موتورسیکلت‌ها در تصادفات منجر به فوت سهم 51 درصدی دارند

دلایلی همچون پایین بودن قیمت موتورسیکلت نسبت به خودرو سواری و معطلی کمتر در ترافیک پایتخت، ازجمله عواملی است که سبب شده مردم رغبت زیادی به استفاده از این وسیله نقلیه داشته باشند، اما حالا شاهد بالا رفتن آمار کشته‌شدگان توسط این وسیله نقلیه پرسرعت هستیم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از روزنامه ایران، به گفته رئیس اداره تصادفات پایتخت، در 4 ماه نخست سال‌جاری 51 درصد تصادفات فوتی شهر تهران فقط به موتورسیکلت‌ها اختصاص پیدا کرده که این رقم بسیار بالاست.

سرهنگ رابعه جوانبخت با اشاره به افزایش علاقه پایتخت‌نشینان به استفاده از این وسیله نقلیه گفت: «مدتی است که شاهد افزایش آمار استفاده از موتورسیکلت هستیم. حالا راکبان موتورسیکلت از اقشار و سطوح سنی و سطح سواد متفاوتی هستند و در عین حال هم سطح رعایت فاکتورهای ایمنی پایین است. دو ماه پیش در میان فوتی‌های ناشی از رانندگی با موتورسیکلت شاهد فوت استاد دانشگاهی بودیم که دو خودرو شخصی در پارکینگ داشت اما به دلیل ترافیک بالای سطح شهر، ترجیح داده بود از موتورسیکلت شخصی خود که توانایی پایینی هم در کنترل آن داشت، استفاده کند. او برای دیر نرسیدن سر کلاس دانشگاه، جان خود را از دست داد.

نمونه‌هایی از این دست زیادند. در حال حاضر به دلیل ارزان بودن این وسیله و موضوع زود رسیدن به مقصد، افراد زیادی از این وسیله استفاده می‌کنند که در بیشتر موارد هم کلاه‌ایمنی ندارند.»

خرید کلاه‌ایمنی همراه موتور اجباری شود

بر اساس آخرین آمارها، بیشتر تصادفات در معابر بزرگراهی اتفاق می‌افتد. تنها در 4 ماه نخست امسال 3 فقره تصادف منجر به فوت در تونل توحید اتفاق افتاده است. در موضوع آمار بالای تصادفات و فوتی‌های راکبان موتورسیکلت، دلایلی ازجمله سرعت بالا، نقص فنی و نداشتن روشنایی دخیل است، اما در میان این عوامل، سرعت بالا و ویراژ لابه‌لای خودروها مهم‌ترین عامل به شمار می‌رود.

سرهنگ جوانبخت درباره راهکارهای عملی برای کاهش آمار فوتی‌های راکبان موتورسیکلت اعلام کرد: «من بیشتر طرفدار فرهنگسازی هستم. بر لزوم استفاده از کلاه‌ایمنی باید خیلی بیشتر تأکید شود. بهتر است ترتیبی اتخاذ شود که کلاه‌ایمنی رایگان هنگام خرید موتورسیکلت به خریدار ارائه شود یا اینکه همراه با خرید موتورسیکلت خرید کلاه‌ایمنی هم اجباری شود. اگر استفاده از کلاه‌ایمنی هنگام موتورسیکلت‌سواری مانند استفاده از کمربند ایمنی خودروها اجباری و به یک فرهنگ رانندگی تبدیل شود، آن موقع است که می‌توانیم به کاهش آمار فوتی‌های ناشی از تخلفات موتورسیکلت‌سواران امیدوار باشیم. بدون شک با استفاده از کلاه‌ایمنی صدمات و فوتی‌های این دسته از وسایل نقلیه کاهش پیدا خواهد کرد.»

انتهای پیام/

منبع
روزنامه ایران

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا