مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رشد بسیار محدود یاماها در سال 2023

فروش جهانی موتورسیکلت یاماها در حال بهبود است. با این حال، در سال 2023 رشد بسیار محدود بود. در واقع، فروش 4.6 میلیون دستگاه (+0.8٪) بوده است که هنوز با بیش از 6 میلیون دستگاه سال قبل فاصله دارد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، برای چندین دهه، قانون یاماها در سناریوی جهانی دوچرخ، پیروی از رهبر بازار (هوندا) است که قادر به پر کردن شکاف نیست، اما قانون محکم “اول از دیگران” را حفظ کرده است.

هنگامی که در سال 2011 هوندا و هیرو از هم جدا شدند، هیرو به‌عنوان یک شرکت مستقل در ابتدا فقط در هند و به‌تدریج در سراسر جهان، هیرو به سرعت رشد کرد و از یاماها در رتبه دوم پیشی گرفت.

مشکل فقط از دست دادن یک رتبه نیست، بلکه از دست دادن حجم است و این داستان دهه آخر برای یاماها است. با شروع فروش 5.8 میلیونی در سال 2012، شرکت ژاپنی تا سال 2019 به‌تدریج فروش خود را از دست داد. سپس، با ورود کووید 19، در سال 2020 فروش جهانی به‌شدت کاهش یافت و رکورد منفی (3.4 میلیون دستگاه) را تجربه کرد.

از سال 2021 یاماها در حال بهبود است در حالی که در سال 2023 رشد بسیار محدود بود. در واقع، فروش 4.6 میلیون (+0.8٪) بوده است که هنوز با بیش از 6 میلیون دستگاه سال 2022 فاصله دارد.

در حالی که فروش در لاتام (+‌16.5%) و در شرق اروپا (+32.9%) و غرب اروپا (+11.1%) به‌سرعت در حال رشد است، روند در آسیا (چین، ژاپن، کره و تایوان) منفی است. در منطقه هندی (هند، پاکستان، بنگلادش و دیگران) فروش 1.7 درصد افزایش یافته است. یاماها در واقع پس از هوندا و هیرو سومین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان است.

بخش موتورسیکلت یاماها در سال 1955 تأسیس شد و در 1 ژوئیه 1955 در ژاپن تأسیس شد، و توسط Genichi Kawakami اداره می‌شد. محصول اولیه یاماها یک موتورسیکلت 125 سی‌سی (7.6 مکعب اینچ) دوچرخ تک سیلندر به نام YA-1 بود. در سال 1968 یاماها اولین موتورسیکلت چهار زمانه خود را با نام (XS-1) روانه بازار کرد. یاماها (XS-1) یک دوقلو 650 سی‌سی چهار زمانه بود، ماشینی بزرگ‌تر و قدرتمندتر که با حجم و عملکرد دوچرخ‌های بریتانیایی محبوب آن دوران، مانند (Triumph Bonneville و BSA Gold Star) برابری می‌کرد. در اوایل دهه 1970، یاماها برای تولید خانواده‌های RD دو سیلندر و تک سیلندر RS، با انواع مختلفی از ظرفیت‌ها، را به طراحی‌های قبلی پیستونی خود اضافه کرد.

تا سال 1980، ترکیب ترجیحات مصرف‌کننده و مقررات زیست‌محیطی باعث محبوبیت فزاینده چهار زمانه شد. سوزوکی به تولید سری دو زمانه جی‌تی خود، از جمله پرچمدار (GT-750) دو زمانه 750 سی‌سی با آب خنک‌کننده در سال 1977 پایان داد.

در سال 1998 یاماها یک دوچرخ جاده‌ای 1000 سی‌سی چهار سیلندر به نام (YZF “R1”) را به بازار عرضه کرد، این مدل سبک جدیدی از طراحی گیربکس را معرفی کرد که طول کلی جعبه موتور/گیربکس را کوتاه کرد تا یک واحد جمع و جورتر را فراهم کند. این به نوبه خود به موتور اجازه می‌دهد تا در قاب جلوتر قرار گیرد.

در سال 1995، یاماها ساخت (Star Motorcycles) را اعلام کرد، نام تجاری جدیدی برای سری موتورسیکلت‌های کروزر خود در بازار آمریکا. در بازارهای دیگر، موتورسیکلت استار همچنان با برند یاماها به فروش می‌رسد.

در سال 2007، یاماها کارخانه فیلیپین را تأسیس کرد و موتورسیکلت‌های یاماها را با نام شرکت یاماها موتور فیلیپین، یکی از بیش از 20 شرکت تابعه در سراسر جهان که در تمام قاره‌ها فعال است، توزیع می‌کند.


آمار فروش جهانی موتورسیکلت‌های هوندا در سال ۲۰۲۳ اعلام شد

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
علی صالحی
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا