارشناس بیمه محرز شود که خسارت ناشی از نقص فنی موتور بوده، براثر فرار موتورسوار از نیروی انتظامی و طی تعقیب‌و‌گریز اتفاق افتاده یا راننده حین سانحه مشروبات الکلی مصرف کرده است، مبلغی به‌عنوان جبران خسارت سانحه به راکب تعلق نمی‌گیرد.

موتورسیکلت راحت‌ترین و البته یکی از خطرناک‌ترین وسایل نقلیه است که حتی درصورت سوانح کوچک می‌تواند آسیب‌های جدی به‌دنبال داشته باشد. اگر مالک موتور هستید، با خرید بیمه موتورسیکلت می‌توانید از جان و سرنشینان و اشخاص ثالث در حوادث کوچک‌ و بزرگ محافظت کنید.

شما اطلاعات دیگری درباره پوشش‌های بیمه موتور سیکلت دارید؟ حتما نظرات ارزشمندتان را برای ما و همراهان عزیز ما بنویسید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

منبع
تریبون

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا