مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسواران، بیشترین متوفیان تصادفات

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ۴۷ درصد فوتی‌ها از راکبان موتورسیکلت بودند.

به گزارش موتورسیکلت‌نیوز به نقل از ایران‌آنلاین، براساس گزارش پزشکی قانونی، در 7 ماهه امسال، ۸۹۴ نفر در اثر تصادفات فوت و ۲۷ هزار و ۵۳۶ نفر مصدوم شده‌اند که این آمار، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، به ترتیب ۱/۵ و ۸/۸ درصد رشد داشته است. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در این زمینه و با اشاره به افزایشی شدن آمار فوتی‌های ناشی از تصادف در 8 ماه سال‌جاری گفت: 47 درصد فوتی‌ها از راکبان موتورسیکلت بودند.

سرهنگ رابعه جوانبخت با بیان اینکه بر اساس آمار، در این مدت 42 درصد متوفیان تصادفات پایتخت را عابران پیاده و 11 درصد را رانندگان خودروها تشکیل دادند، اظهار داشت: بیشترین آمار به راکبان موتورسیکلت بازمی‌گردد، چراکه در یک سال گذشته شاهد استقبال عمومی از وسیله نقلیه موتورسیکلت بودیم. دلیل آن هم افزایشی شدن قیمت خودرو و کاهش مدت زمان سفر با موتورسیکلت است.

وی افزود: رانندگی با موتورسیکلت نیاز به مهارت بالایی دارد و بدون گواهینامه نباید از آن استفاده کرد، اما بسیاری از موتورسواران بدون داشتن گواهینامه از این وسیله نقلیه خطرناک استفاده می‌کنند. متأسفانه چندی پیش شاهد فوت موتورسواری بودیم که استاد دانشگاه بود و برای اینکه بتواند با سرعت خود را سر کلاس برساند جانش را از دست داد.به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، جامعه استفاده‌کننده از موتورسیکلت بسیار جوان است. غالباً گروه سنی 17 تا 30 سال مشتری‌های اصلی موتورسیکلت به شمار می‌روند. این گروه سنی درک خطر پایینی دارند و در عین حال سرعت بالا را دوست دارند و کمتر از سایرین ایمنی را لحاظ می‌کنند.

80 درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند
«در بحث تصادفات موتورسیکلت باید متذکر شد که تقریباً بیش از 80 درصد راکبان این وسیله نقلیه از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند.» جوانبخت با ارائه این آمار افزود: من در بیشتر تصادفات در صحنه حاضر می‌شوم. در بیشتر تصادفات با موتورسیکلت، بدن فرد متوفی تقریباً سالم است، اما جمجمه آسیب جدی دیده است. در موضوع تصادفات، چالش بزرگ ما، فوتی‌های راکبان موتورسیکلت است.

7 تصادف داخل تونل در 8 ماه
سرهنگ جوانبخت با اشاره به اینکه 7 فقره تصادف منجر به فوت موتورسواران در داخل تونل‌ها در 8 ماهه سال‌جاری به وقوع پیوسته است، گفت: 5 مورد از آنها در تونل توحید اتفاق افتاده است، از آنجایی که دیواره‌های تونل‌ها بتنی هستند، راکب به دلیل تغییر مسیر، با دیواره سازه برخورد کرده است. علاوه بر این، موضوع انباشت گازها هم در تونل‌ها وجود دارد و موضوع خفگی و از دست دادن هوشیاری جان افراد را تهدید می‌کند.

صدا و سیما و دیگر سازمان‌ها همکاری کنند
به اعتقاد جوانبخت، سازمان‌های مختلف در این حوزه باید همکاری داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: طرح‌های متعددی وجود دارد که می‌طلبد همکاری سازمان‌ها در این خصوص افزایشی شود. به عنوان نمونه صدا و سیما تبلیغات زیادی برای فروش موتورسیکلت دارد. این کالا برای گروه سنی نوجوانان تبلیغ می‌شود اما در مقابل چه میزان استفاده از کلاه ایمنی در این رسانه تبلیغ می‌شود؟

معابر بزرگراهی، بیشترین محل تصادف عابران پیاده
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، درباره فوتی‌های ناشی از تصادفات در حوزه عابران پیاده بیان کرد: بیشترین میزان تصادفات عابر پیاده در معابر بزرگراهی است که کلاً تردد عابران در آنها نباید صورت گیرد. اتفاقاً این حوادث در فاصله 100 تا 150 متری پل‌های عابر پیاده رخ می‌دهد. افراد یا از گاردیل پریده‌اند یا از روی شمشادها. در بین متوفیان، هم گروه سنی جوان و هم میانسال دیده می‌شود. ورود ناگهانی به بزرگراه‌ها و دویدن از عرض خیابان، بخصوص وقتی لباس افراد رنگ تیره است و ممکن است هنگام تاریکی توسط راننده بخوبی دیده نشود، در نهایت منجر به تصادف می‌شود.او افزود: رانندگان خیلی وقت‌ها ممکن است از آنجایی که توقع تردد عابر پیاده از بزرگراه را ندارند، او را نبینند و برخورد صورت گیرد. باید در چنین زمان‌هایی خود را جای راننده گذاشت. عابران توجه داشته باشند که حتماً از پل‌های عابر پیاده استفاده کنند. گاه دیده شده که افراد با بچه‌ای در بغل یا حتی با کالسکه وارد بزرگراه می‌شوند، الزامی است که در بحث درک از خطر بیشتر کار فرهنگی انجام شود.

53 درصد تصادفات در ساعات تاریکی اتفاق می‌افتد
جوانبخت با تأکید بر این نکته که عامل روشنایی در کاهش آمار تصادفات شبانه می‌تواند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد، افزود: در بحث خودروها، آمار کشته‌ها پایین است و در همان میزان هم، سرعت بالا و واژگونی از علل اصلی شمرده می‌شود. 53 درصد از فوتی‌های رانندگان خودرو، در ساعات تاریکی اتفاق می‌افتد. متأسفانه بخش اندکی از افرادی که در نتیجه تصادف خودرو فوت می‌شوند، از مواد روانگردان، مخدر یا نوشابه‌های الکلی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایران آنلاین
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا