همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

انقلاب باجاج موتور: اولین موتورسیکلت «سی‌ان‌جی» جهان رونمایی می‌شود

شرکت موتورسیکلت‌سازی باجاج(Bajaj) به‌زودی از اولین موتورسیکلت در جهان که با سوخت CNG کار می‌کند، رونمایی خواهد کرد که می‌تواند موتورسیکلت‌ها را از نظر زیست محیطی پایدارتر و کارکردن آنها را ارزان‌تر کند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، گزارش شده است که شرکت موتورسیکلت‌سازی باجاج (Bajaj) اولین موتورسیکلت CNG جهان را در ماه ژوئن عرضه خواهد کرد.

به نقل از ان‌ای، ما در طول سالیان شاهد تعدادی جایگزین پیشنهادی برای سوخت موتورسیکلت‌ها به جای استفاده از بنزین بوده‌ایم که از جمله آنها می‌توان از بخار، هیدروژن، آب و باتری نام برد. اکنون یک سازنده موتورسیکلت در حال آماده شدن برای عرضه اولین موتورسیکلت CNG جهان است.

کلمه CNG مخفف Compressed Natural Gas به معنای گاز طبیعی فشرده شده است که همانطور که از نامش پیداست از فشرده‌سازی گاز طبیعی به کمتر از ۱ درصد حجم آن در فشار استاندارد جو تولید می‌شود و می‌توان از آن به عنوان منبع سوخت برای موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد؛ جایی که یک مخزن استوانه‌ای، گاز را قبل از رسیدن به محفظه احتراق از طریق خطوط سوخت و از طریق یک تنظیم کننده فشار تغذیه می‌کند تا با هوا مخلوط و توسط شمع مشتعل شود.

شرکت هندی باجاج قرار است موتورسیکلت گاز طبیعی فشرده(CNG) خود را در ژوئن سال جاری عرضه کند. این فناوری که مشابه با موتورسیکلت‌های گاز طبیعی مایع(LPG) است، می‌تواند اثرات زیست محیطی موتورسیکلت‌ها را در آینده به طور چشمگیری کاهش دهد.

گفتنی است که LPG اغلب در مقایسه با بنزین یا گازوئیل، گزینه‌ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود و هم اکنون به شکل گسترده‌ای در اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و خودروهای سواری استفاده می‌شود.

آیا CNG راهکار آینده است؟

در حالی که استفاده از سوخت CNG مدتی است که در سطح جهانی در دسترس است، موتورسیکلت CNG آینده باجاج اولین مدل تولیدی در نوع خود در جهان است. این شرکت بیش از یک سال است که نمونه اولیه موتور سیکلت خود را با موتور CNG ساخته است.

راجیو باجاج، مدیر عامل این شرکت در مصاحبه‌ای در نوامبر ۲۰۲۳ اظهار کرد که نمونه اولیه موتورسیکلت CNG این شرکت، کاهش ۷۵ درصدی انتشار مونوکسید کربن را در مقایسه با یک موتورسیکلت بنزینی نشان داده است.

وی همچنین به کاهش قابل توجه انتشار کربن دی اکسید(CO2) و انتشار تقریباً صفر هیدروکربن‌های غیر متان اشاره کرد.

باجاج همچنین خاطرنشان کرد که موتورسواران می‌توانند انتظار کاهش قابل توجهی در هزینه‌های عملیاتی داشته باشند که تنها از نظر هزینه سوخت از ۵۰ تا ۶۵ درصد متغیر است.

اگر اینطور باشد، موتورسیکلت CNG باجاج به گزینه‌ای سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه تبدیل می‌شود.

قابل ذکر است که این موتورسیکلت جدید ابتدا در کشور هند عرضه خواهد شد.

کشور هند یک بازار ایده‌آل به عنوان یک بستر آزمایشی است، زیرا انتظار می‌رود ارزش بازار موتورسیکلت در سال جاری در این کشور حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد و اگر در آنجا کارایی خود را نشان دهد، با اطمینان نسبی می‌توان گفت برای استفاده در سایر کشورها نیز مناسب است و می‌توان آن را صادر کرد.

عرضه زودتر از موعد

راجیو باجاج در همان مصاحبه اشاره کرد که این شرکت قصد دارد این موتورسیکلت را در سال ۲۰۲۵ عرضه کند. با این حال، به گفته رسانه‌های هندی، در جدول زمانی آن بازنگری شده و رونمایی از آن برای ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴(۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تعیین شده است.

چند عکس در ماه مارس از یک موتورسیکلت استتار شده با یک مخزن سوخت غیرعادی بزرگ به اشتراک گذاشته شد که گفته شد در کنار یک مدل باجاج پلاتینا ۱۱۰ در حال گذراندن آزمایش‌های محک است. این نشان می‌دهد که موتورسیکلت CNG باجاج احتمالا با موتوری ۱۱۰ سی‌سی عرضه شود.

همچنین ماه گذشته عکس‌های بیشتری منتشر شد که به نظر می‌رسید این موتورسیکلت دارای پیشرانه ۱۲۵ سی‌سی و تنظیمات دوگانه‌سوز است. این عکس‌ها برخی مشخصات بالقوه را نیز از جمله چرخ‌های با قطر ۴۳ سانتی‌متر با لاستیک‌های بدون تیوب ۸۰/۱۰۰، صفحه کیلومتر نیمه دیجیتال، فرمان تلسکوپی و چراغ جلوی LED نشان می‌دادند.

با این حال خود شرکت باجاج هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد موتورسیکلت جدید خود منتشر نکرده است. اما اگر در تاریخ وعده داده شده عرضه شود، دیگر لازم نیست خیلی منتظر بمانیم تا این موتورسیکلت که هنوز نامی برای آن اعلام نشده است، به طور رسمی معرفی شود.

انتهای پیام/

منبع
ایسنا

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا