آیا تخلف موتورسواران با هوشمندسازی متوقف می‌شود؟

اجرای طرح‌های پلیس در برخورد با موتورسواران متخلف هنوز راه به جایی نبرده و هر روز که می‌گذرد بر دامنه آسیب‌هایی که از مجرای این متخلفان به جامعه سرایت می‌کند، بیشتر می‌شود و آنگونه که معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید تا زمانی که کنترل موتورسیکلت‌ها به صورت هوشمند صورت نگیرد، دامنه این آسیب برقرار خواهد ماند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از جوان آنلاین، تردد بیش از ۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران و افزایش روزافزون استفاده از این وسیله نقلیه دشواری‌های بسیاری را پیش‌روی پلیس و شهروندان قرار داده است. با وجود اینکه قانون مرز بین رانندگی قانونمند و تخلف را معین کرده است، فراهم بودن بستر‌های لازم برای بروز تخلف سبب شده عمده موتورسواران با عبور از قانون به بروز تخلف‌های صورت گرفته دامن بزنند. عبور از همه نقاط ممنوعه از جمله چراغ قرمز، خطوط ویژه، پل‌های عابر پیاده، بزرگراه‌ها، تونل‌ها، پیاده‌رو‌ها و هر جایی که امکان تردد در آن وجود داشته باشد، سبب شده است چرخه تخلف همچنان برقرار بماند و حضور یا عدم حضور مجری قانون هم در این باره مانعی برای بروز تخلف نمی‌شود.

آنگونه که پلیس گزارش داده است، سال گذشته ۲۰۵ نفر از موتورسواران در جریان سوانح رانندگی که در تهران رقم خورده جان خود را از دست داده‌اند و در چهار ماهه ابتدایی امسال هم ۱۲۰ نفر در جریان همین سوانح فوت شده‌اند. با این وجود ایجاد جراحت و مرگ موتورسواران و انتشار خبر‌هایی که در این حوزه رقم می‌خورد به عنوان موانع، بازدارنده بروز تخلف‌ها نشده است. پلیس طرح‌های بسیاری را برای برخورد با متخلفان اجرا کرده است. با این حال فراگیری استفاده از این وسیله نقلیه و گستردگی جغرافیایی که در تردد موتورسیکلت‌ها در آن جریان دارد، تأثیر محسوسی در قانونمند شدن راکبان موتورسیکلت نداشته است.

عمده‌ترین تردد موتورسیکلت‌ها در منطقه ۱۲ پایتخت و در خیابان‌های منتهی به بازار تهران و بازار بلورفروش‌های محله شوش تهران جریان دارد تا جایی که گستردگی استفاده از موتور در این مناطق وحشت دیگر کاربران ترافیک را به دنبال داشته است. پیدا کردن جای پارک موتور در این مناطق هم به دلیل کاربری‌های مختلف از موتورسیکلت به دشواری امکانپذیر است، تا جایی که امکان عبور برای بسیاری از عابران پیاده محدود می‌شود.

با وجود اجرای طرح‌های برخورد با متخلفان همچنان شاهد بروز تخلف‌های گسترده در سطح شهر هستیم، تا جایی که این موضوع را می‌توان به ناکارآمدی اجرای طرح‌ها نسبت داد. انتقال میلیون‌ها موتورسیکلت به پارکینگ‌ها و رها شدن دوباره آن‌ها در شهر که در چند سال گذشته صورت گرفته است، می‌تواند به این برآیند منتهی شود که باید از سازوکار‌های دیگری که منجر به قانونمند شدن راکبان شود، بهره گرفت.

کمک به بدنه انتظامی
این روز‌ها پلیس دو طرح برخورد با موتورسیکلت‌های پلاک مخدوش و طرح موتوریار را که از مدت‌ها قبل عملی شده به صورت محدودتری اجرا می‌کند. به نظر می‌رسد برخورد با موتورسیکلت‌های پلاک مخدوش برای کمک به بدنه انتظامی در کشف جرائم باشد که سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به «جوان» می‌گوید: «این طرح هم برای برخورد با سرقت و هم برای برخورد با متخلفان عملی شده است. براساس قانون، مخدوش کردن پلاک جرم و پلیس موظف است با متخلفان برخورد کند. در جریان بسیاری از سوانح رانندگی هم که با دخالت موتورسواران صورت می‌گیرد، شاهد هستیم که وقتی پلیس دوربین‌ها را بررسی می‌کند، متوجه می‌شود پلاک موتورسیکلت مخدوش است که این موضوع برای شناسایی عوامل دخیل در سانحه برای پلیس دشوار است. البته پوشش پلاک به تنهایی جرم نیست، بلکه تخلف است که متخلف جریمه خواهد شد و در کلاس‌های آموزشی توجیه می‌شود که پوشش پلاک چه عواقبی را به دنبال دارد.»

کشف جرم
سرهنگ مؤمنی درباره میزان موتور‌های سرقتی کشف شده در جریان اجرای طرح برخورد با موتور‌های پلاک مخدوش هم عنوان می‌کند: «از زمان اجرای طرح، موتور‌های سرقتی بسیاری کشف شده و عده‌ای از مجرمان هم بازداشت و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.»

وی درباره اثر‌گذاری اجرای طرح‌های برخورد با موتور‌های متخلف با اشاره به مرگ ۱۲۰ موتورسوار در چهار ماهه امسال می‌گوید که سال گذشته شاهد کاهش ۱۵ درصدی آمار فوتی موتوری‌ها در جریان سوانح رانندگی بودیم که این آمار خوبی است.»

کنترل هوشمند
سرهنگ مؤمنی در پاسخ به این سؤال که چرا امکان کنترل دوربینی پلاک موتورسیکلت‌های متخلف مانند خودرو‌ها وجود ندارد، می‌گوید: «با ارائه طرحی در این باره به دنبال کنترل هوشمند موتورسیکلت‌ها هستیم و تا زمانی که این موضوع به صورت هوشمند مدیریت نشود، امکان بروز تخلف به این صورت وجود دارد.»

وی درباره راهکار کشور‌های پیشرفته در این باره می‌افزاید: «در برخی کشور‌ها ابزاری در موتورسیکلت تعبیه شده که در صورت بروز تخلف گزارش آن در اختیار سیستم هوشمند پلیس قرار می‌گیرد و به این شیوه از بروز تخلف جلوگیری می‌شود.»

سرهنگ مؤمنی درباره مشکلات پیش‌روی پلیس در جریان اجرای طرح‌ها هم می‌گوید: «در جریان اجرای طرح‌ها بسیاری به ما انتقاد می‌کنند که به دلیل مشکلات معیشتی با متخلفان مماشات کنیم و به این شیوه مأموران ما که مجری اجرای قانون هستند هدف هجمه قرار می‌گیرند که این موضوع با نفس اجرای قانون مغایرت دارد.»

انتهای پیام/

منبع
جوان آنلاین

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا