مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

گروه «کی‌تی‌ام» با تصاحب 25 درصد دیگر، مالک 50.1 درصدی «ام‌وی‌آگوستا» شد

ام‌وی آگوستا در طرح تجدید ساختار شکست خورد. در سال 2023 فروش جهانی به 1.800 سقوط کرد که کمترین میزان در این قرن بود و گروه کی‌تی‌ام اکنون تصمیم گرفته است که کنترل شرکت را در دست بگیرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در پایان، زمانی که تولید واقعاً داشت متوقف می‌شد، کی‌تی‌ام جلو رفت و 50.1درصد از شرکت را به‌دست آورد.

در نوامبر 2022، کی‌تی‌ام آ.جی، یکی از شرکت‌های تابعه (PIERER Mobility AG)، 25.1درصد از سهام (MV Agusta Motor S.p.A) مستقر در وارسه (ایتالیا) را به‌عنوان بخشی از افزایش سرمایه به‌دست آورد.

به‌عنوان بخشی از این همکاری، کی‌تی‌ام آ.جی زنجیره تامین و خرید ام‌وی آگوستا را در اکتبر 2023 به‌عهده گرفت.

علاوه‌براین، طیف محصولات ام‌وی آگوستا نیز تا حدی از طریق شبکه فروش جهانی «پیِرِر موبیلیتی» توزیع شده است.

اختیار خرید اعطا شده به کی‌تی‌ام آ.جی بر اساس صورت‌های مالی سالانه (در تاریخ 31 دسامبر 2025) برای به‌دست آوردن اکثریت سهام ام‌وی آگوستا موتور، اکنون پیش از موعد اعمال خواهد شد.

قیمت خرید 25 درصد باقیمانده سهام طبق روش ارزشیابی توافق شده قبلی بر اساس مالیات و استهلاک (EBITDA multiple) محاسبه شد. این بدان معناست که کی‌تی‌ام آ.جی اکثریت و همچنین مدیریت صنعتی ام‌وی آگوستا موتور را در اختیار خواهد گرفت.

در میان‌مدت، حجم تولید سالانه بیش از 10 هزار موتورسیکلت ممتاز آگوستا در کارخانه «وارسه» برنامه‌ریزی شده است.

این شرکت در سال 2019 توسط یک خانواده روسی با طرح‌های بازسازی جاه‌طلبانه خریداری شد. آن‌ها زمانی وارد شدند که فروش جهانی با تنها 2.478 فروش در سال 2018 به کمترین میزان در 20 سال اخیر رسید.

با این حال، آن‌ها به بانک‌ها و مطبوعات اعلام کردند که می‌توانند تولیدکننده را با هدف رسیدن به فروش 10 هزار دستگاهی در 2/3 سال، اصلاح کنند.

گسترش همه‌گیری به وضوح بر زمان‌بندی آن‌ها تأثیر گذاشت، اما فروش در سال‌های 2020، 2021 و حتی در سال 2022 ناامیدکننده بوده است.

فروش در سال 2022 با بیش از نیمی از بهترین عملکرد در دهه گذشته (6.2 هزار دستگاه در سال 2015) به‌طور جزئی از 3 هزار دستگاه فراتر رفت و مالک مجبور شد به‌عنوان اولین قدم قبل از ترک شرکت به‌دنبال شریک جدیدی بگردد.

در واقع، در نوامبر 2023، گروه کی‌تی‌ام 25 درصد از ام‌وی آگوستا را به‌دست آورد و دو منطقه استراتژیک، خرید و توزیع را تحت کنترل مستقیم قرار داد. فقط دلایل مالی و اقتصادی روند خرید کامل را کمرنگ کرده است.

در پایان سال 2023، این شرکت خط تولید جدیدی را ارائه کرد که قادر به انتشار 1000 دستگاه در روز بود.

در واقع، در سال 2023 ام‌وی آگوستا توانست تنها 1.823 فروش جهانی داشته باشد که 42.5 درصد با یک رکورد منفی جدید کاهش یافته است.

میراث برند

ام‌وی آگوستا موتور توسط «کنت دومنیکو آگوستا» در 19 ژانویه 1945 به‌عنوان یکی از شعبه‌های شرکت هواپیماسازی آگوستا در نزدیکی میلان ایتالیا تاسیس شد.

دلیل تولید و فروش موتورسیکلت تقریباً صرفاً تأمین مالی علاقه مالکان به مسابقه بود. آن‌ها مصمم بودند که بهترین تیم مسابقه موتورسیکلت «گرند پریکس» در جهان را داشته باشند و از هیچ هزینه‌ای برای علاقه خود دریغ نکردند. ام‌وی آگوستا اولین نمونه اولیه خود را به نام “98” در سال 1945 تولید کرد و در سال 1948، این شرکت یک تک آهنگ 125 سی‌سی دو زمانه را برای شرکت در جایزه بزرگ ایتالیا در «مونزا» ساخت. آن‌ها بلافاصله با شروع افسانه پیروز شدند.

ام‌وی آگوستا در مسابقات گرندپری مسلط شد و 17 قهرمانی متوالی 500 سی‌سی جهانی را به‌دست آورد. ماهیت رقابتی دومنیکو آگوستا او را به استخدام برخی از بهترین موتورسواران آن زمان سوق داد، از جمله (کارلو اوبیالی، جان سورتیز، مایک هیلوود، جاکومو آگوستینی، فیل رید و بهترین مهندسان)، به ویژه «آرتورو مگنی». دوچرخ‌های مسابقه‌ای سه و چهار سیلندر به‌دلیل هندلینگ عالی در جاده معروف بودند.

با مرگ کنت دومنیکو آگوستا در سال 1971، این شرکت نیروی راهنمای خود را از دست داد. این شرکت آخرین جایزه بزرگ خود را در سال 1976 برد و در پایان فصل آن‌ها از مسابقه خارج شدند. موقعیت اقتصادی نامطمئن شرکت، ام‌وی آگوستا را مجبور کرد به‌دنبال یک شریک مالی جدید باشد. راه‌حلی در قالب غول تامین مالی عمومی “EFIM” پیدا شد که خواستار خروج ام‌وی آگوستا از صنعت موتورسیکلت در صورت داشتن شانسی برای اصلاح امور مالی خود بود. با این حال، آن‌ها تا سال 1980 به فروش دوچرخ ادامه دادند، زمانی که آخرین دستگاه در انبارهای (Cascina Costa) تولید شد.

گروه کاجیوا (خانواده Castiglioni) علائم تجاری ام‌وی آگوستا را در سال 1991 خریداری کرد، اما تنها در سال 1997 اولین موتورسیکلت جدید ام‌وی آگوستا را معرفی کرد، زمانی که گروه در حال فروش دوکاتی به یک صندوق آمریکایی بود. با این حال، علیرغم این‌که توانستند چندین شریک مالی مانند پروتون (2001)، هارلی دیویدسون (2009)، مرسدس (2014) و در نهایت یک صندوق سرمایه‌گذاری، گروه اقیانوس سیاه (2016) پیدا کنند، برای بازسازی شرکت تلاش کردند.

آخرین مالک یک خانواده روسی است که در سال 2019 کنترل را به‌دست گرفت و امروزه این شرکت تحت رهبری تیمور سرداروف است که تیم مدیریت جدیدی را ایجاد کرده و تلاش زیادی برای عقب‌نشینی شرکت در یک ثبات مالی انجام می‌دهد. برنامه‌های بلندپروازانه برای آینده.

علیرغم مشکلات مالی، در بیست سال گذشته ام‌وی آگوستا موتورسیکلت‌های ایتالیایی بسیار شیک تولید کرد و خط تولید کنونی از خانواده‌های سوپراسپرت برتر (Brutale، Dragster، Turismo Veloce، F3، Rush و Superveloce) تشکیل شده است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا