محمدعلی نژادیان: چندین سال است که هشدار امروز را می‌دادیم

نژادیان: مدتی است که شاهد برپایی کارخانه‌ و کارگاه‌های مختلف در زندان‌های ایران توسط مونتاژکنندگان هستیم و اکثریت هم ادعا می‌کنند با نیت «مسئولیت اجتماعی» این کار خیر را انجام می‌دهند، اما واقعا این موضوع واقعیت دارد؟ یا به‌دلیل امتیازهای ویژه و کمبود کارگر است؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از کارآفرینی‌پرس، محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: طی یک ماه گذشته، توسط مونتاژکنندگان ایرانی چندین شعبه از کارخانه‌های مختلف در زندان‌ها تاسیس شده‌ است، که قطعا در نگاه اول کار پسندیده‌ای است و قطعا عده‌ای از کارفرماها با نیت خیر این کار را کرده‌اند، اما اگر از ابعاد مختلف به آن بنگریم سوال‌های متعددی ایجاد می‌شود‌ و اگر از همه ابعاد بررسی نشود در یک جا (زندان) مشکل حل شده و باعث ایجاد امید می‌شود و برعکس در جای دیگر (جامعه و جوانان جویای کار) باعث ناامیدی شده و مشکلات دیگری رخ خواهد داد.

چندین سال است که هشدار امروز را می‌دادیم

با توجه به این‌که حقوق پایه وزارت کار (و حتی بالاتر از آن) کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد، از قبل پیش‌بینی می‌شد که کم‌کم کارگران کارخانه‌ها را ترک کنند و به‌سمت کار با اسنپ، پیک موتوری و … بروند که اینجانب طی چند سال گذشته بارها هشدار این موضوع را در رسانه‌ها اعلام کرده بودم. چه بسا تعدادی از جرایم مانند سرقت و کلاه‌برداری‌ها و … به‌دلیل بی‌درایتی مسئولان دولت‌ها در چند سال گذشته بوده است که باعث شد تورم‌، از پایه حقوق وزارت کار پیشی بگیرد.

بیان یک فرضیه

یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی‌ها همین رهاشدگی‌های ارزی است. بسیاری از صنایع و واردکنندگان منابع کشور را غارت می‌کنند که آخرین مورد آن که فعلا کشف شده است، «چای دبش» است و قطعا موارد دیگری هست که هنوز کشف نشده است. اما آیا مسئولان به این فکر کرده‌اند که شاید بعضی از صنایع به چینی‌ها می‌گویند فاکتورهای آن‌ها را دو برابر صادر کنند تا بتوانند ارزهای نیمایی را از ایران خارج کنند؟ (یعنی فاکتور را دو برابر می‌گیرند و زمانی که پول به چین منتقل شد مبلغی که اضافه در فاکتور بوده است به حساب‌های اعلام شده این افراد در خارج از ایران واریز می‌شود و در آخر هم پول را خارج کرده‌اند و هم محصولات را با قیمت چند برابری در ایران به فروش می‌رسانند. البته حالت دوم آن به این صورت است که فرد ایرانی یک شرکت در امارات، ترکیه و… تاسیس می‌کند و آن شرکت از چین یا … خرید کرده و با دستکاری فاکتور هر رقمی بخواهد برای شرکت خودش در ایران فاکتور صادر می‌کند).

دردآورتر از همه‌ی دردهای مردم این است که بسیاری از این افراد امروز نقش ناجی ملت را بازی می‌کنند، کسانی که منابع ارزی را غارت کرده و انواع گرانی‌ها را ایجاد کردند و امروز چه بسا به‌عنوان کارآفرین و کارآفرین برتر هم انتخاب می‌شوند و حتی در مراسم‌های مختلف رسمی کشور نیز حضور دارند.

امروز نیز، در رسانه‌ها شاهد هستیم که عده‌ای ادعا می‌کنند که به‌خاطر «مسئولیت اجتماعی» در حال تاسیس شعبه در زندان‌ها هستند. حال پایگاه خبری کارآفرینی‌پرس یک درخواست از این افراد دارد:

  • اگر واقعا معافیت‌های مالیاتی، ارزانی کارگر زندانی، بحث بیمه تامین اجتماعی و… برای شما ملاک نیست، پس برای رضای خدا حداقل ۴۰ درصد از نیاز نیروی انسانی خود را از زندانی‌های آزاد شده استفاده کنید. آن هم نه در زندان بلکه در کارخانه اصلی خود این کار را انجام دهید.

نکته دیگر که جای تامل دارد، اعلام خبر ورود زندانی‌های چینی برای کار در ایران است که فعلا خبر آن تکذیب شده است.

در نهایت باید منتظر بود و دید آیا برای این اتفاقات (فرصت‌ها، تهدید‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف) آن بررسی شده است یا این‌که باید منتظر آسیب‌های اجتماعی دیگری باشیم؟!


پایان پیام/

منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا